Vostok Boctok Wostok Praat, Modding, en Foto's Spammen

Het is dan niet meer origineel, aan de andere kant heb je wel een horloge wat weer een tijdje meegaat. In principe zijn de nieuwe en oude loopwerken bijna gelijk.

Op dit moment zijn nieuwe 2414 (handwinder loopwerk met datum, je had het over een datum schijf immers) uurwerken hier nog op voorraad.

https://komandirskie.com/catalog/aksesuary/zapchasti_parts/mekhanizm_vostok_2414/

Het zou kunnen dat je een 2214 uurwerk nodig hebt, die kun je tweede hands vinden.

Je kunt altijd op een later tijdstip het oude werk nog een onderhoudsbeurt geven mocht originaliteit belangrijk zijn voor je. Je kunt ook opzoek gaan naar een tijdgetrouw uurwerk op E-Bay, zullen vast te vinden zijn in redelijke conditie.

jup ā€¦ een 2414 had ik daar al gezien. kost 20ā‚¬ en wat gepriengel met de wijzertjes om te zetten.
ik ga het zo doen.

1 like

Corona: mijn hardlooptraining gaat zondag niet door. Tevens gaat de F1 van AustraliĆ« niet door. Dus genoeg tijd komend weekend om eens te kijken wat er nog gedaan kan worden aan de Boctoksā€¦

Elk nadeel heb zn voordeel :sunglasses:

2 likes

Heren Vostok kast borstelaars, ik wil dit weekend een beetje een 119 kast gaan bij borstelen om lichte krassen een beetje te camoufleren. Nu heb ik al een kleine poging gedaan met een schuursponsje en heb ik redelijk succesvol een glimmend slijtplekje weg gekregen. Helaas is de strakke ā€œsunburstā€ borsteling ook een stukje minder duidelijk aanwezig.

Ik kan met de schuurspons niet nauwkeurig genoeg de lijnen van de originele borstellijnen volgen. Heb niet een hele schuurspons gebruikt maar een heel klein stukje er van afgeknipt. Ik heb ook alleen van binnen naar buiten gewerkt (van bezel naar buitenkant).

Het is een ramp de borsteling goed op de foto te krijgen.

Hoe zouden de meer ervaren borstelaars dit aanpakken? Het hoeft niet als nieuw te worden zoals dit:

maar de lijnen wil ik wel zo strak mogelijk houden. Ik heb een idee, maar ben erg benieuwd naar wat jullie plan van aanpak zou zijn.

Verder wil ik de resterende verf/lak uit de bezel verwijderen, ik heb begrepen dat dit makkelijk met aceton te doen is? Zou aceton de lume pip kunnen aantasten? Zo ja, hoe zou ik de lume pip dan het best kunnen ā€œbeschermenā€?

1 like

@Dao geef die jongen eens wat tips.
Met een schuursponsje ga je het nooit zo netjes krijgen. Dat is prima om een bezel rond mee te brushen maar een kast gaat niet. Je moet een schuurblokje gebruiken voor beter resultaat. Garrison heeft ze.
Ik heb wel eens een band gebrushed met een schuursponsje korrel 100 uit de bouwmarkt.

4 likes

Je hebt er al een paar gegeven :sweat_smile:

@DeRaaf kijk hier even:

En hier:

Voor sunburst!

3 likes

Had je nog tips/trucs om de lijnen consistent te houden?

In de 119 kast die ik hier heb liggen zitten in principe die sunburst lijnen al in, die lijnen zou ik zoveel mogelijk willen volgen. In principe wil ik eigenlijk alleen een paar krasjes wegwerken die in een hoek van 90 graden op de originele borstelrichting staan en hierdoor ā€œergā€ opvallen.

Ik vind die Garrison blokken (die ik uiteraard al in huis heb omdat ik je BB58 mod topic al doorgesnuffeld had) er zo vreselijk grof uitzien, in ieder geval zie me er niet snel ā€œprecisieā€ werk mee doen.

Mijn idee is om iets van kleine grove nagelvijlen te gebruiken.

Ik loop me ook al dagen het hoofd te breken hoe ze die sunbust nu voor elkaar hebben gekregen in de Vostok fabriek.

1 like

Ik geloof niet echt dat dat ā€˜m gaat worden. Wat je brusht gaat er sowieso anders uitzien dan die grove machinale sunburst die erin zitā€¦ hopelijk vergis ik me!

2 likes

Ben er ook bang voor, vandaar de vragen. Op zich is de kast nog redelijk, enkel die kleine, ondiepe maar duidelijk zichtbare krasjes.

Het is zo strak, kan bijna niet anders dan dat dit door het Boctok atelier machinaal is uitgevoerd.
Kan bij onze instrumentmakerij wel eens vragen welke techniek is toegepast.

1 like

Voor het opwerken van geborstelde banden, gebruik ik een ā€œSatineerschijfā€ een soort "scotch-brite- schijf die je op een polijstmachine zetā€¦dat geeft het mooiste resultaat.

