Volgorde van demontage zakhorloge

Ik heb een oud zakhorloge op marktplaats gekocht van een betrouwbare verkoper de horloge-meneer.
Hij zegt dat het een zylinder uurwerk is. @Robinbar Het loopt wat beroerd te snel en maar een uurtje dan staat het al weer stil. Aangezien ik nog geen ervaring heb met zylinders: Wat kost het om het horloge door jou een beurtje te laten geven?

3 likes

Als de beweging van de balans mooi is, dan moet je de wijzer van de regulator een beetje naar “R” of “S” (retard / slow) duwen; het maakt de spiraal langer en dus langere cyclus, en de horloge loopt een beetje langzaam. Dan proberen voor een dag en nog veranderen volgens vervolgd.
Het stuk veer niet aanraken !
:wink:

Alleen zit aan de zijkant een klein schroefje en ik kan die naald niet zomaar wegduwen.
Die naald zit vast en aan de zijkant zit een piepklein schroefje, ik denk dat die eerst los moet

Pfffff…geloof niet dat dit serieus is. Wel eens van trollen gehoord?

Lees eerst eens terzake doende literatuur en bekijk eens een van de vele voorbeeldfilmpjes op YouTube, begin dan met alleen uit- en inelkaar zetten van een goedkoop eenvoudig kalibertje en als je dat onder de knie hebt kun je verder gaan…

2 likes

Nee, het is alleen maar te duwen om te draaien.
Hier heb je een foto van de verschillende delen :
Zak horloge om te leren restaureren
http://img.horlogeforum.nl/uploads/db9961/original/3X/6/7/6703c3dcfa3373025b25d5620a6291eccfca6834.JPG
De schroef moet niet los anders krijg je de delen uit elkaar.

Haha, eindelijk een medestander. Voor een niet-trol is het onmogelijk om in één topic zoveel onzinnige vragen te stellen. :sunglasses:

Zag een eerdere post van dit “forum lid” dat dezelfde lijn van trol typisch quasi naïeve vragen bevat. Jammer dat er op deze manier misbruik gemaakt wordt van de hulpbereidheid van forumleden. Wat mij betreft kunnen de mods dit “lid” gelijk in de ban doen. :angry:

1 like

Dit topic kan wel verwijderd worden net als die andere. Kan ik ergens mn account opheffen

Je bent zo leuk bezig blijf ons amuseren a.u.b.

http://www.starmagic.com/Make-a-Clock-Kit.html

Begin hier… en als je die geblinddoekt kan monteren, na het nuttigen van een “kopstoot” of 3… dan praten we verder…

om aan uurwerken te kunnen werken, onderhoud, service of reparatie, dien je toch echt door en door te snappen hoe het werkt… , en dan… begin je met een groot uurwerk… dat is de “gebruikelijke route”… dat mijn eerste reparatie een FE68 kalibertje was, en dat ik daarmee wegkwam… komt door mijn technische achtergrond, gevoel voor techniek, jarenlange ervaring met modelbouw, en gewoon een ongelooflijk eigenwijze houding… dat laatste… is bijzaak… als je dat hebt… dan brengt het je niets… als je de andere zaken niet beheerst…

Qua materialen… inderdaad… Bergeonium… of het nou uit een mijn uit Botswana komt of uit Peru… Bergeonium is vergelijkbaar met “Hardtofindinium” en Unobtainium… verder gebruikt men ook wel onderdelen uit Wishalloy… kortom… 't spul is duur… tweedehands gereedschappen… moet je mazzel mee hebben… maar doorgaans… kun je het betalen… dan is het afgebeuld, is het in goede staat… dan is het niet te betalen…

Waarom ben ik er dan in gedoken vraag je je af?.. wel… “ik moest wel”… maar da’s een ander verhaal…
en… nee… ik heb nooit een opleiding gevolgd…

1 like

Ik doe ook al jaren modelbouw.