Voorstellen

Een aantal jaren geleden heb ik een 34mm 14K gouden Rochemont (quartz) horloge geërfd van mijn opa en hiermee was mijn horlogetik geboren. Youtube en verschillend fora hebben dit verder aangewakkerd. Na de aanschaf van een Orient Ray, was ik volledig verslingerd aan mechanische uurwerken. Een mechanisch wereldje zonder elektronica met tandwielen, juwelen, een balans, een hartslag en mits goed behandeld voor de eeuwigheid. Helaas kom ik in het wild weinig mensen tegen die dit begrijpen, mijn omgeving is horologisch onbekwaam en mijn nieuwe SKX (007J) is tot op heden door niemand herkend als de iconische duiker die het is. De enige opmerking die ik kreeg was, oh leuk daar hoeft zeker geen batterij in…

Vandaar dit forum en ik voelde nu toch de noodzaak om me netjes voor te stellen. Veel horloges zijn al gekomen en gegaan, veelal Japans zoals Oriënt en Seiko 5. Mijn eenvoudige collectie bestaat op dit moment uit de gouden Rochemont, een Oriënt Ray, Citizen Eagle 7, Seiko SKX, Citizen Nighthawk en een Casio 5600. Voor mijn volgende uitbreiding kijk ik naar een SARB033 of toch een Zwitsers instapmodel (liefst met ETA 2824-2 zonder powermatic) en/of een mooie (betaalbare) handopwinder, suggesties zijn welkom!

Naast mijn introductie heb ik meteen een vraag. Eerst een korte inleiding. Toen mijn opa het gouden horloge nog droeg was deze ondanks reparaties altijd stuk of de batterij was leeg. De laatste jaren dat hij het horloge droeg was het gewoon altijd half twee, het horloge was vervloekt, repareren zinloos en hij droeg het slechts omdat het van goud was. Toen ik eigenaar werd heb ik het horloge braaf laten repareren bij de plaatselijke juwelier, maar een jaar later had het horloge de geest alweer gegeven. Recent heb ik het bij een andere lokale horlogemaker gebracht, zijn conclusie na drie weken => nieuw uurwerkje. Dit had ik zelf ook al bedacht maar de horlogemaker in kwestie vond het ook nodig om alle wijzers los in de kast te laten rammelen. Nu mijn vraag => weet iemand een betrouwbare horlogemaker in Friesland die een vervloekt erfstuk nieuw leven kan inblazen?

Foto’s=>

27 likes

9100ceb46a924583a104eb64ab39775258928351_hq

1 like

welkom-home

1 like

Mijn beste,

Van harte welkom in die inspirerende kring van HorlogeForum!!

Orologio Signaturis Temporis :wink:

1 like

Welkom op het forum! Er zal vast wel een vakbekwaam iemand bij jou in de regio zitten.
@Chlorophyl heeft een link voor je waar je de bij het forum bekende vaklui kunt vinden.

[quote=“MelleD, post:1, topic:175006”]
Helaas kom ik in het wild weinig mensen tegen die dit begrijpen, mijn omgeving is horologisch onbekwaam
[/quote] Dit heb ik dus ook🤨

Edit: heb het draadje al gevonden:

2 likes

Een horloge teruggeven aan een klant met de wijzers los? Dat slaat nergens op natuurlijk.

Via dit forum is er vast iemand te vinden die hier een ander uurwerkje in kan zetten. Maar dan de vraag: wat voor uurwerkje zit er in. Heb je een mogelijkheid om dat horloge te openen om te kijken wat voor uurwerkje er in zit.

Helaas kom ik in het wild weinig mensen tegen die dit begrijpen

Daar hebben meer mensen last van, daarom zitten we op dit forum. Ongegeneerd naar harige polsen van andere mannen kijken. :joy:

2 likes

Welkom! Leuke collective en bijzondere aanleiding om te starten. Denk dat de meesten hier komen vanwege gebrek aan horologisch besef en begrip in de omgeving.

Ik heb van mijn beide Opa’s een zakhorloge geërfd. Horloge hobby bij gestart vanwege de Omega Seamaster deVille van mijn vader. Altijd waanzinnig mooi understated horloge gevonden met zwarte dial.

Veel plezier en pas op den portomonnee alhier :wink:

2 likes

Welkom en leuke collectie!

1 like

Hoi! Veel plezier hier en zoals @Lleto al aangaf kan dit forum van invloed zijn op je cashflow.

1 like

Welkom!!

1 like

Welkom :grin:

1 like

Betreft een Ronda 1 jewel quartz uurwerkje.

Zou de dial overigens ook van goud zijn? Via HF weet ik onderhand dat dit een eigen merk is van Siebel. Gebruikte materialen zijn verder hoogwaardig. Achterkant van de dial staat “Dial West Germany” op

Welkom! Ik heb geen antwoord op je vragen maar ben er zeker van dat er anderen zijn die je verder kunnen helpen.

1 like

Welkom op HF!

1 like

Welkom!

1 like

Welkom!

1 like

Welkom en veel plezier op ons mooie forum.

Welkom & mooie collectie.
Al een Zwitsers instapmodel op het oog?
Mijn voorkeur gaat naar Victorinox & Certina :slight_smile:
Victorinox automaten zijn soms schandalig goedkoop te vinden als je geluk hebt (heb er onlangs 1 op massdrop zien voorbij komen voor 160 euro…)