Voor en na ! Omega caliber 1300

Ik heb een horloge toegezonden gekregen van een verzamelaar uit Frankrijk die hij nergens hersteld kreeg zelfs niet bij Omega , was misschien daar te duur.

Het is een zeldzaam model en kaliber. Het is een stemvork horloge van Omega met het kaliber 1300.

Waarom ik het hier wil bespreken is de speciale vorm van de kast en met de kroon aan de linkerkant.

Het kaliber is dus een stemvorkuurwerk, van de laatste die men gemaakt heeft, maar gestuurd door een quarts, dus precieser dan de gewone stemvorken omdat de frequentie veel hoger ligt, 8192 Hz tegen een normaal stemvorkkaliber 300 Hz.

De kast had veel draagsporen .




Een woordje uitleg over de werking van een stemvork, er zijn site"s die uitgebreid de werking weergeven, ik wil het hier zeer beknopt houden onder verstaanbare taal. Ik wil even de verschillende systemen laten zien zodat je de verschillen (lees verbeteringen) kan zien.

Het klassiek stemvorkuurwerk zoals hieronder afgebeeld heeft twee permanente magneten op de stemvork zitten waarover twee spoelen komen.
Door die spoelen gaat een stroom die een electromagneetkracht doet ontstaan en waardoor het stemvork begint te trillen.
De foto hieronder laat de stemvork zien van Bulova met de twee spoelen en circuit.

Achteraf is de Mosaba of ESA 9162 ontworpen met op de stemvork aan de onderkant twee kontergewichten die een juister resultaat moet geven in verticale posities. Ook hetzelfde systeem zoals hierboven.

Hier ziet men het stemvork van deze Omega, is een totaal andere vorm, heeft maar één magneet die trilt tussen twee spoelen.

Op deze foto ziet men de stemvork met de twee spoelen die één blok vormen.
In de kooi, waar het geheel gemonteerd wordt en zoals te zien op de foto, zitten aan beide deksels twee permanente magneten waarover de spoelen komen. De foto’s zullen het verduidelijken.

Hier is de stemvork al gemonteerd op het blok.

Daarna komen de spoelen op de magneten en komt daar boven het deksel met de andere magneten.


Het circuit of electrobloc bevat een oscillator die de stroom opwekt in de spoelen.
De afbeelding hieronder laat de quarts zien langs de onderkant gezien en bij de volgende foto het circuit met bovenaanzicht.


Het kaliber waar al de wielen al zijn gemonteerd.

Montage van het electrobloc.

Montage van het stemvorkblok. De schroeven waardoor de kontakten van de spoelen vastgeschroefd zijn op het circuit zijn van goud om een goed kontakt te waarborgen (oxcideren niet).

Het kaliber langs wijzerplaatzijde.

Met het datumsysteem op gemonteerd.

Op die stemvork is een fijn draadje gemonteerd met aan het uiteinde een zeer kleine rubi die door het trillen van het stemvork telkens een tandje van een microwieltje verder duwt. Een tweede rubi die op een andere vaste pal is gemonteerd moet ervoor zorgen dat het wieltje vooruit draait. De afstelling van die rubi’s heeft hier meer dan één uur in besleg genomen. Ook de richting en de druk op dat microwieltje zijn van groot belang.

Dan het eindresultaat.









Ik wil graag en met plezier Uw mogelijke vragen beantwoorden.

Freddy

Hier nog een site die uitgebreid de werking geeft van stemvorkuurwerken.

http://www.uurwerkreparatie.nl/NLaccutron.html

Freddy

Hallo Freddy.
Wat een VAKMAN ben jij zeg.
Het horloge is weer bijna in nieuwstaat.
CHAPEAU!!!
Bedankt voor je goede uitleg en je foto`s

Groeten,
JohnSr

Toprestauratie zeg, man wat knap
Ga zo door

Freddy, bedankt voor het mooie verhaal.

Gerwin

Freddy,

Prachtig.

Ongelofelijk goed gedaan Freddy. De Zwitsers zouden het niet beter gedaan hebben.

Maak je zo’n fotoverslag van elke (interessante) restoratie die je maakt voor je eigen archief, of maak je de fotoreportages speciaal voor het forum??

Hoe het ook zei, laat ze maar komen, ik vind het enorm interessant om te lezen.

gr,
Hans Mennink

Wij hebben deze Omega ook ooit eens gehad.
Echter in volgoud., dus ook met gouden band.
Was reuze zwaar.
Gewicht in goud: ca. 150 gram

Werd toendertijd alleen maar als goudprijs berekent

Prachtig Freddy !

Mooi verhaal. Dit is genieten. Kan dit niet als een topic in Horloge Encyclopedie als referentie opgeslagen worden ? Het is een speciaal caliber van Omega.

Indrukwekkend hoor! Het blijft genieten, die verslagen van je vakmanschap zeker met zo’n beeldende beschrijving.

Ha die Hans,

Sinds ik meer dan een jaar geleden het prikbord ontdek heb, was ik op het idee gekomen dit hier te tonen. Ik zie zoveel moois in mijn atelier door mijn loep en vondt het zo spijtig dat anderen dat niet konden zien.
Al mijn klanten ontvang ik in mijn atelier en dan zijn ze altijd verwonderd wat er allemaal voor nodig is. Dan laat ik ook eens de binnenkant van een horloge zien.
Met het medium internet en daarbij een hoop horlogegetikten erbij, kon ik niets beter vinden dan hier al dat moois ook eens te tonen, Ik vergeet wel dikwijls mijn camera erbij te halen. Zo was dat ook met dit horloge. Ik heb dit terug uit mekaar gehaalt om toch de foto’s te maken en ze hier te kunnen plaatsen, het vraagt natuurlijk zeer veel werk, maar ik heb het er toch voor over. Het is een hobby er bij en ik weet dat jullie zoiets graag zien.
Ik ben natuurlijk ook blij met jouw inbreng Hans, interessante artiekelen, spijtig veel in het engels en dan ook onze vriend Paul K niet te vergeten, zijn mooie “reportages”.

Groetjes,
Freddy

Verbluffend knap resultaat Freddy (tu)
Ik moet heel eerlijk zeggen dat ik horloges liever hoor tikken dan zoemen, maar dit eindresultaat is echt heel mooi!

Als je er een keertje de tijd voor kunt vinden, zou je dan eens een “special” kunnen doen hoe je zulke RVS kasten weer fabrieksnieuw krijgt: met name wat voor gereedschappen en technieken je gebruikt om de kast weer zo egaal “gematteerd” te krijgen, want hoe jij dat doet, daar snap ik dus niks van.
Groet,
Paul

heerlijk om te lezen en te zien Freddy, wat een kunnen zeg!!!

Groetjes

Roger Elings

Freddy zou ik je een vraag mogen stellen… prive?

Hallo Roger,

Klik op mijn naam en je hebt mijn e-mailadres.

Freddy

Ik heb vroeger eens een posting gemaakt van een restauratie van het opmaken van stalen kasten.
Ik zal deze nog eens plaatsen, maar zit momenteel met te weinig geheugen op photobucket.
Ik zoek achter een oplossing.

Freddy,

Niets nieuws toe te voegen aan wat er gezegd is. Ik vind het echt super mooi werk wat jij doet!

Mooi klokkie ook!

Groet Liron

Fantastisch resultaat, fantastisch (foto)verslag van een fantastische vakman!
Je hebt die Franse verzamelaar vast en zeker heeeeeel blij gemaakt!

Gr. Patrick

zeer netjes

Zoals altijd bij Freddy: GEWELDIG !!!

En mooie foto’s erbij.