Waarom geen "5" logo op deze modellen?

Ik ben eens aan het rondsnuffelen op het internet naar de mooie Seiko Automaten, nu zag ik bijvoorbeeld ook deze SRP707K1 en ik merkte daar op dat het 5 logo daar niet op vermeld staat.
Heeft dit te maken met een ander movement 4R36 tov de 7S26 en 7S36 of is er nog een andere reden?

Simpelweg omdat ze niet voldoen aan de vereisten om een Seiko 5 te heten. Een Seiko krijgt namelijk pas een 5’je als hij voldoet aan deze voorwaarden :

  1. Automatic winding
  2. Day/date displayed in a single window
  3. Water resistance
  4. Recessed crown at the 4 o’clock position
  5. Durable case and bracelet

(even copy-paste van https://www.seikowatches.com/5sports/seiko5story/why5.html)

De SRP707K1 heeft in ieder geval geen kroon op 4.

1 like

Die lijst lijkt niet helemaal te kloppen.

Het gaat om 5 functies, las ik ooit. Maar ook dat gaat hier niet op
Gewoon iets cosmetisch misschien?

Dag
Datum
Uren
Minuten
Seconden

Het is zo te zien toch een officiële Seiko site.

Hier wat meer info:

http://www.seikowatches.com/5sports/seiko5story/why5.html

Het gaat dus om de volgende 5 onderdelen:

  1. Automatic winding
  2. Day/date displayed in a single window
  3. Water resistance
  4. Recessed crown at the 4 o’clock position
  5. Durable case and bracelet

Ah dit is al genoemd zie ik!

OK en wat zouden jullie dan als voorkeur nemen? het 5 embleem omdat het dan voldoet aan die 5 punten of zijn die andere even waardig?

Ik vermijd die vijf juist, vind 't cosmetisch een no go.

7 likes

Ja dat zag ik. Daarom bevreemdt het me!

1 like

Dat was voor mij juist de storende factor op de wijzerplaat, ik heb een Seiko 5 field watch gehad maar dat 5 logo past helemaal niet in de uitstraling van de rest van het horloge. Kon er niet aan wennen, gewoon naar de specs kijken en kopen als het je bevalt. Ga vooral eens kijken op de site van Monsterwatches.

2 likes

Hier ook, Seiko propageert hiermee in een redelijk goedkoop segment veel - lees vijf - basisprincipes te leveren voor een scherpe prijs.

In het segment daarboven zijn veel van genoemde dingen al vanzelfsprekend.
En vervalt de argumentatie van het"vijfje" op de plaat.

Ergo, vijfje op de plaat heeft niet echt meerwaarde.:wink:
Sterker…

2 likes

Toch is Seiko ook niet altijd even consequent. Ik heb deze SNX427:

Maar geen 5 te bekennen :wink:

1 like

Duidelijk dan een niet-duurzame kast en band.
:slight_smile:

Ik denk inderdaad dat deze niet in de “5” reeks hoort. Het uurwerk is hoger geplaatst dan de 7S26/7S36, 5’jes zijn zeg maar echt de instappers van Seiko en de Sarb’s alweer een paar treden hoger. Ik denk dat je dit model tussen de 5 en de Sarb kan plaatsen. Maar Seiko heeft ook zoveel lijnen en modellen dus correct me if i’m wrong. Kortgezegd; dat er geen 5 op staat zou geen probleem hoeven te zijn, in tegendeel zelfs.

En wat zegt jullie dit model?

Of de “5” stickers waren op :wink:
Het horloge is sinds de aanschaf, 8 jaar geleden, permanent door mijn echtgenote in bruikleen genomen als horloge voor alle dag (thuis, in de tuin). Deze “5” heeft een zwaar leven achter de rug, maar still going strong. Het enge is dat hij steeds nauwkeuriger is gaan lopen…

Hoi Leo, kijk eens tussen de 4 en 6. :joy:

5 likes

Het is eigenlijk toch zo simpel, dat je er over heen kijkt :grin:

4 likes

Hier een “5” zonder de “Recessed crown at the 4 o’clock position”. Ze doen maar wat :wink: of zijn de vijf regels voor de “sports” anders?