Vintage schroefdeksel openen

Heren,
Mijn belangstelling voor vintage horloges was tot nog toe vooral gericht op de voorkant; materiaal en vormgeving van wijzerplaat en kast. Ik sta nog helemaal aan het begin van interesse in uurwerken/movements maar een vermoeden van nieuwsgierigheid ligt op de loer, aangewakkerd door dit de leden van dit forum. Dank u.

Om die nieuwsgierigheid te kunnen bevredigen moet ik een kast kunnen openen. Daartoe heb ik al een mes aangeschaft en warempel, soms lukt het me een kast te openen. Maar soms ook niet, als er niet genoeg grip is of als ik niet de eerste kras op een deksel wil maken.

Maar goed, er zijn ook veel horloges met een schroefdeksel waar ik nog niets mee kan. Ik begreep dat ik voor schroefdeksels een Jaxa opener zou moeten aanschaffen maar naast het feit dat ik die nogal duur vind, bijna 60 euro, las ik ook ergens dat Jaxa vooral geschikt is om dure waterdichte duikers en andere horloges mee te openen en duikers heb ik niet. En zal ik ook niet hebben.

Vraag: met welke tool kan ik het beste mijn vintage horloges met schroefdeksel openen?
En waar te verkrijgen?

Je kan het proberen met een rubberen balletje. Deze druk je dan op de deksel en dan kun je hem eraf draaien zonder dat je de deksel beschadigd. Daarnaast is het vrij goedkoop ;).
Deze zijn bij de Intertoys vast te verkrijgen.

Veel onderzoek-plezier!

Inderdaad een sticky ball. Ik maak daar 90 % van de horloges met draaideksel mee open.
Ideaal want geen kans op beschadigingen.

http://tinyurl.com/he98g3q

Op Ebay nog wel goedkoper te vinden

p.s. die andere 10% gaan open met een Jaxa tang en een uurwerkhouder.

Een rubber bal werkt prima, maar toch krijg je er niet alles mee los, een pompje aanschaffen om de spanning op peil te houden is dan handig.
Ik gebruik zelf ook zo’n goedkope Chinese set, goed genoeg voor die oude klokjes, daar zit heel veel in.

http://www.ebay.com/itm/Portable-144Pcs-Watch-Watchmaker-Repair-Tools-Kit-Case-Opener-Remover-Bar-Set-/400981183438?hash=item5d5c574bce:g:FJwAAOSwjVVV1S6x

Jaxa tool uit china

$5,20

Rubber bal uit china

$1,06

Beide gratis verzending

Gefeliciteerd trouwens, het hek begint nu van de dam te raken.
Toen ik begon met het openmaken van horloges had ik binnen no-time een koffer vol gereedschap. :smile:

Dank voor jullie reacties.
Was nog vergeten te zeggen dat ik wel al zo’n sticky bal heb maar die is niet zo geschikt voor mij omdat ik door artrose behoorlijk wat krachtverlies en stijfheid in de handen heb. Met het balletje moet je knijpen, hard drukken en draaien en dat is dus niet mijn sterke punt.
Die set ziet er goed uit, die ga ik maar eens bestellen.

Ik zit altijd te pielen met die 3 aansluitpunten van de jaxa. Het zal best werken als je handig bent, maar dat ben ik niet en frustratie vergroot bij mij de kans op krassen.

Ik gebruik naar volle tevredenheid deze. Wel even oppassen bij kasten waarvan de notches niet precies tegenover elkaar zitten (bv in een pentagram structuur). Lukt prima, maar beetje voorzichtiger zijn omdat het draaipunt niet onder je tooltje ligt.

Ojee, zit ik daar wel op te wachten?
In ieder geval fijn om te weten dat het niet zo duur hoeft te zijn allemaal.

Dat spul is spotgoedkoop maar soms duurt het 3-4 weken voor het aan komt.

Volgende maand (22 mei) is er weer een Rikketik beurs in Houten.
Ik heb daar (naast een heleboel ander nuttig gereedschap) ook zo’n ding als die van @dialstatic gekocht, voor (geloof ik) €5,–
Ik vind het handiger werken als met een (imitatie) Jaxa, die ik ook heb maar waar ik meestal het derde bitje van weglaat omdat ik het ook zo’n gedoe vind om ze allemaal te passen en in te stellen. Bovendien kan die blauwe twee-punts sleutel wat grotere horloges aan dan de 3-punts sleutel.

