Waarom al die slechte vouwsluitingen

Wat is dat toch met mooie horloges, zoals de mido multifort two clown, dat alles mooi is afgewerkt totdat je bij de sluiting komt. Dit is overigens gewoon een voorbeeld, want 't komt bij heel veel merken voor. De longines hydro conquest heeft hetzelfde. Waarom kiezen horlogefabrikanten hiervoor? Met een mooie sluiting voelt het hele horloge ook een stuk afgewerkter. Ben ik hier de enige in?

1 like

Klopt wel inderdaad.
Mijn ervaring is dat het type vouwsluiting van Breitling mij het beste bevalt. Ook goede ervaringen had ik met Steinhart en Oris.
Omega en Panerai vielen mij tegen maar dat was wellicht meer gewenning dan kwaliteit.
Vwb die Breitling sluitingen; het principe wordt ook merkloos verkocht. Dan heb je hetzelfde systeem Ă©n van goede kwaliteit, maar dan tegen 10% van een Breitling sluiting.
Jur

Ik ken de sluitingen niet die je noemt, maar wat vind je er slecht aan?

Dit soort dingen, of van die seiko sluitingen waarbij het vouw gedeelte uit twee lelijke platen bestaat.

Hier zitten niet eens druk knopjes op, dit zijn van die klik dingen… Brrrr

Het is misschien IETSIEPIETSIE minder makkelijk, en natuurlijk ook wat meer slijtage aan je lederen band, maar het meest comfortable is nog altijd een "doodgewone " doornsluiting.
Enfin, dat vind ik na jarenlang vanalles geprobeerd te hebben.

1 like

Helemaal waar, het is vaak tobben met vouwsluitingen.
Zelf heb ik een originele Breitling vouwsluiting en die gaat na een halve dag irriteren, omdat het omgebogen stukje metaal met de gleuf ertussen in je vel gaat prikken. De sluiting van de Monaco is veel te sterk gebogen zodat het schanierpunt vol in mijn pols drukt. De Longines draagt goed maar is een blikken rammelsluiting. Mijn Oris met rubber band heeft een geweldig degelijke en prima verstelbare sluiting maar is zo dik dat je er op het bureau last van hebt. Dan wil ik het nog maar niet over de oudere Rolex sluitingen hebben.
Verder niks te klagen :smile:
Groet,
Harold

1 like

Ik heb er ondertussen ook wat versleten, die van breitling helaas nog niet maar die van Oris vond ik tot nu toe de beste.

Ik ben tot dezelfde conclusie gekomen. Er gaat niets boven een "doodgewone " doornsluiting.

En inzake metalen bracelets…inderdaad daar staat Breitling volgens mij op een eenzame hoogte.
De bracelets zijn schandalig duur, té duur in feite, maar eerlijk gezegd ik ken geen enkel ander merk dat zulk een comfortabele bracelets maakt.

Ik gebruik al jaren dit soort vouwsluitingen en moet zeggen dat ze me uitstekend bevallen. Misschien ook wel omdat ik een erg smalle pols heb. Bij iedere nieuwe band is dan ook het eerste wat ik doe de gesp verwisselen.

[URL=http://s376.photobucket.com/user/fransbeijer/media/IMG_0553_zpsdfktiabh.jpg.html][/URL]

2 likes

Een degelijke sluiting had ik ook aan een Tissot Couturier zitten.
Omdat de oversteek van de band vaak te kort is schiet de band steeds uit de tweede keeper. Toen de tweede er maar afgeknipt. Altijd wat.

Ik heb ook alleen maar goede ervaringen met Oris, maar zoals al is gezegd is de sluiting wel erg dik. Wat dus weer snel krassen teweegbrengt…

Tag heuer heeft ook zeer aangename vouwsluitingen, zowel op staalband als die voor de leren band.

http://thumbs1.ebaystatic.com/d/l225/m/mv_bMhkAaUcTv0Yllyn3Qmw.jpg

Iemand ervaring met de IWC vouwsluitingen?

Helaas niet… Maar ik denk dat iedereen daar wel ervaring mee zou willen hebben :blush:

3 likes

Ik vind de Oris vouwsluiting erg comfortabel en zeer dergelijk, de sluiting aan mijn Tissot is duidelijk minder van kwaliteit.

Ik vind de Omega vouwsluitingen zeer prettig. Ze zijn niet te groot en gaan gemakkelijk open en dicht.

En nu ik een Rolex heb, ben ik bijna verliefd op de sluiting van de bracelet. Heerlijk werkelijk hoe hij open en dicht klikt. En die afstelling is heel gemakkelijk groter en kleiner te maken.


@jtrapman ik heb een IWC gehad met vouwsluiting, maar daar was ik eerlijk gezegd minder enthousiast over. Ik moest hem vrij hard aandrukken en hij had geen extra lock. Dat maakte me wel een beetje angstig.

2 likes

Is dat dat Glidelock?

Geen idee, maar n dure zit niet perse fijner.

Zoals gezegd, zit n simpele kleine gesp vaak t meest comfortabel.

Maar is vaak ook wat zorgt voor de snelste schade aan n leren bandje. Bij sommige moet ik zo ver vouwen/buigen dat ik telkens denk dat t niet goed kan blijven gaan.