"Voor en na" Rado ESA 9181

Vind ik wel interessant hier te laten zien omdat dit caliber de eerste ebauche quartscalibers zijn, nl. ESA 9181 met dag en datumaanduiding.
Is van de jaren ’ 70 en met hardstalen kast, dus onkrasbaar.
Rado is nog altijd gekend om zijn diamant stalen- en ceramische kasten.

Eerst de voor foto’s. Is wel makkelijk zulke kasten, geen krasjes dus ook geen vijl en schuurwerk.

De rotor van de motor met 8 permanente magneten op. Heeft een zeer grote diameter tov; de hedendaagse.

De spoel die de rotor moet aandrijven, hier 4 omwille van de grote doormeter en de kracht die moet ontwikkeld worden.

Zo zit de rotor op de spoel. Heb deze er zo opgelegt om beter te begrijpen. De rotor draait in ruby’s om de weerstand te verminderen.

De grondplaat met calibernr.

Het electronisch circuit met de quarts , is dat lange metalen omhulsel.
Ik heb er een hedendaagse quarts naastgelegd (dun buisje) om een idee te geven van grootte en verschil.

De montage van de wielen.

Grondplaat of platine wijzerplaatzijde

En gemonteerd .

Na.

Let op het gefacetteerde safierglas.

Bij hard stalen kasten kunnen dus geen krassen inkomen, MAAR hoe harder het staal, hoe breekbaarder.
Hier foto’s van een klant zijn diamantstalen kast, één verkeerde val of stoot en dit als resultaat, breekt bijna als glas.

Ik weet het, het was weeral een quarts, maar dit caliber heeft al geschiedenis gemaakt en was veel voorkomend in die periode.Gaf ook goede resultaten.
Dit model van Rado is ook zeer geliefd bij verzamelaars.

1 like

Mijn beste,

Dit horloge verdiende het ook om een tweede kans te krijgen.
Zeker gelet op de robuustheid en de buitengewoon fraaie vormgeving van de wijzerplaat.

Het resultaat is prachtig geworden, fantastisch!!
Een horloge met een ziel, met een geschiedenis, een bewogen geschiedenis van leven en her(be)leven.

Mijn complimenten. Chapeau!!

En voor straks: “Buona Notte” en morgen gezond weer op.:z:z:z

Orologio Signaturis Temporis.:wink:

Ik sluit me aan bij de vorige spreker. Prachtig om zo’n horloge een nieuw leven te geven. Ben ook Rado-fan:

Dank je wel Freddy voor deze reportage, zo krijgt een leek toch een beetje inzicht over hoe zo’n horloge in elkaar steekt (tu)
Eindresultaat mag er weer zijn, prachtig!

mvg, Frans

Ik sluit me helemaal aan bij de vorige sprekers. Vakmanschap! (tu)

Alweer een waardig slot op het eind van een mooie horloge dag…mijn batterij is zeker weer opgeladen.
Bedankt voor het inspirerende stuk vakwerk dat je ons toonde.

groet, landrover110

wat een kwaliteit en een mooi horloge,
ooit wil ik een diastar, niet de nwe maar een oude, onkrasbaar en vintage , de perfecte combi

mooie reportage hoor

Prachtige rapportage van een schitterend Rado horloge.
Dank hiervoor; met veel plezier weer gelezen.

Ben al jaren een ‘Rado fan’ en ben blij met deze insite
Groeten
Stephan

Ziet er weer strak uit Freddy! Petje af!

– moved topic –

Hoe kan ik de band van een Rado ceramica inkorten?

Super mooi stukkie werk Freddy.

heel mooi klokje !! ondanks ik niet zo van de goud-kleurige horloges ben zou ik deze al pronkend durven te dragen !

Geweldig!

Jij was toen ook al actief? Wist niet dat je zo lang lid bent

1 like