Vraag voor de techneuten onder ons.... (en ieder ander die het antwoord weet šŸ˜œ...)

Draag je hem wel op de juiste manier. Ik merk dat dit vaak een probleem kan zijn. Met name als je hem niet gelijkmatig op dezelfde wijze draagt.
Als je wil kun je hem naar mij opsturen dan zal ik het een tijd voor je controleren. Vermoed dat we er dan over een ~6 maanden wel achter zijn.

ps. Loopt die verder wel op tijd.

3 likes

Een sub second is in principe gewoon in de wielentrein opgenomen.
De wielentrein zal echt geen onvolkomenheden vertonen, zeker niet na drie servicebeurten.
Het lijkt erop dat de krachtbron (veer) zijn vermogen niet regelmatig afgeeft.
Al is dat ver gezocht.

Met vriendelijke groet,
Inca

2 likes

Hahaā€¦ goed plan! Voor de zekerheid zou ik na het constateren van het probleem een veiligheidsmarge van nog 6 maanden inbouwen om zeker te weten dat het echt opgelost os. Vermoedelijk is er ook een verschil tussen linker en rechter pols

2 likes

Als de veer geen gelijk vermogen afgeeft zou dat ook te zien moeten zijn aan het beeld op het afregelapparaat, lijkt me dat ze dat wel goed hebben gecontroleerd zeker bij de 3e keer retour.
Misschien dat het wat tandspeling op het wijzerwerk is.

1 like

Dat van die wielentrein dat klinkt logisch.

Kan het dan niet een oneffen tandwiel zijn in die trein? De veer lijkt me na 3 servicebeurten wel gecheckt toch?

Ik heb zelfs nog even gedacht dat het aan de verdeling van de wijzerplaat lag, maar dat blijkt ook niet zo te zijn, aangezien het at random zowel afspeelt beneden op de wijzerplaat als ook boven

Tjaā€¦ voor buitenstaanders is het een leuke hersenbrekerā€¦ hahaha, maar als het je eigen klokje is en je er 12k voor neergelegd hebt zou het toch best prettig vinden dat ie in ieder geval 1 ding doetā€¦ de tijd goed aangeven!

Maar inderdaad, dit is een hersenkrakerā€¦ ben benieuwd waar ze nu de 4e keer de oplossing gaan zoeken

Zonder gekheid, kan me ergens ook wel voorstellen er goed klaar mee te zijn. Even voor de zekerheid:

  1. Is het horloge echt alle keren terug gegaan naar IWC? Heb je daar documentatie van?
    Reden dat ik het vraag, omdat ik weer dat sommige juweliers dergelijke zaken ook weleens met een ā€˜eigenā€™ horlogemaker proberen op te lossen.
  2. Geeft het wel de tijd aan? Loopt het uiteindelijk voor/achter?
  3. Heb je al overwogen om een ander horloge te eisen?
1 like
  1. Jazeker! Ik heb steeds een verslag van IWC gehad wat ze gedaan hebben. Iedere keer van IWC zelf en dat ze dit uitvoerden onder garantie ivm leeftijd en staat van het horloge.

  2. Tijd op zichzelf is geen probleem. Keurig binnen de COSC marges. Dus Minuten en Uren is niks mis mee. Het zit hem in de aandrijving ofzo van de secondewijzer

  3. Kan dat Ć¼berhaupt? Ze hebben me toegezegd dit hoe dan ook op te lossen, maar een nieuwe eisen is nog niet in me opgekomen.

Laat ik het zo maar omschrijven; ā€œNeeā€, heb je en ā€œJaā€ kun je krijgen!

Helemaal als IWC zelf ook erkent dat er een probleem is, dan sta je toch redelijk sterk. Het zal zeker niet de gewenste oplossing zijn voor je leverancier.
Heb in het verleden ook weleens een probleem gehad en een nieuwe geƫist met succes. Echter resultaten uit het verleden, blablablablabla

1 like

Hallo Joost,

Het probleem zit hem dus niet in de secondewijzer maar in een afwijking van de minuutwijzer tov de secondewijzer!

Dit ontstaat bij dit uurwerk doordat de minuutwijzer net als de kleine secondewijzer een indirecte aandrijving hebben. De vertanding moet altijd iets ruimte hebben om klemmen te voorkomen en precies deze spelling zie je af en toe terug in het tijdverschil op de volle minuut. Dus soms is de minuutwijzer nog niet op het streepje en de secondewijzer al wel op de ā€œ60ā€ en omgekeerd dat de minuutwijzer al op de index staat en de secondewijzer nog niet op de ā€œ60ā€ staat.

Dit is erg moeilijk te verhelpen en alleen door het strakker zetten van de schotelveer iets te verminderen maar 100% eruit?

Ik kom tot deze conclusie omdat je aangeeft dat het horloge wel keurig op tijd blijft lopen.

3 likes

dat lijkt me in de buurt te komen van een goede verklaring!

