Vragen over mogelijkheden tot het repareren van een citizen newmaster 1965

Hoi Forumleden,

Ik heb recentelijk een citizen newmaster op dit forum aangeschaft. (Ik zal de verkoopthread toevoegen voor de meest volledige informatie over het horloge). Mijn schoonvader wilde dit horloge van mij overnemen, het maakjaar is zijn geboortejaar. Het is echter een handopwind horloge, en het horloge heeft een kort gangreserve. (Ik heb het niet precies gemeten, maar meer dan 12 uur zal moeilijk worden). Nu zijn we bij een juwelier geweest die aangaf dat dit verholpen kon worden, maar dat dit vele honderden euro’s zou kosten. (Een veelvoud van de prijs van het horloge). Aan jullie de vraag of dit verholpen kan worden, en dan hopelijk voor een lagere prijs? Zelf heb ik weinig verstand van de technische kant van horloges.

https://www.horlogeforum.nl/t/citizen-newmaster-1965/222725/7 hier de thread trouwens

Ditissem denk ik.

De advertentie suggereert dat het ding in orde was. Ik zou even reclameren bij de verkoper als ik jou was voor een oplossing.

Beurtje in 2013. Is ook alweer 6 jaar geleden.

En anders iemand hier vinden die het tegen een schappelijke prijs kan doen.

Wind goed op en houd de tijd lees ik ook…

Klopt maar het probleem is de gangreserve. De TS heeft het niet over problemen met de tijd houden.

“Wind goed op” suggereert ook iets vind je niet?

Heb ik te weinig verstand van maar volgens mij heeft dat ook niks te maken met de gangreserve. :man_shrugging:

Vind je overigens niet dat een verkoper dat moet vermelden? Nu jullie er over beginnen moet ik zeggen dat het toch raar is vind ik…

Ja daar heb je misschien wel een punt.

Persoonlijk vind ik dat de werking en staat in alle redelijkheid en volledig moet worden omschreven.

Als dat nogal suggestief is, en de staat niet in overeenstemming is met de eerdere omschrijving dan zou ik dat voorleggen aan de verkoper. En daarna uiteraard reviewen in het groene gedeelte.

1 like

Ik zie nu trouwens dat ik de verkoper later nog heb gevraagd wat de gangreserve was. Ik heb een berichtje waarin hij beweert dat het tussen de 35 en 40 uur ligt. Dit was ik eigenlijk vergeten, dankzij jullie kwam het in me op om er even naar te kijken. Ik ga dus eventjes contact met hem opnemen, bedankt voor de hulp.

Gangreserve ligt in het verlengde van “goed opwinden” imho… :wink:

Niet met wrijving en sterkte van de veer?

Nogmaals, ik heb er geen verstand van.

Dat heeft toch ook met goed opwinden te maken?
Een goed opgewonden horloge hoort mi. een gangreserve te hebben van minimaal 36 uur, liefst meer…
Redt hij dat niet dan kun je niet spreken van het goed opwinden van een uurwerk.
Overigens denk ik dat je ondanks dat je er geen verstand van hebt best wel begrijpt wat ik bedoel… :stuck_out_tongue_winking_eye:

1 like

Uiteindelijk ben ik het wel eens met het feit dat als verkoper zegt dat horloge prima in orde is, de reservegang dan ook mag zijn wat er van kan worden verwacht.

Maar puur om te kijken hoe ik dit als leek toch tot een goed einde kan brengen …

Kan iemand technisch helpen hier? :wink:

Ah ik zie ‘opwinden’ meer als werkwoord en ik kan me voorstellen dat het opwindmechanisme niet verraadt dat de veer ‘slap’ kan zijn en dat je dus niet aan het opwinden kan voelen dat de gangreserve niet in orde is.

1 like

Volgens mij is het wel zo netjes om verder commentaar (door de overige HFers) even achterwege te laten. Ik denk dat de verkoper dit wel gaat oplossen met TS.

1 like