Wanneer is een polshorloge vintage?

Ik hen een paar horloges uit de jaren 60, 70 en 90 maar wanneer praat je eigenlijk over vintage. Een vintage horlogeverkoper vertelde mij dat de grens ligt bij 25 jaar, maar hoe denken jullie hierover?

2 likes

Ik ben het eens met de vintage horlogeverkoper met wie je sprak :slight_smile:

1 like

Ik ook.

Na een dag :slight_smile:

Ik denk er zo over:
Tot 1960: vintage;
1960 - 1990: young-vintage;
Vanaf 1990: modern.

Zoals bij auto’s: oldtimers en young-timers :slight_smile:

Als er tritium ophangt.
Dus om en beide 1995.

Maar dat zal wel weer veranderen binnen 10 jaar.

Youngtimers beginnen al bij 15 jaar…:wink:

Gelukkig mogen oude horloges wel de binnenstad in

4 likes

En als er uberhaupt geen tritium of lume op zit? :thinking:

Bij andere branches geld vintage niet vanaf een bepaald jaar maar vanaf een bepaald technische stap voorwaarts.

Zo kan je imho de horloges ook opdelen.
Zo zullen ze binnen 10 jaar alle horloges met pre-ceramische bezels ook vintage noemen e.d.

Opzich kan ik me wel vinden in een dergelijke regel. Alleen is het lastig omdat niet alle horloges bijvoorbeeld ceramische bezels hebben, alleen duikers. Zou zo’n regel dan ook gelden voor dress watches bijvoorbeeld?

Voor mijn gevoel was het alles van voor de quartz-crisis (eind jaren '70), maar een vast tijdperk is lastig vol te houden als definitie nu horloges uit de jaren '80 ook al 30 tot 40 jaar oud zijn.

1 like

bij lak aan een technische innovatie moet je terugvallen op leeftijd en dat is weer super subjectief.

De jaren 90 is wat mij betreft geen vintage meer.

2 likes

Zo voelt het bij mij ook, maar 1991 + 25 is toch 2016…
Kennelijk worden we oud :sob::sob::sob:

2 likes

Soms hangt het ook net vh horloge af mbt leeftijd en harde lijn hierin. Zo is de Seiko 7002 duiker gemaakt van 1988 tot 1996 maar het is natuurlijk niet zo dat die tot 1992 vintage zijn en daarna niet meer…:wink: