Vraag opladen Seiko kinetic

Ik zit met een vraag.

Sinds een maand of vier heb ik een seiko premier kinetic horloge. Ik heb hem maar af en toe om. Als ik hem om wil doen is hij steeds leeg, dus ik dacht ik bestel een watchwinder. Niet verder gekeken dan mijn neus lang is uiteraard, dus heb nu een watchwinder, maar een kinetic blijkt dus niet geladen te worden met een reguliere watchwinder.

Na wat zoeken op internet blijkt dat je een kinetic ook op kunt laden met de lader van een elektrische tandenborstel. Mits deze zwaar genoeg is. Ik heb wel een elektrische tandenborstel en heb het geprobeerd. Helaas werkt het niet. Ding is al een jaar of 8 oud, dus zal te licht zijn.

Nu staat er vandaag een smartwacht op een dagaanbiedingensite. Hier: http://www.1dayfly.com/nl/nl/idayfly/product/33636/ninetec-smart9-g2-smartwatch#specs

Deze wordt opgeladen middels een magnetische kabel. Ik vroeg me nu dus af of deze kabel ook gebruikt zou kunnen worden voor het laden van een kinetic horloge?

Helaas staat er over de lader niets vermeld. Mocht het wel zo zijn, dan is het wel de moeite om dit apparaat te bestellen denk ik. Een elektrische tandenborstel is al duurder, en hier zit dan nog een smartwatch bij ook.

Wat denken jullie hiervan?

Filmpje van het laden met een elektrische tandenborstellader staat hier:

1 like

Ik weet niet wat voor tandenborstel je hebt bekeken, maar die zijn er al vanaf 25 euro, met oplader, heb je ook meteen een tandenborstel…

De kans dat dit lukt is vrij klein.
Aangezien je een behoorlijk oude kinetic hebt, moet er waarschijnlijk een nieuwe capacitator/batterij in. Daardoor houdt het horloge weer beter zijn energie vast. Maar ook dan; gewoon geregeld dragen om opgeladen te houden! Succes!

1 like

Je kunt wel nog proberen te laden als hij op het glas ligt. De originele kinetic lader laadt namelijk ook op als hij op het glas ligt. Misschien dat hij dan minder weerstand heeft oid. Daarbij is trouwens ook de positie van het horloge ook nog van belang. Maar dat is waarschijnlijk niet makkelijk uit te vinden met een tandenborstellader.

Ik heb het zelf ooit ook wel eens geprobeerd, maar daar had ik maar maximaal 50% opgeladen in een nacht. Het kan dus ook gewoon heel wat langer duren dan in het filmpje aangegeven wordt.

Die in dat filmpje is niet de mijne hoor :wink: Ik hem hem pas 4 maanden. Nieuw gekocht trouwens.

Deze heb ik:

3 likes

Een kinetic werkt met behulp van een batterij die geladen wordt door beweging, niet inductief - die tandenborsteloplader kan je dus wel vergeten.

De ninetec smartwatch heeft mechanische contactjes op de achterzijde. Ik vermoed op basis van o.a. aanwijzingen op amazon dat het horloge via die contactjes opgeladen wordt - de lader zal dan ook niet bruikbaar zijn om iets contactloos op te laden. De vermelding “magnetisch” heeft vermoedelijk alleen betrekking op de manier waarop het horloge tegen de spoel van de oplader op z’n plek gehouden wordt (zoiets gebeurt ook bij bijvoorbeeld de Garmin S4 die ik hier heb liggen).

1 like

Ja, nee en nee. Zoals ik al aangaf is er gewoon een officiele lader : http://www.esslinger.com/seiko-yt02a-kinetic-energy-supplier-charger-winder-for-seiko-kinetic-model-watches/.

@Griffin,

Bedankt voor de uitleg en foto! Heb aan dat ding dus niets. De vermelding ‘magnetisch’ kwam van een moderator van 1dayfly. Niet iemand die goed into de smartwatches is dus…

@Paul,

Geregeld dragen lukt me helaas niet. Vanwege mijn werk. Ik ben lasser. Heb tijdens mijn werk een simpele G shock, die vol met lasspetters zit :smile:

@sarsippius,

Die seiko lader had ik ook al gezien. Vind hem behoorlijk prijzig.Volgens mij is hij ook niet in Nederland te krijgen?

