Vintage Zenith

Beste Lezers,

Na het vinden van een 5-tal oude horloges van mijn opa sprong één model er bij mij meteen uit (zie foto’s).
Het is een Zenith automatic van goud, zonder bandje. Na enig zoekwerk lijkt het mij een model van ca. 1950 - 1960.

Heeft iemand wellicht een idee uit welk jaar dit model specifiek is en de exacte naam of typenummer van dit model?
Het loopt niet meer dus ik wil het geheel na laten kijken en laten voorzien van een origineel bandje.

Alvast bedankt.


5 likes

Beste Arnout,

Welkom. Ik heb persoonlijk niet genoeg verstand van Zenith om iets zinnigs over de leeftijd te zeggen, maar het eerste dat mij opvalt is dat het logo niet recht staat.

Groeten,
Wouter

Beste Wouter,

Dank voor de reactie. Zou je denken dat dit niet echt is? De persoon van wie het was is niet iemand die met een nepmodel om de pols zou lopen (en hoefde daar ook niet voor te kiezen). Natuurlijk is dat niet met 100% zekerheid te zeggen maar het lijkt me onwaarschijnlijk dat het niet echt is. Van een origineel uitgaande, wat zou zo iets toen en nu ongeveer waard geweest zijn?

Mvg,
Arnout

Leuke vondst! Wijzerplaat is m.i. opnieuw opgemaakt/over geschilderd.
Zenith heeft geloof ik toch een service, waarbij je de serienummers indient en dan krijg je van Zenith een uittreksel van de archieven. Geen idee of het wat kost.

Ik zou het niet met zekerheid durven zeggen, maar een opnieuw opgemaakte wijzerplaat lijkt me in dit geval waarschijnlijker dan dat het een nepper betreft. Hoewel ik het dan ook weer bijzonder knullig vind als iemand zoveel moeite steekt in het opmaken van de plaat en dan het logo er zo scheef opplakt.
V.w.b.betreft de waarde kan ik je ook niet verder helpen, maar als hij inderdaad van goud is, in elk geval de goudprijs. Verdere beoordelingen durf ik je niet te geven omdat ik er gewoonweg te weinig van weet.

De kast is van 14 of 18 karaat. Hij is dubbel gemerkt maar kan het merkje niet ontcijferen op de foto.
Kijk even op het forum naar horlogemakers bij jou in de omgeving.
Lijkt me zeker de moeite waard een beurt te laten geven.

Volgens mij keurig recht!

1 like

blijft een over geschilderde plaat. Waar zijn de minuten streepjes?

Het sterretje staat in ieder geval zo scheef als een gemiddelde India’er 'm er op zou plakken.

Ik heb de ster ook maar even recht gezet, dat is beter voor de verkoopwaarde. :wink:

3 likes

Wijzerplaat is niks mis mee volgens mij. Het sterretje zit recht onder de 12 maar iets verdraaid. Zit waarschijnlijk met 1 klein pinnetje op de wijzerplaat dus draaien is mogelijk.
Wijzerplaten zonder minuten kom je wel vaker tegen dus dat is geen argument voor een opgemaakte plaat.

Ko

2 likes

Tip: als je de kans krijgt bij de horlogemaker, zou je een scherpe foto van het mechaniek kunnen (laten) maken.

Bedankt voor de reacties. Het horloge is inmiddels helemaal nagekeken en voorzien van nieuwe band en glaasje. He sterretje zat inderdaad vast met een pin die te draaien was en staat nu weer recht. De foto’s van het uurwerk zijn helaas niet heel erg scherp. Kaliber 133.8 serienummer 4756639. Is op basis hiervan te achterhalen in welk jaar het geproduceerd is?

3 likes

Hier is erg veel te vinden over Zenith, vaak staan bij de kalibers wanneer ze gemaakt zijn en het aantal, als ik me niet vergis.

bumper-movement, gemaakt van 1951 tot 1958 in oplage van enkel 77000 stuks

http://www.ranfft.de/cgi-bin/bidfun-db.cgi?10&ranfft&0&2uswk&Zenith_133_8

hier is een foto van een soortgelijk uurwerk met sn° 4625656 (dus niet zo ver van het uwe) en gedateerd op 06/07/1956

1 like

Hier nog een foto van een uurwerk met iets hogere sn° en gedateerd 1959,
alsook een stukje tekst wat betreft het caliber aangaande

1 like

Wekke, hartelijk dank voor de uitgebreide info! MIjn exemplaar zal van 1958 zijn denk ik.
Leuk om al deze achtergrondinformatie beschikbaar te hebben.
Groet,
Arnout