Wat, als je niet serviced?

Dank je! Weer wat bijgeleerd!

Ik heb weer gehoord om de 4, 5 jaar :thinking:.

Dat is zeker een factor die meespeelt; draag je het horloge niet dan slijt het ook niet. Service intervallen zijn normaliter ook gebaseerd op het dagelijks dragen van een horloge.

Dit geeft zijdelings ook gedeeltelijk antwoord op de vraag of je een watch mover moet gebruiken of niet. :grinning:

1 like

Ik geef service als hij teveel gaat afwijken.

3 likes

Ben er geen fan van, toch heb ik er eentje en dat komt omdat mijn maanfase horloge lastig is in te stellen :wink:

Herkenbaar!

Geen idee, zou ik in mijn facturen moeten nazien. Natte vingerā€¦ca 10-12 jaar.
De rapportage laat slechts een gedeelte zien. Bandpennen wordt bv vaak niet aan gedacht maar kom ze regelmatig tegen dat ze bijna volledig door zijn. Vooral bij toolwatches die ook echt als toolwatches gebruikt worden.
Dan kun je ook nog een boom (of een heel bos) opzetten over slechte service beurten die valse garanties geven.

1 like

wisselaar van een IWC die een langere tijd door gedragen is zonder onderhoud of verkeerd geolied. Bovenste rad is de oude en onderste rad is een nieuwe.

4 likes

Ik ben geen horloge maker/uurwerk kenner, maar na alles wat ik gelezen heb. Heb ik zelf een max gezet op 7/8 jaar zonder service beurt (tenzij ik merk dat ie afwijkt of raar loopt uiteraard). Met als reden ook dat ik 8 maanden per jaar van huis ben en ze netjes in de kluis liggen. Ik laat ze eens in de zoveel tijd even volledig opwinden en daarna liggen ze weer stil.
Toen ik mijn memovox (uit 1968) had gekocht heb ik hem gelijk een service beurt laten geven. Resultaat was wisselend, de main spring was in perfecte staat. Maar verder in het uurwerk de normale slijtage. Na een service beurt liep hij weer perfect. Het is dus altijd maar de vraag wat er precies binnen in omgaat. Ik zou zeker niet adviseren hem door de laten lopen tot je er iets aan merktā€¦ wie weet wat er inmiddels al weggesleten is. Zie het voorbeeld van @Horloge24 .

Als ik jou was zou ik je Maurice Lacroix bij een lokale horloge maker een servicebeurt geven zodat je niet de hoofdprijs kwijt bent. Bij de wat duurdere horloges zou ik ze toch wel naar het merk zelf sturen.

2 likes

Met alles gelezen te hebben tot nu toe, ben ik ook van plan om komend jaar eens een service beurt te laten doen. Tegen die tijd alleen nog eens op zoek naar waar en gij wie ik dat het beste kan laten doen.

1 like

Wanneer je een niet al te gemodificeerd gangbaar uurwerk hebt als een valjoux 7750 kun je echt wachten tot ie niet meer op prettig loopt. Iedere horlogemaker kan dit repareren en totaal vervangen is niet veel duurder dan een totale service beurt. Heb mijn Alfex Plum Design chrono nu 19 jaar zonder service en loopt nog altijd beter dan Tag met in house uurwerk na service.

Dat lijkt vaak zo eenvoudig, in de praktijk kan een 7750 ook foutjes hebben die niet zo eenvoudig op te lossen zijn. Zeker geen standaard uurwerk dat door elke ā€œhorlogemakerā€ geserviced kan worden.

Nieuw uurwerk is niet goedkoper dan revisie [ kijk maar bij cousinsuk hier kost een standaard 7750 al 395,00 Pond + porto + BTW = meer dan ā‚¬ 570,- + een opslag voor risico en winst + monteren en pakkingen vervangenā€¦ Boley vraagt nu al ā‚¬ 578,- excl. BTW ], de uurwerken NOS die voor ā‚¬ 350,- te koop zijn moeten zeker geheel uit elkaar omdat de olie verouderd is. Wat doe je dan met een veerton? Vervangen of toch die NOS erin en na een half jaar problemen met de slipveer van de automaat hebben!

De 7750 upgrade uurwerken kosten meer dan ā‚¬ 1000,- en dan is revisie echt wel goedkoper.

4 likes