In ‘6’ en ‘7’ zie ik Seiko staan. Die maken ook de uurwerken ‘inhouse’ dus die vlieger gaat niet op.
Ik zie hier Grand Seiko zelfs niet tussenstaan
Misschien hebben ze Grand Seiko gewoon als onderdeel va Seiko genomen. Alhoewel de tier waar Seiko in zit dan misschien niet geheel terecht is.
Heb ik ook aan gedacht maar die staat wel onderaan en eigenlijk is Grand Seiko een apart segment.
Ik denk dat ze Grand Seiko gewoon vergeten zijn
Dat is niet helmaal juist. Geproduceerd naar specificaties en vervolgens op 5 punten zelf afgeregeld. Dat is niet hetzelfde als ‘gewoon een eta uurwerk inkopen’ zoals wat we voor de HFLE 2016 deden. Zie ook hier: IWC Mark VXIII Le Petit Prince
Seiko is op meerdere plaatsen vertegenwoordigd, maar alleen inhouse is niet voldoende. Het bandje bv van een Sarb33 of nog erger van een Alpinist, zorgen voor een lagere plaats in de rangorde, dan bv een Sinn. Het gaat om het geheel, en niet om 1 criterium. Hoe hoger in de rangorde hoe kritischer alles wordt. Bij bv 1, 2, en 3 is Inhouse plicht, maar daarnaast vele andere zaken ook.
Zenith bv is absoluut top, maar doordat ze bv het El Primero uurwerk nooit hebben verbeterd is het anno 2018 redelijk achterhaald, en dus scoren ze daar behoorlijk minder mee. Geen hacking seconds ? Plaats 4 dus.
Of het uurwerk zelf wordt gefabriceerd of wordt ingekocht maakt naar mijn idee geen verschil vwb low, mid of highend. Dat wordt voornamelijk bepaald door exclusiviteit, prijs, prestaties, marketing etc.
Als voorbeeld de autowereld: Volkswagen maakt z’n “movements” zelf en doet dat niet eens zo slecht, toch ontstijgt het nauwelijks low end. McLaren betrekt de “movements” bij Mercedes en is zonder twijfel high end te noemen.
Een andere vergelijking: Toyota brengt z’n wat luxere/duurdere modellen uit als Lexus, dat daarmee net van low end naar mid range promoveert. Seiko en Grand Seiko zijn de Toyota en Lexus van de horlogewereld .
Girrard Perregaux staat wel erg hoog niet?
F.P. Journe kun je denk ik ook wel bij 1 zetten
Ik zet er duidelijk bij dat ze volgens IWC specificaties gemaakt worden, maar zelf raken ze de uurwerken alleen aan met het plaatsen in de kast.
Ik schreef het eerder al. Het ligt geheel aan de persoonlijke interpretatie van de term ‘High End’.
Een beetje als Tudor en Rolex…?
Mmm… dat vind ik meer Mercedes en Maybach .
Ik vind Junghans toch ook echt wel een categorie te laag hierin hoor… Vooral ook het eigen uiterlijk van de uurwerken t.o.v. de zoveelste duiker. Daarnaast ook wel erg nette afwerking. En naar mijn idee ook wel een stuk beter dan Seiko, Orient, Hamilton of Tissot…
Om welke reden(en)…?
Edit, ik zie dat je je post hebt veranderd !
Eigenlijk stelt een Rolex op de derde gradatie uit zeven helemaal niet zoveel voor
Exclusiviteit, prijs en marketing .
Op 5 punten zelf afgeregeld , Nou Nou dat is nogal wat
Met je laatste 2 punten eens, ik denk echter dat een GS exclusiever is dan een Rolex.