"Voor & na" van een "Hollandse mooie"

Je bedoelt de opwindveer.

2 likes

Dank je wel :smile:

1 like

+1 :stuck_out_tongue_closed_eyes:

De veer haal ik er altijd uit. Als je ziet wat vuil vet er op de veer aanwezig is, dan kan dat niet verwijdert worden als de veer gemonteerd is in de veerton. De veerwindingen zijn tegen mekaar geperst en het kuisproduct kan nooit tussen die veerwindingen komen.
Als de veer er uit is kan men de veer conrtoleren op wrijvingssporen, de vorm van de veer (kromming) en bij oudere uurwerken, of de veer de juiste maat heeft.
Soms heb je een uurwerk dat niet goed loopt, onvoldoende amplitude van de balans met de slechte resultaten als gevolg, doordat een hersteller niet de juiste maat heeft en men dan maar één plaatst die soms te laag of minder sterk is. Dit zie je vooral bij vintage.
Veren voor oudere horloges worden niet meer gemaakt en zijn dus zeldzaam aan het worden.
Bij de meeste handelaars zijn alleen nog veren te verkrijgen van uurwerken die momenteel op de markt zijn en daar stopt het.
In aantal soorten veren momenteel zal ongeveer een 50 tal zijn , dat er vroeger honderden soorten maten waren.

1 like

Dag Freddy,

Ook voor mij geldt dat de opwindveer er altijd uitgehaald wordt voor inspectie en reiniging.
Ik verbaas mij erover hoeveel viezigheid er binnen zo’n veerton kan ophopen.

Maar, heel af en toe kom je een veerton tegen die niet geopend kan worden.
Dus niet een waarop staat “Do not open” c.q. “Ne pas ouvrir”, maar echt een geheel gesloten ton.
Je zou toch zeggen dat die van binnen even vuil wordt als de ‘normale’ veerton.
Heb je daar een idee over? Of moet je die bij elke servicebeurt in zijn geheel vervangen?

Met vriendelijke groet,
Inca

Ik weet dat somige nieuwe veeren op de opervlakte met speciale producten zijn “geverft” en zo heben ze geen gewone olie nodig. Dus theoretisch niet openen. Ook als de veerton zo dun is dat de kap als een blad papier is, (bij JLC denk ik) en mag ook niet geopend.

Hallo Brunod,

Oké, dat is best interessant.
Je schrijft: “Dus theoretisch niet openen.”. Maar praktisch gaan ze ook niet open.
Je kunt in elk geval geen ‘naad’ vinden.

Bedankt in elk geval.

Met vriendelijke groet,
Inca

@Inca
Hallo,
De woord “Naad” ken ik niet, ik vermoed dat het gaatje is.
Ik gebruik die gaat nooit om te openen, Het is te moeilijk en het blijft kratsen op de deksel van de ton. Ik neem de ton met deksel boven op een sterke opervlakte (hout, plastiek) en druk met nagels op de tanden aan onderte kant. Dat drukt de as en deksel naar boven. Tegelijk met een vinger de deksel houden om zeker te zijn dat de veer niet eruit springt. Als het met nagels onmogelijk is, met brucelles breed geopend om met de zijkant vlak drukken.
En als “naad” iets anders is, dan sorry voor de misverstand :wink:
BD

Dag Brunod,

Geeft niet. De naad is de ‘ruimte’ tussen het deksel en de ton zelf.
Dus de ronde circel direct langs de tanden.

De uitsparing (half rond; het gat) gebruik ik ook nooit. Ik gebruik dezelfde wijze als jij het doet, alleen doe ik het niet met de nagels, maar met een pincet (brucelles), zoals jij ook al aangeeft. Ik leg de rand tussen de benen van de pincet en druk het deksel dan los op een harde ondergrond.

Met vriendelijke groet,
Inca

1 like

Ik heb al met verschillende horlogemakers gesproken over de veertonnen met self lubrificant. Kan nooit oneindig blijven smeren, dus openen indien mogelijk en kuisen en smeren.
Vroeger was het allemaal geen probleem toen de onderdelen nog te verkrijgen waren, dan bestelde je een complete veerton.
Nu moet je ze wel openen. Soms is wel het deksel vast geriveerd, maw. de rand van de veerton komt over het deksel en dan moet je al zo veel druk uit oefenen om het deksel er af te krijgen dat het verplooid.
Eenmaal er af , deksel in model brengen, rand van veerton op de draaibank terug in model brengen.
Er zijn ook deksels met een brede rand zoals die bij de Valjoux/Eta 7750 waar jet met een scherp mesje tussen kan juist boven de band met tanden, wel zien dat je deze niet beschadigt.

Dag Freddy,

Bedankt voor je uitleg.
Ik neem aan dat je dit wel eens bij de hand gehad hebt, tenminste als ik lees hoe je beschrijft hoe je deze lastige veertonnen toch kunt openen. Maar als je zo een veerton met zelfsmerende?? veer geopend had, bleek dan ook dat de ‘smeer’ zwart is, zoals normaal het geval is?

Met vriendelijke groet,
Inca

1 like

Zwart is het zeker MoS2 (bisulfure molybdène) vet gespuit op de veer.

1 like

Wellicht ben ik vrij laat met een like/hartje. Maar ik wil hem toch graag nog geven omdat ik het werk en het resultaat gewoon geweldig vind…

2 likes

Hartstikke leuk topic, maar ik ben wel benieuwd hoe je deze na 7 jaar weer hebt opgeduikeld.

2 likes

Gewoon zoeken op het forum😁

3 likes

Mooi als je zo iets kunt doen met zo’n beauty!!!

3 likes

Bedankt. Er zijn nog veel van deze topics te vinden.

5 likes

Wauw mooi werk Freddy :+1:t2: ik vind dit persoonlijk een van de mooiste wijzerplaten :grin: hopelijk een keer binnen mijn collectie :blush:

2 likes

Beste R-W,

Dank voor uw waardering.
Ik heb ook kleinkinderen en zij kijken ook dikwijls wat ik allemaal doe aan de werkbank.

Wat de maanfase betreft, nooit bij stil gestaan welke mij het meest bevalt, er mag van mij gerust een glimlach bij zijn. :grinning:

1 like

Netjes hoor…vakman!

1 like