Dat had ik ook gevonden inderdaad. Ook filmpjes op youtube. Helaas te laat :blush:

Iemand toevallig ervaring met zo’n watchwinder?

Die foto met de imageo eronder is van mij, werkt prima voor mijn kinetics…

Klopt, ze zijn erg prijzig. Ze waren dan ook niet echt voor consumenten bedoeld, maar meer voor juweliers en servicecentra e.d… Vandaar dat ik hem ook heb, de mijne komt namelijk uit de winkel van mijn ouders.

Tweedehands Philips lampjes. Zelf voor een tientje een van marktplaats gehaald.

Kinetic is een mooi systeem, mits je het horloge met enige regelmaat draagt. Ik heb geen ervaring met laders. Moet nog wel ergens zo’n Philips kaarsjeslader hebben liggen. Maar nog niet geprobeerd. De officiële lader van Seiko is een manier die in ieder geval werkt, maar idd niet goedkoop. Overigens weet ik dat (het Nederlandse bedrijf) Monsterwatches er in het verleden al meedere aan forumleden heeft geleverd. Dus daar zou ik eerst 'ns even informeren, mocht je er toch een willen aanschaffen.
En dan is er nog de meest voor de hand liggende en eenvoudige wijze, natuurlijk. Je geeft aan dat je tijdens je werk het horloge niet draagt, i.v.m. kans op beschadigen. Hoeft geen probleem te zijn. Dé manier op je Kinetic goed opgeladen te houden is de volgende.
Draag het horloge twee weken achterelkaar non-stop (uiteraard mag ie 's nachts wel af). Dit kun je bijvoorbeeld doen tijdens een vakantie. Vervolgens draag je het horloge minimaal één keer per twee weken gedurende twee dagen achterelkaar. Dit kun je mooi doen in een weekend. Resultaat: nooit meer een lege accu! Succes en natuurlijk veel plezier verder, met je horloge!

Kijk, dat wist ik dan weer niet. Ik vroeg me even af hoe dat ding werkte. Een “normale” tandenborstellader werkt met hoge frequenties (Braun: 21,6 kHz, ik zag ergens anders > 30 kHz voorbijkomen voor een ander merk), de genoemde “Seiko winder” oplader werkt met een frequentie van ca. 1 kHz. Lijkt me niet echt super voor je Seiko, maar blijkbaar doet het wel iets. Nou ja, weer wat geleerd dus.

De truc met de tandenborstel oplader heb ik ook geprobeerd. Niet gelukt helaas…

Philips Imageo is de beste en goedkope oplossing.

plaatje, doet het niet rechtsreeks:
http://forums.watchuseek.com/attachment.php?attachmentid=4527802&d=1435930231

Kost maar een paar tientjes.
Wel snel wat aan doen, een batterij (ze worden al jaren niet meer met capacitor gemaakt) wil niet lang leeg zijn.

Je hebt hem nog niet lang dus je zult wel niet snel willen ruilen, maar er is ook kinetic met direct drive, die kun je handmatig opwinden, dus opladen via de kroon. (Ben wel benieuwd hoe fijn dat werkt eigenlijk)

en doe es lezen:
17 pagina’s over kinetics laden
http://forums.watchuseek.com/f21/induction-chargers-work-seiko-kinetic-482363.html

Mijn oude kinetic – die niet meer liep – begon anders direct te lopen toen ik hem aan de tandenborstel-lader hing. Ik kan alleen niet zien hoever hij na een nachtje is opgeladen. In ieder geval: hij doet het weer.

Zou het helpen met een nieuwe batterij? (oudere batterijen willen vaak niet meer goed opladen, na jaren gebruik)

Ik heb nog zo’n “speciale” capacitor batterij liggen voor een kinetic. (Seiko 5M42 TC920s 30235MZ)
[URL=http://s691.photobucket.com/user/stijl1976/media/Batterij%20voor%20Seiko%20Kinetic%202_zpsmunnm10r.jpg.html][/URL]
[URL=http://s691.photobucket.com/user/stijl1976/media/Batterij%20voor%20Seiko%20Kinetic%201_zpsjvcwigjj.jpg.html][/URL]

Zie ook deze topic Kinetic winder ?