"Voor en na" Zodiac met gangreserve aanduiding

En wat een uurwerk zeg. Dit zegt mij meer dan bv. een Rolex.

Het horloge is van Henrik, en was al een horlogemaker gepasseerd maar konden het niet herstellen.
Het horloge had een zware klap gekregen op de opwindkroon en zo wordt de opwindstift binnen in het uurwerk geduwd waardoor er beschadigingen ontstaan. Bij het verdraaien van de wijzers zijn er dan tanden afgebroken van diverse raderen + een asje afgebroken dat deel uitmaakt van de platine.

Een beetje foto’s van voor de herstelling.




Hier ziet men de platine met het minuteriewiel en zijn asje dat afgebroken is.




Een opwindwiel heeft nog één tandje over, rest is afgebroken.


Het caliber is een AS 1250 maar meteen gangreserveanduiding; Dit caliber is speciaal gemaakt voor Zodiac (de gangreserveaanduiding).
Het is een hamerautomaat van de jaren ’ 50. Dit wil zeggen dat de masse ossillante (gewicht dat rond draait voor de opwinding) niet volledig rond draait zoals een ETA 2824. Hier stoot de massa tegen shockdempers of veren.
Kijk op de foto met alle onderdelen op.
Nu heb ik zoveel foto’s genomen, maar toch er nog vergeten te nemen langs de balanszijde. Sorry !!!

Ik heb speciaal meerdere foto’s genomen van de gangreserveaanduiding en heb de montage stap voor stap gefotografeerd om de verschillende onderdelen te tonen en de werking ervan beter te kunnen begrijpen.
Op de as van de veertrommel zit dus een pignon of klein wieltje dat dit mechanisme aandrijft. Hoe meer de eer opgewonden is hoe verder de wijzer draait naar 36u. Wanneer het uurwerk volledig is opgewonden, zal ook het wijzertje door draaien op zijn as maar wordt op zijn positie gehouden door het schroefje dat op de wijzerplaat zit als begrenzer.








De veer heb ik ook vervangen. Op de foto ziet men rechts het oude systeem van veer met sleepveer, links de hedendaagse onbreekbare veer.

De kast heeft ook veel vijl- schuur- en polijstwerk gehad. Men heeft vroeger gedacht dat er een glasrand of lunette op de kast zat en men heeft veroede pogingen gedaan om deze met een mesje te openen met alle beschadigingen tot gevolg.
De kroon is ook vervangen door een origineel model, evenals het glas. De secondenwijzer had een barstje in het busje dat op de as klemt en deze heb ik ook vervangen door een nieuw oude stockwijzer in blauw staal.













Prachtig resultaat Freddy! Deze klus verklaart ook waarom we je de laatste tijd niet zo veel hebben gezien hier. Maarre, hoe kun je nou een foto langs de balanszijde vergeten :D?!

Henrik, jij veel plezier van dit mooi gerestaureerde horloge.

Gerwin

Jezus, ik sta hier echt van versteld.
Hij is echt prachtig geworden, dit had ik niet verwacht zo mooi.

Heel veel draagplezier Henrik.

Ga zo door Freddy!!!

Schitterend gedaan! Hmmm misschien een domme vraag maar waar komt die roze toon vandaan ?

Wederom fantastisch… Maar de wijzer bij de 6 is toch niet de aanduiding voor de gangreserve?..Ik dacht dat deze wijzer aangeeft hoeveel horloges Henrik de afgelopen week heeft gekocht (de ene week wat meer dan de andere week)…

Even over het uurwerk van Dhr. Schild… Ik hoor en lees steeds twee verschillende namen Anton Schild en Adolf Schild…Wat was nu de voornaam van deze beste man?

Mooi resultaat… prachtig gedaan Freddy, en Henrik veel draagplezier.

gr,
Hans Mennink

Wederom fantastisch!!!

Mooi geworden zeg :slight_smile:

Ziet er weer indrukwekkend uit Freddy!

