Vraagje over het derde wiel van een Favre Leuba

Dag allen,

Na een service van een Favre-Leuba blijkt dat het uurwerk goed loopt, maar de wijzers blijven stil staan.
Dat ligt aan de overbrenging van het derde wiel. Hier op de foto (iets vergroot) .


Bij veel uurwerken wordt de draaiende beweging via de minuutpijp, die met weerstand op de as van het centrumrad is geplaatst, overgebracht naar de wijzers.
Bij de Favre Leuba 1152 is de overbrenging aangebracht op de as van het derde wiel (zie foto het rondsel uiterst rechts.
Het probleem is dat er geen weerstand meer is, dus het uurwerk loopt, maar de wijzers staan stil.
Maar even het rondsel er af halen om dan de ‘pijp’ iets te ‘knijpen’ gaat ook niet. De ruimte tussen beide rondsels is ongeveer 0,9mm.
Hoe krijg ik het rondsel met pijp er af? Of kan het nauwer maken ‘in situ’ gedaan worden?

Met vriendelijke groet,
Inca

Hallo Inca,

Ik heb een service gezien van een AS 1900 waarbij er ook een rondsel op het derde wiel zit.
Hij haalt deze eraf met de machine waarmee normaal gesproken de “roller” van een balans wordt verwijderd.
Ik geloof dat er ook speciale inzetstukken zijn voor op een treibniet waardoor je daarmee ook een roller kan verwijderen.
Na het schoonmaken smeert hij het rondsel met hetzelfde smeermiddel als waarmee je het stelwerk smeert.
Ik hoop dat je er iets aan hebt.

Misschien kan je hier wat mee? Het Zodiac uurwerk is immers net als de Favre Leuba afgeleid van de AS1687/1688 :smile:

http://watchguy.co.uk/repair-zodiac-seawolf-sst-36000/

Ik zie een inkeping op de foto links van het rechter tandwiel. Als het je niet lukt om ze van elkaar te halen zou ik op die plek in situ eens knijpen/met een stalkingtool een tikje geven. Grote kans dat je er dan bent.

Om even wat te miepen, je bent tenslotte Nederlander :wink: Ik zou een horloge niet terug durven te sturen met een amplitude van onder de 200.

Kan ook aan de instelling van de timegrapher liggen. (“lift angle”)
Nieuw veertje voor een high beat Zodiac uurwerk is ook niet echt makkelijk te vinden. Of de eigenaar vindt het best zo omdat ie al “geserviced” was…

Ligt niet aan de lift angle want die is 52 graden en daar staat de Timegrapher ook op.

Mail hem ff zou ik zeggen :slight_smile:

Daar gaat het niet om. Je zegt dat het aan de lift angle zou kunnen liggen, maar dat is niet zo. Een amplitude van onder de 200 is gewoon niet acceptabel. Hoe lager hoe gevoeliger voor schommelingen in nauwkeurigheid door positiewisselingen. Ook is de rate omgekeerd evenredig aan de amplitude, waardoor je de rate weer moet gaan compenseren met de regulator. Allemaal niet bevorderlijk. Maar hij doet maar hoor :slight_smile: Viel me gewoon op.