Waar op letten bij aankoop automatisch horloge?

Hallo Allemaal,

Ik ben nieuw op dit forum en ben op zoek naar wat algemene info bij het aanschaffen van een automatisch horloge en het liefst met saffierglas. Waar moet ik bijvoorbeeld op letten? Ik ben een leek wat betreft het uurwerk. Welke merken hebben bijvoorbeeld een goede prijs/kwaliteit als het gaat om het uurwerk en zitten onder de €500,- of kan ik dan beter een horloge uit Thailand bestellen en is er niks fatsoenlijks te koop in deze prijsklasse? Wat voor mechanisch uurwerk heeft bv de minste tijdsafwijking en hoe komt dit tot stand? Wat zegt bv het aantal “jewels” wat in het horloge is verwerkt? Hoe vaak is onderhoud nodig voor automatische horloges? Dit zijn een aantal vragen die ik zo heb.
Mochten jullie nog meer info hebben waar ik op moet letten dan hoor ik dat graag.
Alvast bedankt.

Groeten,

Dimitri

Ik ben even leek als jou.

Ik ben ook voor een automatic gegaan. Wel een iets duurdere prijs klasse. Het onderhoud zou varieren. Sommigen zeggen 2 jaar maar ik heb ook 5 tot zelfs 10 jaar gehoord.

Ik meen wel dat voor een vol automaat 600,- goedkoop is maar voor een quartz automaat weer duur.

Vooral letten op wat je zelf mooi vindt en wat binnen je budget past :~.

Je hebt best leuke automaten voor rond de 100 euro. Deze zijn, bijna zonder uitzondering, ‘made in China’. Vooral leuke horloges ‘voor erbij’ of als je net begint en nog niet goed weet of je echt een mechanisch horloge wilt en/of een beperkt budget hebt. Uurwerkjes van deze klokken zijn over het algemeen best goed, maar niet altijd even mooi afgewerkt (zie je echter niets van als je een stalen deksel hebt). Enkele merken hier: Parnis, Alpha, Herc e.d. Soms heeft de Aldi ook van die klokjes (incl. 2 jaar garantie). Enkele keer kun je echter een stofje of vingerafdruk tegenkomen.

Wil je toch wat beter: Seiko (Japan) is bijv. erg goed en heeft een aantal vriendelijk geprijsde modellen (Robbie hier op het forum verkoopt ze; Monsterwatches). Wil je zwitsers, dan zijn bijv. Tissot, Oris, Mido maar ook Hamilton goede merken. Met name Hamilton heeft een brede range automaten. Goed, mooi, prima afwerking en netjes geprijsd. Dit merk doet het, sinds het weer wakker is, goed.

Onderhoud: meestal hoeft dit de 1e 10 jaar niet, al heb je kans dat je met een Chinees horloge eerder naar een uurwerkmaker moet (waarbij het lastig kan zijn om de goede onderdelen te pakken te krijgen). Na 2 jaar is in ieder geval voor de Japanse en zwitserse horloges onzin.

Jewels zijn stenen (die rode ‘dingetjes’ die je in uurwerken kunt zien) en zijn a.h.w. de lagers van de raderen. De meeste automaten hebben 25 jewels.

Qua tijdsafwijking bij automaten hebben de COSC-gecertificeerde horloges de minste afwijking. Horloges zonder dit certificaat (die het horloge ook meteen een stukje duurder maakt) hebben ongeveer een afwijking van 10-20 sec. per 24 uur. Afwijkingen ontstaan door positie van het uurwerk, temperatuur, druk etc. Normaal voor mechanische horloges (mits in het redelijke natuurlijk).

En vooral hier op het forum rondsnuffelen binnen de verschillende delen en met gebruikmaking van de zoekfunctie. Dan word je al heel wat wijzer! Ook bijv. m.b.t. techniek en betrouwbare verkopers en verkoopsites.

O ja, kijk vooral ook op het te koop forum; hier staan vaak mooie horloges, voor leuke prijzen. Vaak 2e hands maar als nieuw en soms met wat kleine gebruikssporen. Er staan bijv. enkele mooie Seiko’s (nieuw, bijna nieuw en vintage) en Hamiltons (nieuw) voor hele mooie prijzen.

Zo, nu moet je er uit kunnen komen :)-D.
Succes, veel plezier hier en laat eens weten welke het geworden is.

Groeten,
Niels

1 like

Aanvulling op hierboven: De merken Oriënt en Citizen (beide Japans) zijn ook prima.

goed verhaal!

voor prijsvergelijkingen (indicaties) kan je ook chrono24.com raadplegen! (en natuurlijk de vele fora!)

en wees gewaarschuwd…eenmaal mechanisch…blijft mechanisch (al zijn er nog steeds prachtige quartz…)

Kijk ook eens naar deze merken: Steinhart, Precista en Ollech & Wajs
succes (tu)

Bedankt allen voor de reacties, ik heb nu genoeg info om eens verder te kijken.

