Waarom geen "5" logo op deze modellen?

@dins1 leuke nepper :smile:

Er is geen peil op te trekken welke Seiko nou wel en/of niet een 5 krijgt, ook niet bij het oudere spul.



2 likes

Ik vind Seiko 5 top!:slight_smile: Ik heb, hier op HF, jaren geleden een keer een vintage Seiko 5 gekocht. Dit horloge is inmiddels een project en krijgt straks een nieuw leven, waarover later (in een eigen topic) hopelijk meer. Daarna heb ik ook nog een Mini Sumo/Sea Urchin gekocht en door Rob laten modden. Ik heb geen enkele moeite met het ‘5’-logo. Het is een ontwerp uit de jaren '60 en ik vind het best geslaagd. Goed, zonder het 5-je is de wijzerplaat cleaner. Maar dat is wat mij betreft het enige.
Ik vind dan ook dat Seiko’s 5 zeker wat meer waardering verdienen. Waarom?

1 Met een Seiko 5 koop je voor een belachelijk laag bedrag een horloge dat kwalitatief goed in elkaar zit.

2 De ‘5’-lijn bestaat al sinds 1963 en er zijn sindsdien vele honderden modellen verschenen. Het zijn er zoveel dat het onmogelijk is om alle modellen te kennen. Gelukkig is er de handige ‘Seiko 5 Finder’ http://www.watchsleuth.com/seiko5finder/. Een onwaarschijnlijk uitgebreide en goed te doorzoeken database. Superleuk om je een beetje te oriënteren in (vintage) Seiko 5-land.:slight_smile:

3 Al zoekend in de Seiko 5 Finder, kom je erachter dat er (zoals hierboven al genoemd) quartz 5jes zijn (idd zeer zeldzaam), cushion case 5jes, dressers, field watches, duikers (200m WR) en nog veel meer. En er zitten werkelijk bijzonder fraaie exemplaren tussen. Vooral de vintage chrono’s en duikers zijn om je vingers bij af te likken! Geniet even mee…:astonished:

En zo kan ik nog wel even doorgaan… Nou ja, punt gemaakt, lijkt me!:wink:

4 Al vanaf het begin worden Seiko’5 van oerdegelijke uurwerken voorzien, die probleemloos 20 jaar of langer doorlopen (zelfs zonder service) en behoorlijk nauwkeurig zijn. Tegenwoordig worden alle nieuwe modellen voorzien van een het 4R-uurwerk met hacking en handwinding.

5 Ook onder de recente modellen zitten zeer geslaagde exemplaren…

O.k., you get the idea…:slight_smile:

Dus Seiko 5, helemaal top!
(Hmmm, ik had achteraf misschien beter een apart topic hierover kunnen maken…:confused:)

4 likes

Precies en helemaal mee eens, daarom vind ik het jammer dat het “5” logo onbewust (of vanuit Seiko misschien wel bewust) een aureool van het onderste segment van Seiko representeert.

Hoe mooi het klokje ook kan zijn, het roept steeds “kijk eens hoeveel ik lever voor een drol en drie knikkers”

Maar goed, slechts mijn kijk hier op.

1 like

Begrijp (denk ik) wel wat je bedoelt. Maar ik merk gewoon dat 't me heel weinig interesseert. Ik draag m’n 5je met net zoveel plezier als m’n duurdere horloges. Ik weet dat 't goed spul is en ik vind 't er leuk uitzien en daar gaat 't om. Daarnaast interesseert 't in de echte wereld 99 van de 100 mensen werkelijk geen r&&t wat ik om mijn pols heb.:slight_smile: En die enkeling die neerkijkt op alles dat minder kost dan € 5.000… Daar kan ik alleen maar om lachen. Dat zijn voor mij geen horlogeliefhebbers en al helemaal geen -kenners. :wink:

5 likes

Eensch. :wink:

Helemaal mee eens. Laatste weken deze “teruggevonden” en het meest gedragen :wink:

Wat anderen er van vinden? …

1 like

Precies de reden waarom ik mijn twee vijfjes verkocht heb. Ik droeg ze in de praktijk gewoon niet, omdat die zweem van budget er omheen blijft hangen.
Net zo min ik als autoliefhebber van een Dacia kan genieten, ook al zit er een automaat in.

1 like

Hoi Martijn,

is dat echt zo? Ik heb hem ooit opgepikt bij een kringloop, maar als hij nep is (ik heb geen idee) dan gaat hij zo de kliko in :wink:

In ieder geval de wijzerplaat is niet origineel, vergelijk de kwaliteit maar met de andere vijfjes hier, niet weggooien! Er zou wel een Seiko uurwerk in kunnen zitten. En als je er blij mee bent lekker dragen :slight_smile: (niet op marktplaats zetten als originele Seiko natuurlijk :stuck_out_tongue_winking_eye: )

Even open geschroefd, en nee, ook geen seiko uurwerk lijkt mij. Ik heb hem nooit gedragen, hij ligt maar in de lade, en nu het dankzij jou opmerkzaamheid een neppert blijkt te zijn, ga ik hem als slachtoffer van mijn eerste demontage oefeningen gebruiken.
Heeft hij toch nog een functie :wink:

Dank voor de opmerkzaamheid!

Lijkt er niet op inderdaad, succes met oefenen! Is een mooi slachtoffer :smile:

1 like

Ach, het is zo relatief. Moest pas geleden naar een bestemming een 18 minuten verder op met de auto. Maar met het openbaar vervoer zou het 1 uur en 18 minuten duren. Als ik de keuze had door de regen naar de bus te moeten lopen etc. òf een Dacia te kunnen rijden, dan denk ik best van die Dacia zou kunnen genieten :wink:

Daar heb je helemaal gelijk in. En tegelijkertijd shop ik nooit boven de 500 euro, dus daar zou een 5je prima in passen. Maar toch was het het voor mij steeds net niet, met kastliggen als gevolg.

