Volgorde van demontage zakhorloge

Ik ga sparen,
Heeft iemand een lijstje met olien die ik nodig heb, en de plekken waar de verschillende soorten moeten worden aangebracht. Ik heb alleen nog geen manier om de onderdelen schoon te maken.

Heb je uberhaupt de filmpjes bekeken die er al gelinkt zijn? Daar wordt het namelijk allemaal in behandelt.

2 likes

Ik hoop dat ik het mis heb maar volgens mij begint het hier naar trollen te ruiken…

3 likes

…het wordt hoe dan ook wel wat arbeidsintensief om op alle vragen antwoord te geven, want een crash-course horlogemaken duurde bij mij een vol jaar en drie dagen per week fulltime (tot 10 uur per dag) aan de bak. En dan kun je nog maar net aan de slag eigenlijk…

2 likes

Dus je moet een jaar oefenen voordat je een zakhorloge kan demonteren schoonmaken smeren en weer monteren?

Nee, niet als je niet hoef zeker te zijn dat het daarna nog loopt… Je moet denken de eerste horloge te sacrificeren, daarna gaat het beter.

1 like

Oke,
Hoelang zou het duren dat je zakhorloge nog loopt na demonteren en schoonmaak en smeren?

Ik heb een eenvoudig stap voor stap service boekje gemaakt van het Russische horloge Type-1 (voor het WUS/f10 forum). Dit kaliber is van oorsprong bedoelt voor een zakhorloge van de Amerikaanse Hampden Watch Company, maar na het overnemen van de failliete inboedel zijn de Russen er in 1930 hun eerste horloge fabriek mee gestart. Lompe horloges die in groten aantallen in WW2 zijn gebruikt.
Ik heb 3 soorten Moebius olie gebruikt.

Kirov-service.pdf (1.5 MB)

3 likes

Oke,
Ik zie dat de balans er op meerdere manieren wordt uitgehaald. Sommigen pakken hem bij dat gedeelte waar de schroef zit, en anderen pakken met hun pincet het wiel zelf, wat is beter?

Toch kan ik nergens winkels vinden die olie hebben. Op internet vind ik wel moeibus 9010, 9415, d5 en 8300 alleen die zijn peperduur en komen uit het buitenland dus moet er ook nog invoerkosten betaald worden.

Buiten Europa wel, maar een flesje Moebius moet binnen de EU wel te vinden zijn.

Maar gewoon even een idee: als je graag een horloge wilt leren de- en monteren, koop dan voor een paar tientjes eerst eens twee chinese replica uurwerken en haal er één uit elkaar en probeer die weer in elkaar te zetten.
De andere kun je dan gebruiken om onderdelen die stukgaan en/of om je oren vlogen en tussen de plinten zijn beland (jazeker, dat gaat gebeuren) uit te halen en te gebruiken in het eerste uurwerk. Hoef je nog helemaal niet met (inderdaad dure) olie aan de gang. Levert je vele uren speelplezier en minstens zoveel uren aan frustratie op, maar dan kun je er in elk geval mee verder.

Als je dat (minstens) twee keer succesvol hebt kunnen doen zou ik me pas aan een zakhorloge gaan wagen waar je géén reserveonderdelen voor in huis hebt.

4 likes

Link naar 2 chinese replica uurwerken?

1 like

Ik koop mijn olie meestal op deze ebay-shop; zij hebben ook kleinere verpakkingen (die je als hobbyist evenwel nog niet gauw leeg krijgt).
http://stores.ebay.nl/KD89-FR?_trksid=p2047675.l2563

Maar zoals @flowert al zegt, begin eerst maar eens met demonteren en weer monteren en vergeet voorlopig even die olie.

1 like

Ik ben klaar hier. Dit wordt me te vermoeiend. Laatste antwoord dan: Nee, dan kun je ook opwindassen draaien, chronografen servicen - mechanisch en kwarts, met meetapparatuur omgaan, je weet alle bewerkingsvolgordes uit je hoofd, je bent enkele duizenden euri lichter, en je kunt werk vinden als horlogemaker. Maar doe geen moeite, want die opleiding bestaat niet meer. En ja, olie is rete-duur, wen er maar aan. Pas ook op voor alles waar Bergeon op staat - je hebt het helaas vaak nodig, maar het is gemaakt van Bergeonium; wat alleen bij volle maan gedolven wordt door lelieblanke maagden in een grot ergens in Peru.

Dat laatste was niet serieus, ik zeg 't maar even bij.

Toch succes!

8 likes

Het kan ook bij halve maan :see_no_evil:

1 like

Hahahahaha, en Horotecium dan?

1 like

Melkchocoladekleurige maagden in een mijn in Botswana, weet je toch wel?

En nou hou ik op hoor. :grin:

3 likes

Dit is beetje off topic,
Tijd geleden nam ik een zakhorloge over van iemand, hij vertelde dat het uurwerk 5 maandan geleden gereinigd was. Hij loopt alleen net iets te snel en de regulator die naald staat ver naar 1 kant. Ook zie je halverwege de naald een stuk veer lijkt het, dit is een cilinder uurwerk, hoe kun je die naald verschuiven zodat ie iets langzamer loopt?

Je begint een beetje het voordeel van de twijfel te verliezen.
Succes ermee.

5 likes