1 like

Dank voor de tips, heb zowel het setje als het tweepuntsapparaat van trait besteld.
En nu maar wachten…

Beste Marjolijn, dat tweepuntsding is echt een enorme afrader - zeker als je krachtverlies in je handen hebt. Rampending, en ongelooflijk dat iemand het hier aanbeveelt. Maar OK, ieder z’n mening… Eigenlijk moet je zoiets als onderstaand kopen - een Horotec. Kost wel serieus geld, en dan nog is het met je artrose tricky om er niet mee uit te schieten.

Ik spreek uit mijn ervaringen als horlogemaker, en dus ook iemand die de schade gezien heeft die zo’n tweepunts-mormel aanricht bij uitschieten.

Ik ben misschien even streng, maar ik zie het anders echt niet goed gaan… …het balletje is en blijft de veiligste keuze!

1 like

Ik heb geen ervaring met zo’n tweepuntding zoals bovenstaand maar ik heb iets vergelijkbaars van Horotec ook 2 punts maar deze werkt perfect en kan genoeg kracht kunt zetten zonder uit te schieten.

Het meeste krijg ik hier wel mee open en anders met de Bergeon 5700 maar dat is niet echt wat voor de hobbyist.

Zo’n Jaxa tool vindt ik echt een onding als je daar flink wat kracht mee zet schiet je geheid uit.

Maar een simpel balletje is anders de beste keus daar krijg je het meeste wel mee open, als die erg vast zit heb je vaak eerder het probleem dat je de kast niet goed kunt vasthouden het balletje heeft vaak wel grip genoeg,
Dan zou je nog een kast houder kunnen aanschaffen zoals op de foto hieronder, die kun je tussen de bankschroef zetten en daar het horloge goed inklemmen.

1 like

Ah natuurlijk, een beginneling een kastopener van bijna €1000 aanbevelen, dat is inderdaad veel beter :expressionless:

Ik begrijp ook niet goed waarom ik een tooltje dat mij prima bevalt, waar ik alles mee open krijg en waar ik, dankzij voorzichtig gebruik, nog nooit krassen mee gemaakt heb, niet zou aanbevelen. Omdat ándere mensen ermee falen?

Omdat andere mensen, zoals aangegeven, niet zo veel kracht meer in hun handen hebben. En ik zeg prutsding, omdat ik er zelf een heb. Als afschrikwekkend voorbeeld…

Maar OK, Marjolijn heeft 'm al besteld. Ze zal zelf moeten beoordelen of ze er wat mee kan of niet. Wij hebben onze standpunten staan.

Op zich is dat altijd een verstandiger keuze, maar het gaat voorbij aan het doel van de vraag. De TS wil het blijkbaar zelf leren doen. Zo vreemd is dat niet, toch?

Ah. Dat is wel een goed punt. Dat had ik niet gelezen (het stond niet in de eerste post en, terugkijkend, werd die informatie ongeveer gelijktijdig met mijn reactie toegevoegd). Ik ben me bij het gebruik van dit tooltje wel altijd bewust dat ik relatief veel kracht moet zetten die ik vrij zorgvuldig moet doseren. Ik kan me niet precies voorstellen hoe krachtverlies in je handen precies werkt/voelt, maar dat zou wel eens een issue kunnen zijn.

Dusss… :wink: …dan begrijpen we elkaar beter. We zullen het horen van de TS als 't ding binnen is!

1 like

Allemaal bedankt voor het meedenken. Het lijkt me duidelijk dat ieder zijn favoriete opener heeft en zijn favoriete ‘onding’. Ik ga de verschillende tools uitproberen zodra ze arriveren en ik houd jullie op de hoogte wat voor mij werkt.
Het sticky balletje heb ik op de vorige Rikketik gekocht omdat het me zo handig leek maar ik kan er niets mee omdat ik er stevig in moet knijpen en dan drukken en draaien tegelijk. Dat geeft dus problemen helaas, dus moet er iets anders verzonnen. En naar een horlogemaker gaan is geen optie omdat ik nu in het halve jaar dat ik met vintage horloges bezig ben er al bijna 30 heb verzameld (maathouden is nooit mijn ding geweest), de man ziet me aankomen. Vandaar dat ik wel graag selfsupporting wil zijn op het gebied van kasten openen. Met als voorlopig doel: kijken, leren en een beetje schoonmaken en polijsten waar nodig.
Wordt vervolgd.

1 like