Vostok Boctok Wostok Praat, Modding, en Foto's Spammen

Ik ben wat laat. Maar optie 1 super mooi.

1 like

Nooit te laat! Dankjewel voor je mening! :grin::+1:

1 like

Optie 1 vind ik absoluut de mooiste.
Alleen die 110 case… Not my cup of tea :zipper_mouth_face:

1 like

Vast wel. Als je de smaak eenmaal te pakken hebt dan ben je niet meer te redden :rofl:

Thanks kerel!

1 like

Iemand een idee waar/hoe ik zo’n bezels koop/maak?

Link naar duits forum

Je kunt beginnen door deze bezel te kopen.

Da’s toevallig, dat is mijn advertentie :sweat_smile: en dan heb je alleen nog een inlay nodig voor een Seiko SKX die in alle kleuren van de regenboog te verkrijgen is. Die plak je erin en klaar.
Of je koopt een kant en klare bezel bij AM Watches voor dik 50 piek.

1 like

Favinov bestelling binnengekregen. Keurig verpakt. Verstuurd per geregistreerde luchtpost, keurig aan de deur afgeleverd met handtekening bevestiging.

4 likes

Beste HF-vrienden. Graag jullie advies.

Ik heb een komandirskie classic gekocht op ebay een tijdje terug (parashutist). Made in ussr versie. Dus mid jaren ‘80 of zo. Ziet er nog zeer proper uit.
Maar … kat in een zak gekocht.

Grondige reiniging en smeerbeurt nodig alsook nieuw datumwiel en aandrijfveer. Iemand wil me dat doen voor 40€.
Is dat het waard? Heb er uiteindelijk 38€ op ebay voor gegeven. Dus zal dan 78€ waard zijn :confused:

Of laat ik het horloge voor diegene die het voor me opengedraaid heeft, en koop ik voor die 40€ kosten een leuke nieuwe amphibia? (En is de aankkop ebay prijs verloren leergeld).

Kun je voor dat bedrag wel een kat in de zak kopen?

Weet niet hoe handig je bent, weet ook niet welk loopwerk er in die komandirskie zit. Als het een 2414 is kun je er een compleet nieuw uurwerk er in zetten. Kosten niet erg veel. Mogelijk zelfs even naar een goed werkende tweedehands uurwerkje zoeken. Het lastigs is de wijzers even overzetten.

Maar wat je doen moet is aan jouw, hoe graag wou je het horloge hebben wat je gekocht hebt. Had je bij de aanschaf al het gevoel liever een Amphibia te willen, maar was dat iets te duur (kan en wil niet in je portemonnee kijken)? Ik begrijp dat de reparateur het horloge wil overkopen voor die €38?

Nieuwe Amphibia zal het wel een stuk langer volhouden, dan een vintage zonder service.

Het geld maakt me allemaal niet veel uit. Natuurlijk is 70€ naar de vuilbak gooien 70€ te veel … voor iedereen.

Een volledig nieuw binnenwerk is misschien een goede optie. Maar dan is het geen echt ‘80 horloge meer. Maar dan ga ik even onderzoeken.

1 like

Donker


Licht

4 likes

Het is dan niet meer origineel, aan de andere kant heb je wel een horloge wat weer een tijdje meegaat. In principe zijn de nieuwe en oude loopwerken bijna gelijk.

Op dit moment zijn nieuwe 2414 (handwinder loopwerk met datum, je had het over een datum schijf immers) uurwerken hier nog op voorraad.

https://komandirskie.com/catalog/aksesuary/zapchasti_parts/mekhanizm_vostok_2414/

Het zou kunnen dat je een 2214 uurwerk nodig hebt, die kun je tweede hands vinden.

Je kunt altijd op een later tijdstip het oude werk nog een onderhoudsbeurt geven mocht originaliteit belangrijk zijn voor je. Je kunt ook opzoek gaan naar een tijdgetrouw uurwerk op E-Bay, zullen vast te vinden zijn in redelijke conditie.

jup … een 2414 had ik daar al gezien. kost 20€ en wat gepriengel met de wijzertjes om te zetten.
ik ga het zo doen.

1 like

Corona: mijn hardlooptraining gaat zondag niet door. Tevens gaat de F1 van Australië niet door. Dus genoeg tijd komend weekend om eens te kijken wat er nog gedaan kan worden aan de Boctoks…

Elk nadeel heb zn voordeel :sunglasses:

2 likes

Heren Vostok kast borstelaars, ik wil dit weekend een beetje een 119 kast gaan bij borstelen om lichte krassen een beetje te camoufleren. Nu heb ik al een kleine poging gedaan met een schuursponsje en heb ik redelijk succesvol een glimmend slijtplekje weg gekregen. Helaas is de strakke “sunburst” borsteling ook een stukje minder duidelijk aanwezig.

Ik kan met de schuurspons niet nauwkeurig genoeg de lijnen van de originele borstellijnen volgen. Heb niet een hele schuurspons gebruikt maar een heel klein stukje er van afgeknipt. Ik heb ook alleen van binnen naar buiten gewerkt (van bezel naar buitenkant).

Het is een ramp de borsteling goed op de foto te krijgen.

Hoe zouden de meer ervaren borstelaars dit aanpakken? Het hoeft niet als nieuw te worden zoals dit:

maar de lijnen wil ik wel zo strak mogelijk houden. Ik heb een idee, maar ben erg benieuwd naar wat jullie plan van aanpak zou zijn.

Verder wil ik de resterende verf/lak uit de bezel verwijderen, ik heb begrepen dat dit makkelijk met aceton te doen is? Zou aceton de lume pip kunnen aantasten? Zo ja, hoe zou ik de lume pip dan het best kunnen “beschermen”?

1 like

@Dao geef die jongen eens wat tips.
Met een schuursponsje ga je het nooit zo netjes krijgen. Dat is prima om een bezel rond mee te brushen maar een kast gaat niet. Je moet een schuurblokje gebruiken voor beter resultaat. Garrison heeft ze.
Ik heb wel eens een band gebrushed met een schuursponsje korrel 100 uit de bouwmarkt.

4 likes

Je hebt er al een paar gegeven :sweat_smile:

@DeRaaf kijk hier even:

En hier:

Voor sunburst!

3 likes

Had je nog tips/trucs om de lijnen consistent te houden?

In de 119 kast die ik hier heb liggen zitten in principe die sunburst lijnen al in, die lijnen zou ik zoveel mogelijk willen volgen. In principe wil ik eigenlijk alleen een paar krasjes wegwerken die in een hoek van 90 graden op de originele borstelrichting staan en hierdoor “erg” opvallen.

Ik vind die Garrison blokken (die ik uiteraard al in huis heb omdat ik je BB58 mod topic al doorgesnuffeld had) er zo vreselijk grof uitzien, in ieder geval zie me er niet snel “precisie” werk mee doen.

Mijn idee is om iets van kleine grove nagelvijlen te gebruiken.

Ik loop me ook al dagen het hoofd te breken hoe ze die sunbust nu voor elkaar hebben gekregen in de Vostok fabriek.

1 like

Ik geloof niet echt dat dat ‘m gaat worden. Wat je brusht gaat er sowieso anders uitzien dan die grove machinale sunburst die erin zit… hopelijk vergis ik me!

2 likes

Ben er ook bang voor, vandaar de vragen. Op zich is de kast nog redelijk, enkel die kleine, ondiepe maar duidelijk zichtbare krasjes.