Voorstellen + NA Seiko SKX / Seiko 5 sports SRPD

Hoihoi! Mijn naam is Lucas en door middel van onderstaande gedachtegang wil ik me hier even voorstellen :wave:

Seiko SKX(007)
Ik ben recent geïnteresseerd geraakt in horloges. Vanwege dit feit ben ik van plan om een (Seiko) duikershorloge aan te schaffen. Daarbij kwam ik uiteraard al snel de welbekende Seiko SKX tegen. Ik was gelijk enthousiast, omdat het ontwerp van de kast en bezel mij erg trekken. Echter is hij zoals waarschijnlijk ook bekend inmiddels discontinued, waardoor de prijs inmiddels wat hoger ligt.

image

Seiko 5 sports SRPD
Hierdoor kwam ik ook het nieuwe horloge tegen van Seiko, de 5 sports SRPD, in allerlei verschillende kleuren en soorten verkrijgbaar. Deze wordt vaak gezien als de opvolger van de SKX, vanwege het zeer vergelijkbare uiterlijk. Dit horloge krijgt echter wisselende reacties, vanwege het feit dat het geen échte diver is. Een 200 of 300m waterdichtheid en screw down crown ontbreken namelijk en hij heeft ook een open achterkant (glas).

image

Maar…

Toch vraag ik me af wat de SKX nu nog waard is, los van het zijn van een iconisch horloge. Het is een echte duiker, maar heeft geen ingelegde hour markers en ook het standaard bandje is niet om over naar huis te schrijven. De 5 Sports heeft ook geen topbandje, maar het is een verbetering. Daarnaast biedt dit horloge wel een geüpgraded uurwerk met hand winding en hacking. Ook heeft hij ingelegde markers die de dial naar mijn mening een stuk eleganter maken. Het materiaalgebruik is verder gelijk.

Al met al kan de nieuwe Seiko 5 sports mijns inziens anders geïnterpreteerd worden. Hij heeft ten slotte ook geen lume pip bovenaan de bezel, waarmee hij geen duiker beoogt te zijn. Het is een sportief horloge met een knipoog naar de duiker (in het specifiek naar de SKX), die inmiddels verkrijgbaar is voor een prima prijsje (200-250). Waarbij de SKX inmiddels toch wat meer kost.

Het heeft me wat twijfel gekost, maar ik ga waarschijnlijk voor de 5 sports :wink:.

20 likes

Welkom Lucas!

1 like

Welkom!
Ik heb de nieuwe Seiko 5 sport (groen) gehad, maar deze na een dag weer terug gestuurd. De bezel en dail uitlijning was niet goed (schijnt een dingetje te zijn) en irriteerde mij te veel.

Je moet er schijnbaar een beetje geluk mee hebben, succes!

1 like

Welkom Lucas!

Toevallig is er vandaag nog een SKX aangeboden in het blauwe gedeelte.
SKX009J

2 likes

Welkom ,

De skx is een echte oerduiker waar naar mijn mening de srpd zelfs niet van in de buurt komt. Hacking And handwinding geeft in mijn ogen totaal geen meerwaarde aan een duiker en zonder screwdown is het zelfs geen duiker … Het 7s26 uurwerk is dan wel ouder maar is minder gevoelig en niet kapot te krijgen, succes met je zoektocht en hou ons zeker op de hoogte …

2 likes

Welkom bij de club.

1 like

Tnx voor het doorsturen. Mocht het toch een SKX worden heeft de 007 wel mijn voorkeur :slight_smile:

1 like

Tnx voor het benoemen! Ik lees dit inderdaad vaker. Betekent dit simpelweg dat de bezel scheef zit? Oftewel niet perfect op de 12 uur kan staan en/of de dial niet precies recht staat? Is dit iets wat makkelijk te spotten is?

1 like

Welkom…:+1:

1 like

Ik ga nu juist voor de SRPD. De uitlijning van de chapterring is daar wel goed. Tenminste beter als op de SKx. Op de foto in dit topic zit hij op 6 uur ook weer te veel naar links.Ook de opgelegde indices vind ik mooier. hopelijk is de bezel wel goed uitgelijnd maar ik ga het zien. en duiken doe ik alleen achter mijn bureau.

2 likes

Mooie aanvulling! Ik begrijp inderdaad wat je zegt. Echter is het materiaalgebruik verder vergelijkbaar en kan ik ermee leven dat het geen ‘echte’ duiker is, gezien ik dat zelf nooit doe, of zal doen. Ik lees inderdaad dat het 7s26 uurwerk een bewezen uurwerk is, maar dat het 4R36 uurwerk wel kan worden gezien als upgrade. Inderdaad misschien wel kwetsbaarder vanwege zijn aanvullende functies.

Leuk om te lezen! Ik zit nog niet lang op het forum, maar heb jouw naam weleens vaker voorbij zien komen, dus je zal er wel wat kaas van gegeten hebben :smile:. Voor mij geldt hetzelfde wat betreft het duiken. Ik zie inderaad bovenaan de bezel denk ik wat je bedoelt. De puntige wijzer op de bezel staat niet precies op 12 uur?

De top/midden van de bezel welke niet precies op de 12u uitkomt

Misschien dat het jou niet stoort, maar als je deze nieuw online besteld heb je altijd nog 14 dagen bedenktijd

Dit zou wel iets zijn waar ik me aan ga storen haha… Op deze foto lijkt hij juist wel goed te zijn toch? @dreski wees er al op dat hij zelfs niet goed lijkt te staan op de voorbeeldfoto die ik gebruikte in m’n post.

Welkom hier op het forum.

1 like

Inderdaad op jouw voorbeeld lijkt die ook niet goed uitgelijnd te zijn, maar niet elk horloge heeft er last van.

Veder vond ik de kwaliteit wel goed!

1 like

Er stond vandaag ook een nette Skx007J te koop maar die is in record tijd verdwenen…:man_shrugging:t3:

Ik ben in ieder geval dol gelukkig met mijn SKX007 zoals vele hier met een SKX :wink:

1 like

Heb ik toevallig ook gezien, met een coin edge bezel geloof ik. Was inderdaad heel snel weg!

Mooi om te horen dat je er gelukkig mee bent! Vanwege z’n ruime fanbase en omdat het simpelweg een iconisch model is twijfel ik ook nog wel iets :smile:.

1 like

Ik heb het over dit probleem.


Heb nu deze onderweg…

2 likes

Welkom op het Horloge Forum en veel plezier hier gewenst!

1 like