Altijd mooi om weer een "voor en na! " van jou te zien, en vooral leuk dat het zo uitgebreid is met foto’s. (tu)

Weer prachtig werk Freddy. Jouw voor en na zijn DE favorieten op het forum.

super gewerkt freddy, en hedrik heel veel draagplezier.

indrukwekkend!

gigantisch, ik kan het soms niet laten om meteen naar beneden te scrollen voor de foto met het eindresultaat.
Vind deze wederom verbluffend, mede omdat ik het klokje gewoon ook erg mooi vind denk ik :slight_smile:
Top!

Wederom prachtig, Freddy! Hier straalt niet alleen het technische vakmanschap vanaf maar vooral ook de manier waarop je de restauratie aanpakt. Ik vind het erg knap hoe je de oorspronkelijke ‘look’ weet te behouden: “oud en toch nieuw”!

@Henrik: veel plezier ermee!

Ademloos.

Hoeveel tijd kost je dit nu?

Klasse Freddy (tu) heel fraai resultaat weer!

Met name je werk aan de kast vind ik altijd weer geweldig; maar 't uurwerk ziet er ook uit als een interessante uitdaging: ben wel heel erg nieuwsgierig hoe je dat afgebroken asje van het minuterierad hebt gerepareerd (hoe boor je het gat voor het nieuwe asje exact in positie??)

Henrik: veel plezier met je als nieuwe aanwinst (tu)

Groet,

Hallo Paul,

Het asje is in de platine geperst.
Henrik heeft op ebay nog een caliber alleen gevonden, zonder gangreserve, en heb daar de onderdelen van .
Anders is zo’n asje wel te maken op de draaibank en men ziet altijd waar het oude asje gezeten heeft.
Natuurlijk vraagt het wel altijd veel tijd. Dit horloge heeft toch alles bij mekaar een 5 u in beslag genomen.
Ik had alle onderdelen die teveel sleet hadden vervangen, ik had alle luxe met dat reservewerk, maar dat was ook her en der sleet op, zijn tenslotte al oude calibers.

Zo een hamerautomaat maakt geen volledige draaiingen van de masse en windt daarom ook niet zo goed op zoals een hedendaagse automaat die éénmaal draait gemakkelijk een tweede winding kan maken, tegen hier wordt die altijd gestopt.
Die gangreserveaanduiding vind ik makkelijk, men heeft een controle hoe de opwinding gaat.
Op een winder kan men deze horloges niet opwinden, bewegingen zijn te traag.

Hoi Freddy,

het resultaat mag er wezen (tu) , en bedank voor de foto’s kunnen we weer eens zien wat er allemaal kapot kan gaan in een horloge.

Erg mooi eindresultaat!
Door de foto’s (een heus stappenplan) krijg je het gevoel dat het een eitje is en dat je dit ‘klusje’ op een willekeurige doordeweekse avond ook zelf even zou kunnen klaren. Nou… dat lijkt me dus niet het geval. Hieruit blijkt dus wel dat het een ware kunst is om iets wat - voor mij althans - verschrikkelijk complex is, zo helder en eenvoudig uit te leggen dat mijn zelfvertrouwen ervan gaat stijgen. ahum.
Chapeau!

Een meesterstukje, zowel het horloge als de restauratie !

Wow!!! Wat een prachtige Voor en Na zeg! En dan ook nog met mijn horloge, mijn slechte humeur is in één klap weg!!! Ik moet zeggen dat ik je Voor en Na’s altijd erg mooi vind maar je hebt je in mijn ogen overtroffen. En met mijn horloge!!! :slight_smile: :slight_smile: :slight_smile: !!!
Die stap voor stap montage van de gangreserve vind ik echt heel erg gaaf. Zo begrijp ik zelfs hoe de werking is :smiley: De kast ziet er ook fantastisch uit, de plaat is mooier dan ie was, onderdelen die vervangen zijn zijn vervangen door originele onderdelen… ik zou bijna sprakeloos worden!!!

Mijn reactie is wat laat door allerlei perikelen om de gestolen auto en parkeervergunning heen… Ik heb inmiddels al een parkeerboete en verwacht vanmiddag de tweede en morgen… :X :X :X BUREAUCRATIE!!!