@coffeecup Yep! Allemaal zeer relatief. Vroeger als scholier, net als de meeste mensen vermoed ik, regelmatig z%&knat geregend als ik weer 'ns door weer en wind naar school moest fietsen. Had destijds graag m’n fiets geruild voor 'n Dacia.:wink:
Maar ik ben ook autoliefhebber en ik vind de vergelijking met Dacia niet opgaan. Een Dacia is een erg sober uitgeruste en afgewerkte auto, met niet geweldige rij-eigenschappen. Maar belangrijker nog, ik heb als autoliefhebber, nog nooit een Dacia gezien waarvan het ontwerp me enigszins aansprak. Al deze zaken gaan voor een Seiko 5, wat mij betreft, niet op. Die zitten feitelijk gewoon heel netjes in elkaar en er zijn (zie mijn post hierboven) ook echt wel prettig ogende ‘5’-modellen. En ik zal je dit vertellen: op het moment dat Dacia, net als Seiko met de 5jes, een fatsoenlijk afgewerkt model aanbiedt, dat er ook nog eens gewoon lekker uitziet en dit voor een Daciaprijs, dan ben ik de eerste die er één koopt!
Stel nou dat Dacia op de Autosalon van Geneve in 2017 ineens met zoiets staat.


En voor een leuk Dacia-prijsje…Dan word ik dus, op dat moment, direct een blije Daciarijder!:wink: Ik zou echt niet weten waarom niet. Moet ik dan een beetje indruk op anderen proberen te maken met een fancy badge? Tja…, héél erg belangrijk…:smile:

https://www.juweliervanwillegen.nl/wp-content/uploads/2014/11/01-751-7697-4164-07-5-20-14.jpg

Vind ik echt pure onzin. Losstaand van merk en prijs, zie ik een even goedkope zweem om beide.

1 like

Het gaat mij om het ongelukkige (weinig toevoegende) cijfer 5 wat mij te prominent aanwezig is op de plaat. Niet om de modellen an sich. Anders had ik er zelf al niet eens twee van gekocht…
Buiten de kleur van de band zie ik niet zoveel overeenkomst eigenlijk.

@TagEd een relaas waar geen speld tussen de krijgen is :wink: mijn reactie had iets te weinig nuance. Maar dat maakt het wel een internetdiscussie :wink:

2 likes

@TagEd Nee, ik heb ook nog nooit een mooie Dacia gezien. Maar het is wel uitstekende value for money. En dat kunnen we van veel horloges niet zeggen. En in de horlogewereld is het de laatste tijd, hoe duurder, hoe lelijker :wink:

3 likes

Ik vind Seiko een prima voorbeeld van “reverse snobbism”, een vijfje vind ik de ultieme uiting daarvan. En daarom alleen al vind ik vijfjes leuk :smiling_imp:!

1 like

Haha, ik zat er al op te wachten tot iemand die wonderlijke term erin zou gooien.:slight_smile: Er is overigens ook een prima Nederlandse term voor dat ‘reverse snobbism’, namelijk ‘gezond verstand’.:wink: En inderdaad ik vind een 5je daarvan ook een goed voorbeeld!

Wat mij vooral aanspreekt van de Seiko 5-jes, is dat je toch een zeer waardig horloge krijgt voor niet al teveel geld. Ik heb het ook vooral over het feit dat je een automaat koopt waarbij je geen batterijen moet vervangen en de vloeiende secondewijzer spreekt mij enorm aan, ik kick daar wel op :wink:
Qua uitvoering en groottes zijn er diverse smaken, ik persoonlijk kan me niet bekoren met zo’n duikers uitvoering, dat spreekt mij totaal niet aan.
Zo heb ik bijvoorbeeld die SNK381K1 gekocht, maar mijn voorkeur ging eigenlijk wel uit naar de SNZG13K1.
Maar door de prijs had ik zoiets van eerst eens even een automaatje proberen, want door het lezen op diverse sites over de nauwkeurigheid qua tijdsafwijkingen en het gegeven dat er slechts een gangreserve is van ca. 2 dagen, wilde ik geen verkeerde aankoop doen door er teveel geld aan uit te geven.
En ik ben blij dat ik daarna nog even verder gekeken heb bij de Seiko automaat modellen waardoor ik uitgekomen ben bij de SRP707K1 (zie foto hieronder).
Mocht daar nu nog een 5-embleem onder de naam Seiko op hebben gestaan, had ik die ook nog gekocht, dat had mij nog niet zo gestoord.
Ik hou wel van de strakke wijzerplaat met daarop de cijfers vermeld.
Het is jammer dat voor sommigen die “5” zo cheap overkomt, ik had er eigenlijk nog geen weet van tot ik op dit forum daarover het één en ander gelezen heb.
Als ik dan op de Seiko NL site ga kijken en ik selecteer de automaten, dan zie je daar inderdaad de prijzen van laag naar hoog en daartussen staan ook bepaalde modellen met een 5 erop maar je kan er geen duidelijkheid in krijgen want zelfs op een 4R36 kaliber zit er een sportief model bij met een 5 op de plaat en die van mij is ook een 4R36 en heeft geen 5 erop staan.
Maar goed, die puntjes werden hier al eerder genoemd en toch blijf ik nieuwsgierig.

Hier nog even twee Japanse grootheden samen op de foto.

1 like