"Voor & na " Breguet 664 caliber 818/4

Een mooie eenvoudige hand opwinder.

De wijzerverzettingsraderen langs wijzerplaatzijde, dus van de opwindstift gaande naar de minuutpijp.

Er was wel een probleem, het horloge had een klap gekregen op de kroon en zo was de opwindstift gebroken.
Eentje bij benadering gevonden en de rest bijgewerkt op de draaibank.

De wielentrein, van groot middenwiel, tussenwiel, secondenwiel en ankerwiel.

De veertonbrug met het kroonwiel aan de binnenkant, onderkant, gemonteerd, niet vergeten te smeren.

Het monteren van de anker.

Op de brug van het ankerwiel zie je hier een deksteen waarvan het veertje moet gedemonteerd worden om te kunnen reinigen en smeren.

Het smeren van de rubi’s van de balans, moet wel heel precies gebeuren. De olie op de deksteen mag niet meer bedragen dan 1/3 van de oppervlakte. Indien er meer olie is dan dan zal bij het plaatsen van de rubi op de deksteen , het teveel aan olie, aan de rand van de rubi komen waardoor na korte tijd de olie zal weglopen langs de rand van de rubi en zo op plaatsen komen waar geen olie mag zijn. De balans of regelorgaan zal daardoor droog lopen met een slecht resultaat en sleet aan de astappen.
Wanneer je teveel olie hebt gegeven, terug ontvetten in wasbenzine, drogen en opnieuw olie geven tot het goed is, is zeer belangrijk.

Men kan zien of je goed olie hebt gegeven door te kijken op de rubi die gemonteerd en aangedrukt is door het antichocveertje. Je ziet het oliedrupje dat niet aan de rand komt, dus ok.

Het calibernummer onder de rand van het balanswiel, 818/4, is wel een caliber van Jeager Lecoultre voor Breguet gemaakt.

De prachtige zilveren wijzerplaat en de Breguetwijzers.

Simpel maar mooi.

Freddy

23 likes

Dank je voor deze moie beelden !
Er schijnt dat ook een stuk aan de kroon gebroken is.
Heb jij iets er aan kunnen doen ?

Dit zijn toch wel gruwelijk mooie horloges… :stuck_out_tongue:
En wederom een mooi verslag…!

Pieter.

Prachtig verslag en door alle foto’s ook goed en leuk om te volgen voor wie er net wat minder verstand van heeft :wink: (behoor zelf helaas nog tot die categorie) echt vakmanschap :+1:

prachtige fotoreportage :smile:

Wat een geweldig geneuzel op al die onderdeeltjes, maar wat heeft dat voor zin???

:astonished:

mooie rapportage, maar ook erg gaaf een Breguet !

Idem, idem… Er is niets zo mooi,als een vakman aan het werk! :open_mouth:

Super leerzaam en wat een parchtig horloge!

Zo mooi !
Maar ik begrijp niet de 21 jewels.
Zouden zeggen :
1 : center wiel
2 : 2 wiel
2 : 3 wheel
4 : anti choc escapement
2 : anker as
2 : anker levées
4 : anti choc balans as
1 : plateau
Total : 18. Als de centrum wiel 2 rubis heeft dan hebben wij een oneven nummer.
Maar waar zijn de twee laatste ?

Mooi verslag met prachtige foto´s bedankt voor het delen .

Wat een classy en tijdloos horloge. Onwijs mooi!

Prachtige foto’s met een duidelijk toelichting.
Niets dan respect voor dit vakmanschap.

Mooi werk Freddy. En bedankt weer voor het delen! Altijd een plezier om te zien. Voor mij dit de postings die dit forum zo leuk maken.

groet,
Niels

Ah dis mijn natte droom he… Breguet… de Classique is mijn graal!! :slight_smile: :smile:
Mooie reportage, dank!!

1 like

Prachtig om zo’n peperdure klok van de binnenkant te mogen bekijken. :thumbsup:
Bedankt Freddy !

Fraai horloge en mooie reportage weer Freddy! Altijd leuk om te lezen :thumbsup:
Als we verzoekjes voor “voor en na’s” in deze klasse mogen indienen: de Breguet Tradition handopwinder is mijn favoriet! :smile:

PS: waarom staan jouw posts trouwens niet in een categorie? Als je kijkt op Algemene Horlogepraat dan zie je ze niet staan??

Groet,
Paul

Bedankt iedereen voor de mooie commentaren.

@Paul_K; Op de startpagina, waar je een overzicht hebt van de laatste topic’s, heb je geen categorie, en daar juist heb ik mijn topic geplaatst per vergissing, zal het recht zetten.

Een vriend van mij heeft een Tradition. Zodra hij binnen komt in herstelling zal hij vlug hier gepost worden.

Mvg,
Freddy

Zulke posts mag men hier meer laten zien.
niet alleen van exotische horloges zoals deze Breguet, maar ook van meer betaalbare uurwerken.

Het was een geintje, maar het lijkt me geweldig om zoiets in onderdelen te zien;
een tijd geleden kwam Mario Bredewold (is hij nog op het forum aanwezig??) bij me langs, en hij droeg toen zo’n kunstwerkje om de pols, er uitvoerig naar kijken was geen probleem, helaas vond hij het even uit elkaar halen niet zo’n goed idee… :grinning:
Groet,
Paul