Waarop letten bij aankoop Seiko vintage

Hallo allemaal,

Ik overweeg een vintage Seiko horloge aan te schaffen. De stijl van voornamelijk de Kings Seiko vind ik uitzonderlijk mooi. Echter, deze horloges zijn hebben natuurlijk behoorlijk wat gebruik gezien. Ik hoop van jullie wat advies in te winnen over waar ik op moet letten en wat zoal de kosten zijn voor veel voorkomende reparaties.

En mocht je nog ideeën hebben over waar ik ze kan bezichtigen/aanschaffen hoor ik het ook graag!

Alle info is welkom!

Vintage Seiko’s zijn echte werkpaarden.
Kunnen zelfs na lang (10-15 jaar) zonder service of zelfs helemaal geen service te hebben gehad nog verbazingwekkend goed lopen.
Gewoon dragen.
En is de afwijking groot of heeft hij weinig gangreserve (hij komt snel stil te vallen) kan je een servicebeurtje laten doen. Dit Variëert nogal.
Maar ik denk niet meer dan 200.

Je hebt wel de King Seiko Hi-Beat met 36.000bph
Die is volgend mij iets meet onderhoudsgevoelig. Maar dat moet een ander forumlid even bevestigen. Want dat weet ik niet zeker.

2 likes

Thanks! En wat zijn goede plekken (in de buurt van Hilversum) om vintage horloges voor een service beurt te laten gaan?

Er bestaan misschien wel 20 tot 30 verschillende modellen, handopwinders en automaten, goed kijken of de wijzerplaten, wijzers en kasten wel bij elkaar horen.
Een mooie website over reparatie aan KS modellen is deze :slight_smile:

https://adventuresinamateurwatchfettling.com/2018/04/08/king-seiko-5626-hi-beat/