Trouwens, dit artikel heb ik al eens gelinkt in een discussie over de Citizen NY00040 duikhorloges:

http://members.iinet.net.au/~fotoplot/invicta/invicta.html

Hier wordt een verklaring gegeven voor de Miyota 8xxx ā€œsecond hand stutterā€ waarbij de secondenhand af en toe een seconde overslaat om dan weer vooruit te stotteren. Daā€™s niet hetzelfde als wat jij beschrijft, maar er wordt gewag gemaakt van ā€œvele Zwitserse uurwerkenā€ die ook met indirecte seconde-aandrijving werken.

Van de IWC website lezen we dat in de 5000-serie uurwerken wel ooit een wissel heeft plaatsgevonden van een Directe KS naar een indirecte centrale secondenwijzer, maar er wordt niet bij gezegd of de Portugieser met het 51011 uurwerk ook een indirecte secondenaandrijving heeft.

Het artikel van Walt Odets waarover gesproken wordt staat nu hier:

http://www.timezone.com/2002/09/24/the-pursuit-of-center-seconds-part-1/

Hij zeg hier dat een Kleine Sekunde inderdaad, zoals @vouwfietser al zei, vaak direct op de as van het vierde rad zit, en het dus onwaarschijnlijk is dat het een indirecte secondenwijzer zou zijn bij een KS. Bij een centrale secondenwijzer is dit een waarschijnlijker ontwerp, hetgeen ook overeen komt met wat er bij IWC te lezen valt.

Ik zou voorstellen dat je IWC gewoon vraagt of de 51011 een directe of indirecte secondenwijzer aandrijving heeft. Als het uurwerk een directe secondenwijzer aandrijving heeft zou de secondenwijzer in sync moeten lopen met de overige raderen, en kan het dus niet ā€œby designā€ zijn.

Althans, voor zover ik het als leek in kan schatten.

Dat denk ik ook, maar een afwijking van -5 tot +20 seconden zou je ook moeten zien als je het met het afregeleapparaat controleert. Juist vanwege het niet regelmatig terugkeren van het fenomeen doet mij aan de veer denken.
Ruimte of juist gebrek aan ruimte tussen de tandwielen, zou een veel regelmatiger beeld moeten geven.
Maar ook dat is echt wel vastgesteld tijdens de beurten.

Ik denk dat de wijzerplaat niet exact is uitgelijnd :wink:

Dan staan de indices/minuutstreepjes niet precies op de juiste plaats.
Hier door ontstaat de ritmische en schijnbare voor en achterloop van
de secondewijzer.

1 like

@drex dat had ik idd ook bedacht, maar blijkt niet zo te zijn, omdat het zich op de hele plaat afspeelt. Zowel boven als onder en ook links en rechts. Totaal at random

Dat zou een verklaring kunnen zijn. Kan dat echter een speling van 25 seconden veroorzaken (-5 tot +20)?

En daarbij komt ook nogā€¦ als dit in het uurwerk hoort, waarom servicen ze hem dan volledig na constatering van het ā€˜probleemā€™. Ze verklaren eigenlijk dat ze het zien. Dat doe je niet bij een uurwerk eigenschap, toch?

Ik heb weleens op t punt gestaan om gewoon een nieuwe online te bestellen en naast elkaar op te nemen om te zien wat er gebeurd.

@Fate_Amenable_To_Change dank voor je uitgebreide uitleg. Ik blijf het een apart fenomeen vinden en met name omdat het hier niet om een miyota uurwerkje gaat. Ik heb de laatste malen al vaker gedacht dat ik gek geworden was en dat het gewoon hoort, maar alle andere horloges die ik heb, van Omega tot JLC, Rolex enz en zelfs nog een IWC doen dit niet! En daarbij ook een aantal met kleine seconde.

Dus schiet mij maar lek

Inderdaad is een kleine seconde bij de meeste uurwerken een direct aangedreven uitvoering. Echter bij dit IWC horloge is dat niet zo omdat het een uitvoering is met een gangreseve van 7 dagen en hierdoor zit er een extra tandwiel in de overbrenging.

De afwijking van in totaal 25 seconden tussen de minuut en secondewijzer is af en toe optisch zichtbaar en op meet apparatuur niet. Denk dat dit af en toe optredende ā€œprobleemā€ niet gezien zal worden door de meeste dragers. Ook is een juiste omschrijving van de klacht al moeilijk en zullen de meeste horlogemakers bij het controlen van het juist lopen alleen op de seconde wijzer letten en niet op de synchronisatie van deze wijzers tov elkaarā€¦

Vermoed dat ze bij het atelier van IWC hierop ook niet goed gelet hebben zeker omdat het op willekeurige tijden gebeurd. De enigste oplossing is dan nog om een aantal tandwielen te vervangen om een kleine afwijking in de vertandingen uit te sluiten

1 like

Ik vraag mij dan altijd af hoe zoā€™n horloge het doet op een Timgrapher. Heeft de onregelmatigheid van de secondenwijzer ook invloed heeft op de balans? Dat zou niet moeten kunnen, zeker als de minuten en seconden zeer regelmatig lopenā€¦ Of? Is dit meetbaar?

Zeer interessante materie.

Oke, dat klinkt aannemelijk. De laatste keer is de horlogemaker er met fotoā€™s en mondelinge toelichting op gewezen. En gaf het atelier van IWC terug het verholpen te hebbenā€¦ helaas niet dus.

Ik ga even een poging doen het filmpje te delen

1 like