"Voor en na" Heuer Valjoux 22

Deze is ook de moeite voor een voor en na.
Is een Heuer ca jaren '40 met het mooie Valjoux 22 caliber.

Zo kwam het horloge binnen, zeer mooie wijzerplaat, geblauwde wijzers en chroomkast.

Demonteren, reinigen, controle van alle onderdelen op sleet en montage.

De veerton en wielen.

De veer heb ik moeten vervangen. De vorige hersteller had zelf maar een haakje gemaakt aan de veer en hadt ook geen voldoende kracht om het uurwerk goed te laten werken. Ik dacht dat ik er een foto van had gemaakt maar vind ze niet meer.

De opwindstift was ook gebroken en de kroon ontbrak.

Wijzers vinden was een ander probleem. Er was gevraagd alleen de minutenwijzer te vervangen. Na een tijdje zoeken in mijn oude stock, vind ik toch nog wat wijzers, origineel, prachtig geblauwd staal met originele radium met een prachtig patin.
Dan vind ik het beter beide wijzers te vervangen die dezelfde kleur hebben.

De montage van de onrust of balans. Het is een balans met schoeven en spiraal Breguet.

Het anker waar de balans komt in te grijpen.

Na de eerste kontrole op het regelapparaat zag ik het uurwerk wat scheef tikken, dus balans en anker in lijn brengen en met de nieuwe veer een amplitude van ong 330° wat subliem is. De verschillen wat wegwerken van standen verschil horizontaal vertikaal door de spiraal af te stellen, geen zwaarte fout en een resultaat volgens de COSC normen en dit voor zo een oud klokje.

Montage van het chrongraaf gedeelte.

Het kolomwiel wat de verschillende hefbomen bediend, dus in en uitschakelen van raderen en de start en stop functie.

Dit is ook de eerste maal dat ik op de brug van de chronowielen zie, het nr van het horloge aantal.

Wijzerplaatzijde.

Eindelijk klaar. Niets aan de kast gedaan, moest vintage blijven. Het nieuwe glaasje heeft ook wonderen gedaan, beoordeel zelf maar.

Vakwerk hoor! Ziet er weer fris uit.

Was de wijzerwissel echt nodig? Vond zelf de oude mooier.

SLuit me op alle onderdelen bij mijn voorganger Bert1 aan :slight_smile:

Wow. Ben echt sprakeloos en kan niet wachten met m te dragen

@ Bert, de minutenwijzer was niet origineel en had een compleet andere kleur dan de urenwijzer. Daarnaast was de kleur van de urenwijzer echt heel lelijk, valt op de foto nog mee.

Daarnaas zijn dit eigenlijk de wijzers die erop horen, althans als ik de Heuer catalogus uit 1940 mag geloven :wink:

Tom Koerts Schreef:

Wow. Ben echt sprakeloos en kan niet wachten met m
te dragen

@ Bert, de minutenwijzer was niet origineel en had
een compleet andere kleur dan de urenwijzer.
Daarnaast was de kleur van de urenwijzer echt heel
lelijk, valt op de foto nog mee.

Daarnaas zijn dit eigenlijk de wijzers die erop
horen, althans als ik de Heuer catalogus uit 1940
mag geloven :wink:

Okay, ook weer opgehelderd. Enorm fraai horloge geworden.

Tom Koerts Schreef:

@ Bert, de minutenwijzer was niet origineel en had
een compleet andere kleur dan de urenwijzer.
Daarnaast was de kleur van de urenwijzer echt heel
lelijk, valt op de foto nog mee.

Daarnaas zijn dit eigenlijk de wijzers die erop
horen, althans als ik de Heuer catalogus uit 1940
mag geloven :wink:

Dat wist ik niet. Het duidelijke verschil tussen de oude uren- en minutenwijzer gaven me het idee dat dat origineel was. Ook omdat de originele wijzers zo weinig in lengte verschillen.

Eindresultaat ziet er iig geweldig uit! Geniet ervan :~

Werkelijk een beauty geworden!(tu)

Freddy, bedankt voor weer zo’n schitterend verslag!

Tom, ben blij dat het glaasje (toch maar) vervangen is; echt een verschil van dag en nacht.
Een horloge om te koesteren!

Briljant, zowel je werk, als het horloge, als de bereidheid dit te posten!

gr. Roel

Krabong Schreef:

Briljant, zowel je werk, als het horloge, als de
bereidheid dit te posten!

gr. Roel

+1

Wederom een topper (tu)

Bedankt en geweldig dat je dit weer met ons hebt willen delen Freddy (tu)
Heel veel draagplezier gewenst Tom!

mvg

Wat een enorm gave opknap actie Freddy van een mooi horloge. De grootte van de sub-dials doen me een beetje denken aan mijn Mercure.

Veel plezier ermee Tom.

erg mooi, als amateur die horloges wilt opknappen die net begonnen is, is dit echt iets om van te smullen~! keep up the good work~!

Zo, die is mooi geworden! Maar dat bandje… >X

split-time Schreef:

Zo, die is mooi geworden! Maar dat bandje… >X

Een perfecte combi m.i. (tu)

Fraai. Erg interessante post!

split-time Schreef:

Zo, die is mooi geworden! Maar dat bandje… >X

Ik heb hem zonder bandje aangeleverd. Is puur voor de foto erop gezet. Heb al een mooie donkerbruine band klaarliggen.

Een prachtige opfrissing en goed rekening gehouden
met de leeftijd van de Heuer.

Groet,
William

Werk van een kunstenaar, werkelijk subliem gedaan.
Ik las al graag in het archief de voor en na bijdragen van Freddy, maar zag geen recente bijdrage meer.
Hopelijk zien we ze nu weer regelmatig langskomen.
En Tom gefeliciteerd met deze geweldige aanwinst!!

Een prachtig resultaat Freddy, een van de mooiste vintage Heuers die ik ken. Is dit de Heuer die ik maanden geleden eens langs zag komen van een forumlid wat dit horloge bij toeval had gekregen van iemand (bijvangst oid). Kan het draadje niet meer vinden.
Ik heb nog een vraag. Ik vind de nieuwe wijzers prima matchen op dit horloge. Maar waren de originele wijzers niet meer te restaureren? Evt met lumen of een alternatief voor de ‘radiumlook’? Ik vond ze er nog wel redelijk uitzien, al vind ik de huidige wijzers net even iets sportiever (en in dit opzicht een betere match)