Waar beginnen bij het opzetten van een kleinschalig bedrijfje?

Zoals sommige van jullie weten ben ik al een tijdje bezig met het skeletoneren van eta uurwerken.
http://www.horlogeforum.nl/t/eta-6497-skeleton-project/60802/286
Nu leek het me tijd om de volgende stap te zetten om dit eens echt van de grond te krijgen,

mijn vraag is de volgende:

Stel ik wil deze op een iets grotere schaal gaan “produceren”. Wat zou dan de beste plaats zijn om te beginnen. Is het dan verstandig om in contact te komen met verschillende juwelieren. Ik ben benieuwd wat jullie visie hierop is.

Graag hoor ik van jullie

4 likes

Eerst moet je afbakenen wat je produkt is. Wil je alleen een dienst aanbieden (skeletonneren van het bezit van de klant)? Wil je een collectie geskelettoneerde (bestaande) horloges aanbieden? Misschien een handvol op voorraad? Hoeveel modellen? Hoeveel verschillen in het eindprodukt (stanaard vs bespoke)? Van hoe veel verschillende basismodellen ga je uit, en welke?

Dan zou ik een website (laten) maken en goed nadenken over de stijl (eenvoudig, zakelijk, romantisch ambachtelijk, flashy/glossy/superhip, met video’s). En in elk geval: duidelijk, goedwerkend, netjes en met high res-foto’s. In geval van een standaardprodukt: prijs en levertijd indien alleen op bestelling vermelden.

Denk na over prijsbeleid: Ga je exclusief bij juweliers verkopen, of blijf je rechtstreeks benaderbaar voor klanten? Scheelt je de tijd voor de interactie met de klant. Vind je dat prettig of zou je dat juist missen? Hanteer je een vaste verkoopprijs even hoog als rechtstreeks bij jou? De juwelier moet er op verdienen, hoeveel marge gun je de juwelier, en is het dan nog rendabel voor jou? Stel dat je streeft naar een verkoopkanaal van 10 juweliers, hoe lang doe je er over om daar voorraad voor te maken? Weegt de meerwaarde van een extra stap tussen jou en de klant op tegen de nadelen?

Ik denk nu eigenlijk dat 10 juweliers al heel veel is. Misschien beter 3 in het land met een aantal modellen dan 10 met weinig modellen. Hoe hoog is de drempel voor een juwelier om een display te plaatsen van slechts één horloge? Kijk of er anderen zijn (en dan kun je in de hele (westerse?) wereld kijken, niet alleen in NL) die een dergelijk
produkt aanbieden (Ik ben er zelf helemaal niet in thuis) en hun formule. Ik ken natuurlijk Staudt, maar je hebt ook “higher-end”:


via: http://www.ablogtowatch.com/molnar-fabry-bespoke-skeletonized-watches/

Je hebt vast het meeste al overdacht, maar misschien zit er een regel tussen die je op een idee brengt.

10 likes

Misschien eens met Hubert Pellikaan proberen te praten?

Jullie bijten elkaar niet qua business en zijn mobieltje staat nog steeds op z’n website.

Beste, die site was ik enkele maanden geleden ook tegen gekomen, echt meesterwerken die ze daar maken. het lijkt me (vooral in de begin status) interessant om aan een juwelier te leveren omdat een website dan nog niet noodzakelijk is. Stel dat gaat goed kan ik altijd nog investeren in een fatsoenlijke website met foto`s. De prijs is en blijft lastig te bepalen, dit omdat wat ik maak nog redelijk onbekend is (geen naam opgebouwd) echter zitten er wel de nodige uren werk in. Wel een goede tip om het beter bij enkele juweliers te houden in plaats van velen waar je niet genoeg tijd voor hebt om allen te voorzien. Voor mijn zijn veel dingen ook nog onduidelijk wat ik wil, echter lijkt het me verstandig om gedurende de begin fase de keuze kwa modellen klein te houden. Iig geval bedankt voor de moeite!

@ThaPapper Bedankt voor de tip, ik zal eens een mail opstellen, ben benieuwd of ze hier tijd in willen investeren.

Zojuist mail verstuurd naar Hubert Pellikaan. Zijn er mogelijk nog andere suggesties kwa contact personen?

Wat is je capaciteit/stuks per jaar?

1 like

Ik zat te denken om na mijn studie (over 2,5 maand) te starten met 1 of 2 dagen per week hier aan te werken. Dus dan zal ik ong op de 1 a 2 stuks per maand uit komen.

Dat skeletoneren wat je doet, hoeveel tijd zit daarin per uurwerk?

Dat hangt af van welk model, de voorgaande horloge was kwa bewerking een stuk gemakkelijker. De laatste die ik gemaakt had zat bvb bijna 2 keer zo veel werk in. Echt een concreet antwoord kan ik niet geven aangezien ik nooit de uren bij heb gehouden.

Oh, maar als je er een business van wil maken zal je er toch een prijskaartje aan moeten hangen. Wat ga je vragen per uurwerk?