Waar op letten bij aankoop automatisch horloge?

Hallo Allemaal,

Ik ben nieuw op dit forum en ben op zoek naar wat algemene info bij het aanschaffen van een automatisch horloge en het liefst met saffierglas. Waar moet ik bijvoorbeeld op letten? Ik ben een leek wat betreft het uurwerk. Welke merken hebben bijvoorbeeld een goede prijs/kwaliteit als het gaat om het uurwerk en zitten onder de €500,- of kan ik dan beter een horloge uit Thailand bestellen en is er niks fatsoenlijks te koop in deze prijsklasse? Wat voor mechanisch uurwerk heeft bv de minste tijdsafwijking en hoe komt dit tot stand? Wat zegt bv het aantal “jewels” wat in het horloge is verwerkt? Hoe vaak is onderhoud nodig voor automatische horloges? Dit zijn een aantal vragen die ik zo heb.
Mochten jullie nog meer info hebben waar ik op moet letten dan hoor ik dat graag.
Alvast bedankt.

Groeten,

Dimitri

Ik ben even leek als jou.

Ik ben ook voor een automatic gegaan. Wel een iets duurdere prijs klasse. Het onderhoud zou varieren. Sommigen zeggen 2 jaar maar ik heb ook 5 tot zelfs 10 jaar gehoord.

Ik meen wel dat voor een vol automaat 600,- goedkoop is maar voor een quartz automaat weer duur.

Vooral letten op wat je zelf mooi vindt en wat binnen je budget past :~.

Je hebt best leuke automaten voor rond de 100 euro. Deze zijn, bijna zonder uitzondering, ‘made in China’. Vooral leuke horloges ‘voor erbij’ of als je net begint en nog niet goed weet of je echt een mechanisch horloge wilt en/of een beperkt budget hebt. Uurwerkjes van deze klokken zijn over het algemeen best goed, maar niet altijd even mooi afgewerkt (zie je echter niets van als je een stalen deksel hebt). Enkele merken hier: Parnis, Alpha, Herc e.d. Soms heeft de Aldi ook van die klokjes (incl. 2 jaar garantie). Enkele keer kun je echter een stofje of vingerafdruk tegenkomen.