Groeten, Dimitri

Na wat internetten ben ik de volgende horloges tegengekomen die me wel aanspreken.
Het gaat om de horloges van JB Giocchino en dan met name de modellen Moon Phase en Esculap. (www.jb-watch.com) Deze zouden rond de prijsklasse zitten waarin ik een horloge zoek. Nu nog een verkoopcentrum vinden in NL, maar ben bang dat dit er niet is. Iemand ervaring met dit merk horloge?

Groeten,

Dimitri

dimi0808 Schreef:

Iemand ervaring met dit merk horloge?

Groeten,

Dimitri

Nee, maar het lijkt direktverkoop, dus even e-mailen. De Moon Phase heeft een Valjoux 7751 en zal m.i. boven je prijs zitten. Overigens, waarom ga je niet voor een merk waar veel leden op het forum wel ervaring mee hebben?

Daar ben ik ook wel benieuwd naar. Een swiss Valjoux 7750 en 7751 vind je haast niet onder de 800 euro. asioan Valjoux (oftewel een kopie van het origineel) uiteraard wel.

Ik ken overigens het hele merk niet en het zou als ‘beginner’ niet snel mijn eerste keuze zijn. Houd er ook rekening mee dat dit merk lastiger weer te verkopen is. Oftewel: de afschrijving bij zo’n onbekend merk is een stuk hoger dan bij een bekend merk.

M.a.w. kijk nog even goed rond voordat je beslist/bestelt.

Groeten,
NIels

Ik zou eens kijken bij de aanbieding van ehwatch hier in het verkoop gedeelte! Die Hamilton is echt prachtig, met een Valjoux 7750 en onder de 500.

Gr. Mark

Daar doelde ik gisteren al op :~

Daarbij is dit een betrouwbare en vriendelijke verkoper (heb daar zelf goede koop-ervaringen mee!) (tu)(tu)(tu)

Groeten,
Niels

Ik ben blij dat iemand de Hamilton met 7750 noemt. Prachthorloge! De Precista’s zijn ook gewoon tophorloges. Eddie Platt (timefactors.com) heeft op verzoek de hommage van de Omega SM 300 weer in productie genomen. Prachtig! Voor 390 GBP.

En inderdaad: Seiko. Een Sumo bijvoorbeeld is makkelijk te vergelijken met een veel duurder horloge: qua afwerking, nauwkeurigheid, uitstraling en draagcomfort (hoewel dat natuurlijk wel erg subjectief is) is het te vergelijken met een horloge dat veel duurder is!

Menno

De Esculap zou komen op €545,- en de Moon Phase op €1900
De Moon Phase valt dus direct af, want dat is boven mijn budget.
Ik zal nog eens verder snuffelen op dit forum.

Bedankt allen voor de belangstelling en het meedenken :~

thieuster Schreef:

Ik ben blij dat iemand de Hamilton met 7750 noemt.
Prachthorloge! De Precista’s zijn ook gewoon
tophorloges. Eddie Platt (timefactors.com) heeft
op verzoek de hommage van de Omega SM 300 weer in
productie genomen. Prachtig! Voor 390 GBP.

En inderdaad: Seiko. Een Sumo bijvoorbeeld is
makkelijk te vergelijken met een veel duurder
horloge: qua afwerking, nauwkeurigheid,
uitstraling en draagcomfort (hoewel dat natuurlijk
wel erg subjectief is) is het te vergelijken met
een horloge dat veel duurder is!

Menno

de omega seamaster 300 kost in de winkel de quartz versie overal ruim 1000 euro… laat staan de automatic. of mis ik iets ?

de hommage = niet the real thing.

hans

owh, ik schrok even dat ik afgelopen week belachelijk veel had betaald voor mijn seamaster 300 :#

Time Cat Schreef:

de omega seamaster 300 kost in de winkel de quartz
versie overal ruim 1000 euro… laat staan de
automatic. of mis ik iets ?

Ja, 500 euro :wink:

Quartz blauw/zwart retailed tussen de 1500 en 1540
Automaat blauw: 2480
Automaat zwart: 2520

RogierJ Schreef:

Time Cat Schreef:


de omega seamaster 300 kost in de winkel de
quartz
versie overal ruim 1000 euro… laat staan de
automatic. of mis ik iets ?

Ja, 500 euro :wink:

Quartz blauw/zwart retailed tussen de 1500 en
1540
Automaat blauw: 2480
Automaat zwart: 2520

Dat bedoel ik, ruim 1000 of een kleine 1500. Ik heb de blauwe immers zelf hier sinds deze week liggen :smiley: