Vreemde kroon / stem constructie

Net weer een nieuwe aanwinst binnen. Kroon was “afgebroken” maar het lijkt een beetje een vreemde constructie. Zie de foto hieronder. De kroon zit vast aan een asje met daarin een soort split bekje. Lijkt erop dat je de kroon er in kan “klikken”. Toen ik dat voorzichtig probeerde kwam de stem mee naar buiten.

Iemand ooit zoiets gezien?

1 like

Dat is een twee delige stift, heel normaal in bijvoorbeeld een vintage Certina DS en veel horloges met een monoblock kast. Bij sommige horloge trek je de kroon er met geweld uit terwijl de sitft blijft zitten en kun je met een pompje op de tube het glas eruit blazen.

http://www.horlogeforum.nl/uploads/db9961/optimized/3X/2/3/233f1587ade54af7d5379d0572ce865a486e72df_1_375x500.jpg

1 like

De kast is ook heel erg rond en glad, dus waarschijnlijk moet het uurwerk er dan ook zo uit. Had begrepen dat het met een injectie spuitje zonder naald ook zou kunnen, dan dat maar eens proberen. Lijkt er dan op dat het schroefje dat de stem moet vasthouden dan los zit.

Bij verwijdering: Horlogemakers-nijptang in een doek(je) wikkelen, kroon in uitgetrokken positie, nijptang met doek (tegen schade uiteraard) over de kroon heen, en heel langzaam en met gevoel dichtknijpen - kroon komt los zonder geweld. Lukt(e) mij altijd op die manier. Weer terug: Even met lampje kijken hoe de opwindas exact zit, en vervolgens de kroon in precies die positie positioneren. Dan weet je zeker dat-ie goed zit. Vervolgens gewoon stevig vastduwen.

Enne - handfietspompje om het glas er uit te ploppen. :smile:

1 like

Dat is ook het geval bij de Omega Dynamic. Hier uitleg (vanaf ongeveer 1 min. 20).

Probleem is dat de stem er dus ook uit is gekomen… Die moet er eerst weer in en vast gezet worden voordat ik de kroon er weer op kan drukken.
Met pompje geprobeerd maar dan voel ik het tochten langs de achterdeksel dus dat gaat niet werken. Is wel gewoon een Pontiac…
Maar heb ook niet echt goed gereedschap, iemand nog tips voor een goede kastopener? Deed het steeds met een zakmesje maar dat gaat steeds minder goed lijkt het wel.

In de regel kun je met een case opener knife prima uit de voeten, ik gebruik daarnaast vaak een Greiner Timoknack maar die zijn nogal prijzig.

Wat voor iets gebruik je dan, iets van Bergeon?

Eric
Soms verwijder je het glas met overdruk, soms met speciale klemmen die het glas iets samendrukken.
Ik prefereer de klem.

Die van Bergeon (bergeon 4266) bevalt me minder dan die van bijv. Tissot en Omega (Hier http://www.old-omegas.com/tool107.html zie je ze naast elkaar) De Bergeon past natuurlijk wel op “alle” formaten van klein tot groot

Ik heb deze, werkt ook prima.

Ging mij niet om een apparaat om het glas te verwijderen maar om een klik bodem te verwijderen. Schiet steeds uit met een zakmesje want de randen zijn te glad.

Zo iets handig:
Bergeon 4932

Of zijn er betere / goedkopere alternatieven?

[Zeker][1]

edit: beter weet ik niet, maar goedkoper wel.
[1]: http://www.banggood.com/Wholesale-Watch-Case-Opener-Knife-Tools-For-Repalcing-Battery-p-26881.html

Gaat me dan meer om case openers waar je ervaring mee hebt…

Laat maar, nog eens goed gekeken bij daglicht, de voorkant moet er echt af.

Gelukt met het filmpje als voorbeeld, beetje huishoud folie om het pompje af te dichten.
Overigens een tin zuig pompje gebruikt die ik netjes had schoongemaakt.

Forum wederom bedankt!

Vandaag kwam het glas klem ding die @flowert aanrader binnen dus meteen maar even afgemaakt.
De stem zat niet goed dus die weer vastgezet. Overigens een “on Pontiac” mooi uurwerk.
ETA 2452 dacht ik maar lijkt niet op wat Ranfft toont… Iemand enig idee?

Met de glazen klem het glas weer terug gezet en klaar is deze mooie Pontiac Gulfstream
Lijkt goed te lopen maar dat weten we natuurlijk pas over een paar dagen

2 likes

Knap werk, je wordt al een echte vakman!.

Nou kast en kroon werk lukt nog wel maar de rest ben ik nog een beetje huiverig voor. Misschien maar eens opzoek naar een Pontiac zakhorloge om mee te oefenen.

Ja maar wel een hele lastige kroon en kast!
Morgen verstuur ik de drie Pontiacs die ik voor je heb gerepareerd.

Zat ook in de monocoque kasten van Omega. Je haalt dan eerst het glas er af, klikt de stift los en haakt het uurwerk via de voorzijde uit de kast. Mijn Constellation had dit ook. Zoals dus al was geconstateerd. :slight_smile: