"Voor en na" Bulova 2193.10

Na reeds 39 jaar aan de werkbank te zitten kom ik nog wekelijks nieuwe (oude) calibers tegen waaronder deze Bulova cal. 2193.10 met dag en datum.
Dit caliber heeft maar één spoel en is de eerste maal dat ik dit zie van Bulova.
Omega heeft ook verschillende calibers met één spoel maar bij Bulova zijn ze naar mijn mening zeldzaam en daarom de moeite hier eens te tonen.

De kroon heeft 3 standen. Bij de o positie, dus kroon volledig ingedrukt, kan men de datum verzetten door snelcorrectie. Stand 1 : wijzerverzetting. Stand 2 : dus volledig uitgetrokken, schakelt men het circuit uit en batterijbesparend.

Het uurwerk is gekocht door een forumlid op e-bay in werkende staat maar liep achter. Na demontage zag ik dat de middenbus waarop de minuutpijp komt te zitten verroest was.

Gelukkig alles kunnen ontroesten en na reiniging alles eens op een reitje geplaatst om een idee te krijgen van de verschillende onderdelen.

Let op hoeveel verschillende soorten schroeven er zijn.
Een goede raad voor de doe het zelvers, altijd goed kijken waar welke schroef zit, kan veel problemen geven wanneer bv een te lange schroef zit waar een kortere moet en kan ook dan onderdelen beschadigen.

Het caliber gemonteerd.

Let op de stemvork met één spoel.

De twee pallen voor de aandrijving en het microwieltje.

Het electronisch circuit en de spoel.

Het caliber langs wijzerplaatzijde met de dag- en datumschijf.

Ook de kast moest bijgewerkt worden , hadt een paar diepe groefjes en alles moest uitgevijld , geschuurd en gepolijst worden.

Foto’s tijdens het schuren.

De eindafwerking.

De eindelijke “Na”, het resultaat na enige uurtjes , ook het glas vervangen.

Wow!

Erg leuk kaliber en het horloge ziet er zelf ook geweldig uit.

Even een vraagje: Hoe breng jij de ‘Sunbrust’ op de kast terug aan?

Zoals gewoonlijk: super Freddy, chapeau! Hij lijkt weer nieuw(tu)

Schitterend stukje vakwerk weer (tu)
Dank je wel voor de mooie foto’s met bijbehorende info.

mvg, Frans

Ik ben sprakeloos!!!

Schitterend eindresultaat!

Mijn beste,

Formidabel!!!
Degelijke kennis van de van de meesterhand zelf, welke zich hier op miraculeuze wijze heeft ontfermd over het weer tot leven wekken van een ‘ogenschijnlijk hulpeloos stukje uurwerk’ , tot een werkelijk schitterend horloge. Grote klasse. (tu)

Orologio Signaturis Temporis.:wink:

Werkelijk prachtig geworden.
Een kleine opmerking: de zijkant van de kast, was die origineel ook geborsteld, mat? Daar leek het wel op.

Maar het eingdresultaat, met gepolijste zijkanten vind ik stukken mooier…vandaar wellicht ook uw keuze.

De sunburst matte strepen zijn moeilijk aan te brengen. Ziet er perfect uit. Niet gemakkelijk om “de juiste richting” aan te houden hé.

De vakbekwaamheid zit in uw handen! (kan ook moeilijk anders, oefening baart kunst, als je het niet zou kunnen na al die tijd…)

Nice result!

Geweldig.
Ik vind het elke keer weer een feest om dergelijke topics te lezen.
En, stemvorkliefhebber die ik wel een beetje ben, ik vind het heel leuk om nou eens een gedemonteerde accutron te zien.
Jeemig: wat een boel verschillende schroefjes.
Hulde (en dank voor dit topic).

prachtig!

hoe heb je die sunburst finish toch zo mooi gekregen?

Amai, da’s 't een en 't ander - zoals ze bij ons zeggen !
Ongelofelijk welk een wedergeboorte !
Als daar eens een schroefje zou van wegspringen…

Prachtige horlogemakerskunst…
en dan die kast terug mooi krijgen, da’s ook al een vak op zich ! (tu)
Plus de fotografie: interessant om alles te volgen, maar de foto’s op zich zijn ook heel duidelijk en en scherp.

Dit forumlid mag zich wel héél gelukkig prijzen !

Dat is nog eens een mooi resultaat. Op de één of andere manier vind ik stemvorken met maar één spoel er een beetje suf uitzien. Waarschijnlijk mis ik de symmetrie een beetje.

Net als Mathias zou ik ook wel willen weten hoe je die ‘Sunbrust’ hebt gedaan.

Prachtig mooi werk weer zeg… Bedankt weer voor deze mooie bijdrage!

(tu)

Prachtige reportage.(tu)
Die bulova lijkt weer nieuw.
Groeten Chris

Zoals altijd Freddy… (tu)(tu)

Bijzonder geslaagde restauratie.

Met Bewonderende Groeten,

Chris.

mooi horloge mooie revisie.

Een waar kunststukje (tu)
De Bulova met die gestreepte wijzerplaat is ook prachtig!

In één woord…Super!(tu)

gr Ron

Die voor-en-na topics blijven geweldig! (tu) Deze Bulova trouwens ook! Hier ga je toch spontaan van kwijlen?! :smiley:

:~ En sinds wanneer ben jij ook nog electrotechnicus??? :smiley:

Freddy blijft steeds verbazen hé ! (tu)