Vraagje, wijzerprobleem Seiko Kinetic

Ik heb een seiko kinetic die een wijzerprobleem heeft, ik wordt in elk geval niet wijzer en de lokale juwelier is niet heel veel wijzermakend.

Laatst pakte ik hem op en hij liep ongeveer 25 minuten achter, heel gek, want hij liep gewoon en heeft ook sinds die tijd niet stil gestaan of iets dergelijks. Dus ik heb hem “goed gezet” maar kennelijk stond het uurwerk goed en de uurwijzer ook. Nu lopen de uur- en minutenwijzer uit de pas. Kennelijk heeft de minutenwijzer alleen stil gestaan. Kortom, wijst de minutenwijzer de 12 aan, staat de urenwijzer ongeveer op de half.

Enig idee wat het probleem kan zijn. Gewoon losse minutenwijzer? Maar waarom loopt hij dan nu weer stug door alsof er niets aan de hand is?

1 like

Niemand die me wijzer kan maken? Misschien moet ik de vraag even anders stellen; laat ik de wijzers goed zetten bij de juwelier (€35), of even goed na laten kijken (a bedrag veel meer)?

1 like

Hmmmmm :thinking:, zou ook zomaar een probleem met de “stappenmotor” kunnen zijn. Hoe oud is de Seiko?

1 like

Het is ‘mijn’. :stuck_out_tongue_winking_eye:

Worden de wijzers niet iedere seconde samen aangedreven door dezelfde stappenmotor, maar door tandwielen de minutenwijzer 60 keer trager en de urenwijzer nog eens 60 keer trager? Dat lijkt me goedkoper dan drie stappenmotoren. Dan zou een probleem met de stappenmotor hetzelfde effect moeten hebben op alle wijzers. Maar ik weet het niet, dus ik ben benieuwd. :v:

Mijn inschatting zou eerder zijn dat de minuutpijp te weinig wrijving levert op de minutenwijzer. Met het juiste gereedschap zou de oplossing volgens mij een kwestie zijn van de minuutpijp iets verder dichtknijpen. Maar ik ben een te grote leek om er iets definitiefs over te zeggen.

edit Zoiets dus:

Ik citeer even wat mensen die het beter kunnen inschatten dan ik. :slight_smile:

1 like

Het zou helpen als je aan kunt geven om welk kaliber het gaat. Dan kan men aan de hand van de technische tekening wellicht iets zinnigs zeggen over je probleem.

1 like

De seiko is een jaar of 6 denk ik. Vorig jaar is er een nieuw uurwerk in gegaan nadat hij gevallen is.

1 like

Het betreft een 5M62-0AM0.

1 like

Kan ook ‘mij’ zijn…:zipper_mouth_face:

2 likes

Haha. :stuck_out_tongue_winking_eye:

Het minuutwiel en het urenwiel worden rechtstreeks aangedreven door de Step Motor.
Op het plaatje rechtsonder zie je de tandwielen voor de tijdsverstelling. Setting wheel, naar Minute wheel naar de urenpijp. De laatste is waarschijnlijk slippend.

Is jouw probleem niet veroorzaakt doordat de minuutwijzer ergens is vastgelopen?

3 likes

Dat zou kunnen, maar wel vreemd omdat hij goed liep toen ik hem weg legde en twee dagen later toen ik hem oppakte vreemd stond en weer gewoon doorliep… Ik ben er een beetje in dubio over.

Heb je mogelijk nog garantie op het uurwerk? Misschien kan de hersteller van vorig jaar je hiermee helpen. (Of was dat die juwelier?)

Het is een andere juwelier. Degene waar ik vorig jaar was heb ik eigenlijk geen vertrouwen meer in zoals ze toen de boel hebben geregeld. Horloges verkopen en batterijen vervangen kan mijn dochter van 6 denk ik ook. Ik moest ze alles uitstellen en mijn kennis was nou niet zo heel hoog. Nu nog niet, maar ik begrijp er denk ik inmiddels flink wat meer van.