Als de krassen te diep zijn, eerst schuren, maar dan bij voorkeur met een schuurlatje, zodat je de boel niet te veel afrond.

1 like

Zou aardig zijn er iets van een antwoord op te krijgen. De vraag is nu net een liedje wat ik niet uit mijn hoofd kan krijgen.

Gaat het hier om het slijpen van de ā€œsunburstā€ op de kast?..

Ik denk dat ze dat op een ā€œlapideermachineā€ doen, met een grote satineerschijf, of een schuurschijf (met de korrels op de omtrek, en niet aan de voorzijde),

Zoā€™n ding dusā€¦ je kunt ze ook wel zelf knutselen van een houtdraaibank, met regelbaar toerental, en een houder waar je je horloge op zetā€¦ en dan zo dat de kast vlak tegen de schijf ligt, en draaibaar is, zodat je em rondom kan slijpenā€¦
Bij Audemars Piguet gebruiken ze een dergelijke machine om de bezels spiegelglad te sijpen zoals de facetten van een edelsteenā€¦ maar goedā€¦ een edelsteen slijpmachine is op ongeveer dezelfde manier opgebouwd

Weet ikā€¦ maar ik zat nog te typenā€¦ 'k heb maar 10 vingertjesā€¦ en een nieuw toetsenbordā€¦ moet ik nog een beetje aan wennenā€¦

4 likes

'k heb zelf al wat geimproviseerd op mijn draaibankjeā€¦ voor het polijsten van de bevelled edges van de Instrument 3, een beukenhouten schijf die ik heb ingewreven met Olijfolie en Diamantine, die schijf gebruik ik ook om de gespen te voorzien van een geslepen randje

2 likes

Thanks, ga eens kijken of er bij ons zoā€™n lapideermachine staat. Want vindt het wel een mooie kast worden zo, sporty.

3 likes

Ik zie mezelf zoā€™n ding ook niet echt in elkaar knutselen in mijn appartementje.

Zie ook nog niet echt hoe ze met die machine zulke consistente strakke lijnen kunnen krijgen. Zie het alleen lukken als ze het horloge steeds van de slijpschijf halen, beetje draaien weer even tegen de slijpschijf houden, van de schijf halen, horloge beetje draaien, etc, etc, etc ā€¦

Zou natuurlijk een goed werkgelegenheid project kunnen zijn geweest in de Sovjet Unie. Hoeveel van die sunburst kasten zijn er geproduceerd?

Er is ook een model van de Omega Speedmaster die op een vergelijkbare manier geslepen is.

Dat hangt ook een beetje af van hoe handig je bentā€¦ Wat je ā€œminimaalā€ nodig hebt, is toch wel een degelijke kolomboormachine, en een draaibank.

't principe is, als je een object onder een hoek laat roteren tegen een slijpschijf, krijg je uiteindelijk een kegel.

Zoā€™n kast slijpen betekent in de praktijk niets meer dan de kast onder de juiste hoek op de roterende houder zetten, en em dan tegen de slijpschijf houden, terwijl je em rustig ronddraait.

Met kleine onderdeeltjes doe ik het nog wel eens uit de handā€¦ even een kraspennetje slijpen bijvoorbeeld.
Vraag het een TIG-Lasser hoe hij zijn electrode slijptā€¦ zelfde verhaal.

1 like

Heb een twee kamer appartement, prima om in te leven, maar geen ruimte om ergens een serieus knutselhoekje te maken.

Kraspen nog niet aan gedacht.

Wou me een diamantnagelvijl halen en die niet vlak maar in een hoek van iets van 85 graden even alle lijntjes een beetje na te bewerken. Helaas was het bij de plaatselijk Kruidvat ontiegelijk druk en laat ik het dit weekend maar even zitten. Geeft nog wat tijd om na te denken.

Die kraspen gebruik ik ook niet om dat slijppatroon aan te brengen, de methode van het slijpen van een kraspen is echter identie aan de methode van het slijpen van een horlogekastā€¦
Dat bedoelde ik te zeggenā€¦

een kast slijp je niet met een kraspennetjeā€¦
Wat ik zelf wel doe, is Frezenā€¦

Maar dat doe ik dan met de kast vast gemonteerd in de freesbank, en dan met een bolkopfreesje middels schuine freesbanen over de ā€œkegelā€ naar beneden bewegen

5 likes

Dat snap ik.

Het gaat me bij het horloge waar ik mee bezig ben er niet om een totaal verse borsteling te krijgen. Er zitten een paar kleine dun ondiepe krasjes op die haaks op de borsteling staan. Die hele oppervlakkige krasjes zou ik graag voor het oog een beetje verzachten zonder de sunburst lijnen te verliezen.

Met een schurrsponsje lukt me dat precies genoeg. Met een fijne kraspen zou ik misschien net een paar lijnen kunnen maken waardoor de krassen minder opvallen.

2 likes