Waar op letten bij aanschaffen (&prijsklasse onder 300€)

Hallo,

waar moet ik nou op letten bij het aanschaffen & zoeken van een vintage horloge.
Overigens vroeg ik me af aan wat voor bedrag ik moet denken, kan ik een mooi horloge voor onder de 300€ vinden? Of moet ik aan een hoger bedrag denken.

Mvg, Jesper

He Jesper!

Ik kan je de video’s aanraden van ‘the urban gentry’ op YouTube. Hij kan je hier enorm veel over vertellen.

2 likes

Volg hem al een tijdje, heb nog geen video’s van hem bekeken wat betreft vintage horloges, zal er eens naar gaan kijken ^.

1 like

Ja hij heeft er aardig wat haha.

Er was een keer hier een goede thread over feitjes als: ‘fond acier’ betekent een verchroomde kast (met alleen een stalen achterdeksel, dus liever vermijden). Weet iemand welke thread dit was?

Ook heb je bv. ‘unbreakable mainspring’ als aanduiding voor een penanker (dus doe ook maar vermijden). Deze tip kwam hiervandaan: Penanker herkennen aan de buitenkant

Voor 300 heb je al aardig wat leuks. Een Omega wordt lastig maar niet onmogelijk, verder zijn time-only Longines, Tissot, Certina, Roamer, Lemania, Favre Leuba en dergelijke goed verkrijgbaar voor een paar honderd. Kwestie van goed je ogen open houden op het forum en Marktplaats. Doe ik ook.

Oh ja, reken bij de aanschaf altijd wel 100-150 euro voor een beurt, als je van plan bent hem even te blijven dragen. En zorg dat de staat ok is, dus niet te afgekloven, gebutst of juist opnieuw opgemaakt (in geval van wijzerplaten)te rond/gladgepolijst. Vermijd alles uit India en Rusland/voormalig Oostblok.

Ontdek wat je echt mooi vind en waarom. Meer weet ik zo even niet :slight_smile:

1 like

Lastig om goed antwoord te geven op je vraag.

Wat vind je een mooi horloge? Waar ben je naar opzoek?

1 like

De wat rustigere horloges. Hoef niet een overvol horloge met weet ik veel wat voor functies allemaal. (Ook absoluut geen rechthoekige)

Dress horloges, aviators en duikers neem ik altijd wel mee in overweging

Ok, het is voor mij te breed om je een antwoord te geven.

Ik kan wel zeggen, let op dat alles origineel is, maar als je er geen verstand van hebt, is dat niet makkelijk.

1 like

Als je echt specifieke tips wilt hebben moeten we misschien ook weten waar je naar op zoek bent.
Hier wel een aantal algemene tips die ik soms door schade en schande zelf heb geleerd :smile:

1. Ga goed na wat de maat is van het horloge
Foto’s zeggen helemaal niks weet ik uit ervaring :sweat_smile:

2. NOS ofwel New Old Stock, is 99% van de tijd een leugen. Leuk verhaaltje erbij hoe ze op een zolder lagen bij een dementerende italiaanse berggeit bla die bla. Vaak gewoon met wat spuug een nieuwe wijzerplaat erin gesmeten, met vingerverf de lume eens flink aangestipt en de wijzers van een Hema wandklok.

3.Neem “pas geserviced” verhalen met een schepje hip zeezout
De ene service is de andere niet, als je buurman een keer wd 40 via de kroon naar binnen spuit is dit geen service.

4. Doe onderzoek.
Nee echt. Niet even snel Google Images en klaar.:neutral_face: Is er nog ergens misschien een scan van een originele catalogus te vinden?(en zijn er verschillen). Zijn er (hier op het forum) of ergens anders experts te vinden van het merk. Ik heb al best vaak gewoon brutaal een Pm gestuurd naar iemand hier waarvan ik dacht dat die er wel verstand van had. Nooit geschoten altijd mis, en liefhebbers vertellen over het algemeen gewoon graag over hun passie.

Ik ben vast een hoop cruciale dingen vergeten, maar hier kom je al een heel eind mee denk ik.
En om op je vraag terug te komen:
Onder de €300,- leuke vintage? Zeker mogelijk! :thumbsup:
Kunnen we je helpen als je zelf nog niet helemaal weet wat je wilt? Nee helaas niet :wink:

3 likes

Ik wil nog even reageren op hetgeen @ferdinantd aankaartte. Een verchroomde kunststof kast werd in de jaren 60-70 altijd van ABS gemaakt. Deze afkorting staat voor Acrylonitril-Butadien-Styrol. In de twee bijgaande foto’s zie je een Prisma horloge, zonder veel waarde, waarbij de tand des tijds heeft toegeslagen. De verchroomde laag is deels losgelaten van de kunststof horlogekast.
Groet. Richard

1 like