"Voor & na" van een "Hollandse mooie"

Wauw, vakwerk!

Echt Vakwerk!

Mooi resultaat! Mooi gefotografeerd ook, leuke serie om naar te kijken.

Prachtig!
Goed werk :+1:

Een van de weinige maan fase die ik mooi vind.
En schitterend uurwerk.

Grt.

Prachtig

Gr Pieter

Ik kan me alleen maar aansluiten bij alle andere reacties! Super werk en mooi horloge.

Ergens doet het pijn om beschadigingen op zoā€™n horloge te zienā€¦ aan de andere kant ben je best een baas met zoā€™n beater :wink:

1 like

Horloges zijn er om gedragen te worden. Niet voor in de vitrine. Als je blijkbaar budget hebt voor zoā€™n klok moet je hem ook gewoon dragenā€¦ Anders is het net zoā€™n dure Ferrari die de garage nooit verlaatā€¦

1 like

Prachtige reportage, horloge is echter totaal mijn smaak niet.

Tuurlijk, gewoon dragen die horloges. Maar er bestaat ook zoiets als een beetje netjes met je spullen omgaan en de waarde van dingen blijven beseffen. Maar dat is mijn bescheiden mening.

Hier word ik nou zooooo geil vanā€¦ sorry!

Fantastisch.

Ik ben zelf in het bezit van twee linker handen, dus ik heb veel respect voor mensen die zo een metamorfose tot stand kunnen brengen.

Daddel.

2 likes

En dan zet je vast een muziekje aan van je avatar :wink:

Neen, alleen roest aan dit rondsel, is raar.
De balans compleet laat ik op de brug en wordt terug gemonteerd op de platine of grondplaat, om te reinigen.
Door de bewegingen in het reiniging apparaat, wordt de balans heen en weer geslingerd en worden de rubiā€™s goed gekuist.
Correctie drukker was bewogen in de kast, terug minder diep persen.

1 like

Dank je voor de antwoorden enā€¦
Sorry voor mijn slechte nederlandsā€¦ :confused:
Door ā€œmainspringā€, ik bedoelde niet de spiral veer van de balans, maar de krachtige veer die men met de opwindas beweegt en in de ton zit (de naam is niet op de friederichs blad voor NL vertaling).
BD

1 like

Je bedoelt de opwindveer.

2 likes

Dank je wel :smile:

1 like

+1 :stuck_out_tongue_closed_eyes:

De veer haal ik er altijd uit. Als je ziet wat vuil vet er op de veer aanwezig is, dan kan dat niet verwijdert worden als de veer gemonteerd is in de veerton. De veerwindingen zijn tegen mekaar geperst en het kuisproduct kan nooit tussen die veerwindingen komen.
Als de veer er uit is kan men de veer conrtoleren op wrijvingssporen, de vorm van de veer (kromming) en bij oudere uurwerken, of de veer de juiste maat heeft.
Soms heb je een uurwerk dat niet goed loopt, onvoldoende amplitude van de balans met de slechte resultaten als gevolg, doordat een hersteller niet de juiste maat heeft en men dan maar Ć©Ć©n plaatst die soms te laag of minder sterk is. Dit zie je vooral bij vintage.
Veren voor oudere horloges worden niet meer gemaakt en zijn dus zeldzaam aan het worden.
Bij de meeste handelaars zijn alleen nog veren te verkrijgen van uurwerken die momenteel op de markt zijn en daar stopt het.
In aantal soorten veren momenteel zal ongeveer een 50 tal zijn , dat er vroeger honderden soorten maten waren.

1 like

Dag Freddy,

Ook voor mij geldt dat de opwindveer er altijd uitgehaald wordt voor inspectie en reiniging.
Ik verbaas mij erover hoeveel viezigheid er binnen zoā€™n veerton kan ophopen.

Maar, heel af en toe kom je een veerton tegen die niet geopend kan worden.
Dus niet een waarop staat ā€œDo not openā€ c.q. ā€œNe pas ouvrirā€, maar echt een geheel gesloten ton.
Je zou toch zeggen dat die van binnen even vuil wordt als de ā€˜normaleā€™ veerton.
Heb je daar een idee over? Of moet je die bij elke servicebeurt in zijn geheel vervangen?

Met vriendelijke groet,
Inca