Vragen,vragen over mijn 'nieuwe' Omega Genève

Dan weet je alles in één keer, neem dan fotos van binnenkant en je hebt een mooi bewijsje van echtheid

1 like

Ja dat kan bij Omega, maar dan moet je goede scherpe foto’s kunnen leveren van de wijzerplaat, van het uurwerk met het serienummer en van het kastnummer aan de binnenkant van het deksel. Het kost je ook 110 euro excl. BTW.
Voor zover ik kan beoordelen op deze foto is de wijzerplaat niet opnieuw opgemaakt en is deze origineel. Ik moest wel even goed kijken naar de wijzers. Door de hoek of lichtinval lijken deze solide zonder lume te zijn, maar als je goed kijkt, zie je toch dat de wijzers gevuld zijn. Lijkt me allemaal in orde.
Lume slaat zwart uit door aanraking met vocht, de patina linksboven is ook veroorzaakt door vocht. Dat hoeft niet eens veel vocht te zijn, een klein beetje condens is voldoende. Die patina valt niet te repareren of je moet hem opnieuw laten opmaken.

2 likes

Leuk !!Bedankt voor alle reacties.

Ik zag al dat dit een actief forum is, met zeer serieuze en kritische deelnemers,dus dat zijn goede eerste berichten.

De bolletjes bij de uren zijn zwart van kleur bij daglicht.

Hoe kan ik voorkomen dat het patina erger wordt,want alhoewel ik het nu acceptabel vind zou dat spijtig zijn…

Als de Frankenbellen gaan rinkelen bedoelt je dan onderhoud/reparatie?

Foto’s van het binnenwerk zoals ik ze heb ontvangen voor de koop:



(Ik zie helaas wat oxidatie/patina aan de overkant van de kroon dat vind ik wel zorgelijk.)
en

Ik kan het horloge niet zelf openmaken omdat ik niet terzake kundig ben.

Ik ben superhandig met allerlei gereedschappen,maar dit juweeltje laat ik echt wel aan een ervaren expert over.

Zou graag willen leren om een mechanisch uurwerk te opereren,dit meesterwerkje lijkt me niet echt een goed begin-object hahaha.
Ik vind wel ergens een Sekonda voor weinig maar zelfs dan nog…tips welkom,wordt een nieuw draadje.

Zelfgemaakte foto’s volgen vandaag of morgen.

Uurwerk ziet er redelijk uit hoor en het serienummer geeft aan dat het ongeveer uit 1970 komt. De enige oxidatie die ik kan zien is op de kompasring, maar dat vind ik niet echt zorgelijk.
Wat ik meer zorgelijk vind, is het vreemde goudmerk en het ontbreken van verdere merktekens en nummering.

Zou het kunnen dat de ‘sluitplaat’ of hoe dat heet is vervangen voor een niet-orginele?

Dan is dat van die frankenbellen ook duidelijk:een soort frankenstein horloge met niet orginele kast oid.
Op zich ben ik geen purist en verzamel ik ook niet in die zin,wel ietwat jammer als dat zo is…

Blijft een toch mooi sieraadje en ik geniet ervan om te dragen.

De sluitdeksel is geen omega en 0% goud

Ja dat kan. Ik heb het ook wel meegemaakt dat het kastnummer en de merktekens niet goed konden worden gefotografeerd. Als je toch naar een goede horlogemaker gaat, zou je kunnen vragen of hij het deksel eens wil bestuderen.

Het deksel ziet er inderdaad niet goed uit in eerste instantie. Mocht dat zo zijn, zou ik toch eens contact zoeken met de verkoper want je verwacht een correct exemplaar te kopen met een 18k geelgouden kast en deksel.

Rare 18kt stempel, en ontbreken van omega merktekens, doen met wel twijfelen over dit deksel, en nog meer over het zogezegde goud. het werk ziet er wel goed.

Deksel is niet origineel in ieder geval. Zal ook wel geen 18kt goud zijn. Wijzerplaat heeft waterschade gehad, te zien aan de verkleurde lume en schade bij de rehaut op 11-12 u. Ik vermoed dat het een franken is, en zou mijn geld terugvragen als bij verkoop is vermeld dat hij klopt.

Wederom dank voor de kritsche op- en aanmerkingen.

Mijn koningswatertje zegt : dekseltje is 18K solide goud .

Nu ben ik echt wel benieuwd naar de merktekens in het deksel :slight_smile: !

Als ik even tijd heb rijd ik naar W&V of stuur het geheel op naar B-W.



Ah. In dit betere licht zijn de wijzers wel oké, afgezien van de zwart geworden lume.

Ben dan wel benieuwd naar het feit of dit een omega deksel is

Nee geen omega deksel. Kan een sloopkastje zijn.

Mooi klokje, :wink:

@Martin2016
En is er al meer nieuws over de Omega?

Dank je voor je interesse :slight_smile: Behalve dat ie nog steeds even mooi is en dat ik er elke dag van geniet,heb ik nog geen tijd gehad om naar een expert te gaan…

Het plan is,om deze week af te dampen naar de kaasstad …ik zal zeker even laten weten wat de berichten zijn.

2 likes

Mijn interesse is er mede omdat ik er ook iets van kan leren aangaande omega’s

1 like

Eindelijk tijd gemaakt en ja ,leuke en goede berichten uit Grootschermer.
Ik ben bij Kalle Slaap (horlogemakeronline gevonden via het forum hier) langsgeweest om de Genève een beurtje te laten geven.

Deze vriendelijke expert opende het klokje direct vakkundig en gaf aan dat er geen alarmbellen gingen rinkelen qua echtheid.
Bij de Genève ontbreekt het nog wel eens aan bepaalde ‘echtheids-kenmerken’ naar het schijnt.

Na een mee-kijkje op een meetinstrument welke frequentie etc. meet en gelijktijdig wat uitleg over de inwendige werking van het uurwerk,blijkt het horloge iets te laag te lopen in de frequentie en het apparaat geeft aan dat het klokje zo’n 10-25 seconden achterloopt per 24u.Beter dan ik in het begin had gedacht.

Al met al gaf Kalle aan, dat er nú niet direct onderhoud nodig is, maar als het klokje teveel gaat afwijken het vroeg genoeg is om dat uit te voeren à 160€.

Leuke analogie in zijn woorden: het is te vergelijken met een auto die wat walmt,daar kan je nog best mee rijden … whahaha …leuk :slight_smile:.

Het patina op de wijzerplaat even niet aankomen :is idd waterschade zoals iemand al zei en ik mocht door de horlogemakers lens kijken om zelf te zien dat het uurwerkje in het verleden wat inderdaad wat water heeft ‘gezien’,niets serieus of ernstigs verder.

Een mooie authentieke ouderwetse winkel waar Service nog met een hoofdletter S geschreven wordt.

Ff reclame maken hoor, want ik werd gratis geholpen.:+1:t3::sunglasses:.

7 likes

Gefeliciteerd!!!

1 like