"Voor en na" Ebel eeuwigdurend calender

Een eeuwigdurend calender heb ik nog niet gepost,krijg je ook alle dagen niet op de werkbank, daarom laat ik jullie meegenieten van al dat mooi’s.

Ben vergeten foto’s te maken van voor de herstelling, maar was nog in mooie staat.
De basis van het caliber is ETA 2892 A2 met een opbouwmodule.
Het uurwerk hadt ook een zware klap gekregen waardoor de wijzerplaat is gedecentreerd en had een vaste as van de platine scheef gedrukt met als gevolg dat er geen correctie’s konden gedaan worden van de calender.

Eerst wat foto’s van het gangwerk met automaat.

De veertonbrug met aan de onderkant de opwindraderen. Vraagt de nodige zorg van smering.

De automaat hadt nog het oud systeem van wieltjes, wiel met vaste astap langs één zijde en draait in een ruby. Het nieuwe systeem heeft een wiel met tapgat en in plaats van een ruby komt een asje geperst in de plaats.

De module van het calender. Houd dus rekening met schrikkeljaren. Redelijk complex mechanisme.

Na uren zwoegen het eindresulaat.

Het vakwerk kan ik meer waarderen, dan het horloge zelf :wink:

yep het werk is prachtig om te zien het horloge daar moet je van houden.

Heel erg mooi om te zien en ik ben wel eens benieuwd hoe het
hele kalendermechanisme in elkaar steekt als dat rekening moet
houden met schrikkeljaren en het aantal dagen in een maand.

mooi in beeld gebracht!
‘apart’ horloge :slight_smile:

mooi uurwerk, mooie wijzerplaat, maar hoe hebben ze de rest erbij kunnen verzinnen…

Prachtige complicatie, zo’n eeuwigdurende kalender. Het blijft me telkens opnieuw verbazen hoe men dit heeft kunnen ontwikkelen.

Bedankt voor het posten Freddy!

Tis toch kunst als iemand dit kan bedenken…en repareren uiteraard
Complimenten Freddy
Mvg
Rich

Prachtige foto’s en eerste klas beschrijving, mijn dank!

Wat een mooie klus! Maar wat me opvalt is dat er enkele slecht afgewerkte onderdelen zijn gebruikt. Op foto 3 5 6 7 staan toch wel enkele slecht afgewerkte delen.
Is dat gebruikelijk bij dit soort horloges?

KlukKluk

Weer een super “voor en na” topic.

Het horloge is ook niet geheel mijn smaak al is een eeuwig durende kalender wel weer bijzonder.

Erik

klukkluk Schreef:

Wat een mooie klus! Maar wat me opvalt is dat er
enkele slecht afgewerkte onderdelen zijn gebruikt.
Op foto 3 5 6 7 staan toch wel enkele slecht
afgewerkte delen.
Is dat gebruikelijk bij dit soort horloges?

KlukKluk

Zijn nochthans de originele onderdelen, is wel de onderkant.

:}

– moved topic –

Dit lijkt me zo vreselijk gaaf als je dat kunt… geweldig om die techniek in je vingers te hebben. Het horloge zelf is niet helemaal mijn ding…