Vintage schroefdeksel openen

Bij heel vast zittende deksels kun je ook met secondenlijm een grote moer op het deksel lijmen (wel goed laten uitharden) en dan met een steeksleutel hem zo eraf draaien. Vervolgens het deksel met moer in de nagellak remover leggen, dan komt de moer weer vlot los.

2 likes

Wat een tip! Die zal ik onthouden.

Heb je dat wel eens geprobeerd? Ik heb ergens begin 2015 eens 3 pogingen gedaan, maar de moer kwam los en het deksel bleef vrolijk zitten. Ik heb 3 producten geprobeerd die ik had liggen: een secondelijm, epoxylijm en bizonkit.

Zolang je niet in het bezit bent van een echte schroefdeksel opener zoals op dit plaatje,

is een probaat middel, dat relatief weinig kracht kost, de volgende:
Het kan gewoon met een goedkope Jaxa tang, een werkhouder en een Workmate (bankschroef).

Stel de drie pootjes van de ‘Jaxa’ zo goed mogelijk af, zet de werkhouder geklemd in de Workmate, leg de kast tussen de plastic houders en plaats de ‘Jaxa’ tang op het deksel. Goed opletten of alles goed is geplaatst. Leg dan de muis van (bij mij de linkerhand, omdat ik rechts ben) druk daar stevig mee op de ‘Jaxa’ tang en draai met de andere hand aan het handvat van de ‘Jaxa’ naar links. Het moet echt verschrikkelijk vast zitten, wil het zo niet loskomen.

2 likes

Inderdaad secondenlijm is niet sterk genoeg.
Met 2 compontenlijm en goed laten uitharden lukt het wel, daarna de lijm verwarmen in heet water zodat de lijm zacht wordt en je de moer kunt verwijderen.

Geen ervaring met moeren vastlijmen op het deksel en ik wil er ook geen ervaring mee opdoen, maar het is behoorlijk ‘out of the box’ gedacht. Lijkt mij echter enkel geschikt voor goedkope horloges.
Mvg,
Gianni

Die goedkope Jaxa zit in het setje wat ik besteld heb, een bankschroef heb ik en de kasthouder zal ik scoren op de Rikketik. Fijn dat jullie zo meedenken. Marjolijn

Vooral voor dit type schroefdeksels als die erg vastzitten en krijg je niet genoeg grip met een kastopener, en is het eigenlijk de enige manier om zonder beschadigingen het deksel los te krijgen.
Zoals je ziet zijn ze er al eens mee bezig geweest om hem open te krijgen met de nodige uitschieters als gevolg.


Wat een ellendelingen, die deksels.

@Floris155, inderdaad een deksel met een veelvlak of een gewelfde veelvlak is veel moeilijker los te krijgen.
Eigenlijk moet je daar een passende sleutel voor hebben (maar dan heb je er nogal wat nodig).

Een kasthouder zit in de set die je besteld hebt, dat is dat zwarte vierkante gereedschap links onder met de vleugelmoer.:rolling_eyes:

Goed dat je dat zegt, doordat het zwart op zwart was had ik de kasthouder over ’t hoofd gezien.