Voor en na ! Omega 491

Ik heb dit maal gekozen voor een vintage Omega met stalen kast, ong. 1956.
Caliber Omega 491, basis caliber 490 (28RA PC AM 17 pierres). Kastreferentie nr 2981 6 (kleiner cijfer) Weet iemand wat die 6 betekent, staat verder geschreven van 2981 ?
De kast was origineel volledig blinkend.
Ik wil dit uurwerk eens laten zien omdat de automaat toch een beetje anders is dan de recentere 500 reeks.
Het verschil tussen 491 en 490 zijn de 2 bruggen van de automaat en de rotor en rubi’s, verbetering.
Foto’s zeggen meer.

Het gangwerk, ook met zwanenhals op de regelsleutel.

Het automatisch gedeelte aan de binnenzijde gezien.

Wijzerplaatzijde

Gangwerk met automaat gemonteerd.

Oude kroon was niet origineel, dus vervangen door de rechtse.

Ook de bus van de kroon in de kast vervangen na het nodige schuur- en polijstwerk.

Eindresultaat.

1 like

Deze was erg mooi en is ook weer erg mooi geworden !

Freddy ,
Zo zeg, dat is alweer een prachtig resultaat.
De combi met die lichte band vind ik erg mooi!
Is de wijzerplaat ook behandeld?

wederom stukje vakwerk, freddy.
dank je wel voor de reportage.
groet, frank.

Freddy, het blijft leuk om die operaties van jou te bekijken! :slight_smile: (tu)

prachtig freddy zoals altijd met een prachtig eind resultaat

Het lijkt wel de mijne (tis hem niet hoor de mijne is geen automaat), een lichte band erop staat dus wel.
Zat daar al een tijdje aan te denken. Prachtig om te zien weer.

Altijd mooi om te zien, zo’n voor en na. Ongelooflijk dat je die lugs nog zo mooi krijgt, die zagen er niet uit.

Mijn beste,

Wat een schitterend resultaat weer.
Ik heb wederom een prachtige fotoreportage mogen aanschouwen waarin het begrip ‘metamorfose’ voor mij een duidelijker betekenis heeft gekregen.
De combinatie met de lichte lederen band geeft het horloge, in vergelijking met de meer gebruikelijker donkere band, een fascinerend aanzicht waarmee het model ‘Geneve’ zijn naam eer aan doet.
Mijn complimenten. (tu)

Orologio Signaturis Temporis

Prachtig !! En in het echt is ie nog mooier !!! :wink:

Met Bewonderende Groeten,

Morse.

weer een fraai stukje vakwerk. Complimenten!

Groet Arno.

Hi freddy

wat een onwijs gave croco band zit er op die omega.
heb je een adres waar je die hebt gehaald?
graag via een pb

groet,

Niels

Super Freddy, echt super…:)-D

Erg fraai werk.
Wat mij alleen opvalt, is dat je op de lugs origineel een heel duidelijk facet hebt. Er zit origineel een knik in langs de rand.
Na het schuren en polijsten is dit facet meer verworden tot een flauwe afronding.
Is dat niet jammer ? Het doet wat mij betreft ook afbreuk aan het horloge, omdat je dus duidelijk kunt zien dat het een gerestaureerd exemplaar is.

Het kan ook door de foto’s komen hoor…

Bas

Was mij ook al opgevallen, ik denk dat het door de belichting komt.
Daardoor lijkt het dat de ‘‘scherpe randjes’’ rond gepolijst zijn.

Ik respecteer zoveel mogelijk de vorm van de kast. Die schuine rand is er nog aan maar doordat het gepolijst is en met de reflecties van het licht komt dit verkeerd over.
Hier zie je het best de lugs.
Een nieuwe kast wordt gelepen door een frees, natuurlijk als je polijst zal de rand altijd iets afgerond zijn.
Bij restauraties in de fabriek is dat ook zo. Heb ik al in verschillende ateliers gezien in Swiss, atliers van de fabriek zelf waar dus opmaak gedaan worden. Gezien bij Chopard, Breitling, Rolex. Als vakman zijn dat details die mij interesseren wanneer ik een bezoekje breng in die fabrieken. Daar wordt veel “gestolen” met de ogen :smiley:

Zie…:D:D:D:D

Wist ik wel…:wink:

Nogmaals, vakwerk Freddy.

zoals altijd weer een geweldig resultaat … (tu)

Prachtig! De band staat wel erg fraai, alleen weet ik nog niet of ik daarmee zou gaan lopen.

Groeten, Tom Vreeken.

Mooi (vak)werk ! (tu)

Groet,
Werner