Wat Checken jullie allemaal bij aanschaf. (Bij de Juwelier)

Hoeken van de kast, indicator van eventuele polijstbeurt. Kijk ook naar de lengte van een eventuele armband en vraag of alle schakels aanwezig zijn.

Afgezien daarvan heb je het meeste wel opgenoemd. Ook altijd even opwinden, kijken hoe het voelt…

1 like

Die is leuk. :wink:

Maar idd niet verkeerd, zeker als het om een handopwinder gaat.

2 likes

Ik check de prijs vaak.
Een keer zwaar de mist mee ingegaan toen ik € 43.500 moest pinnen voor een van der Klauw. Vond het gewoon een mooi klokkie :joy:

8 likes

Ik heb het dan vooral over modellen die nieuw verkocht worden. En uit de stickers zijn. Waar bv geen voorraad van is,

Dat dus :grin:

Volgens sommige Juweliers is het dan ook normaal om geen vooraad te hebben van duurdere modellen.

2 likes

Kan geen kwaad om alsnog het uurwerk even te laten draaien. Wind hem op, maak een praatje, laat hem tien minuten lopen en kijk of er drastische afwijkingen zijn. Zo ja, wellicht gemagnetiseerd of ander mankement.

1 like

Wellicht verzekeringtechnisch, of ter preventie?
Maximaal bedrag op voorraad ofzo.

Ik bekijk uiteraard het horloge uitgebreid. Ook even opwinden, wijzers verdraaien etc.
Maar ook check ik de serienummers op horloge en papieren. Al twee keer gehad dat het niet matchte!

3 likes

Of de verkoper aardig is en zijn best doet.
De rest benoemen en vertellen dat je terug komt als je iets tegen komt. Met een leuke goede verkoper is dit een haalbaar gesprek en evt achteraf dan ook een haalbare kaart om terug te gaan.

Zelf koop ik liever in een winkel dan online, zien, voelen, horen en de leuke ervaring van het kopen blijven voor gaan!

2 likes

Met nieuw bij een juwelier kopen heb ik geen ervaring. Bij vintage in een winkel leg ik altijd ff m’n Kello app eraan. Krijgt vreselijke recensies, maar voor mij werkt het prima als eerste orde inschatting van evt. grote afwijkingen.

1 like

Wat er op mijn rekening staat. :relaxed:

3 likes

“Buy the seller”

1 like

Lees dit maar eens.
Je moet goed opletten, ook bij aankoop van nieuwe horloges.

Met vriendelijke groet,
Inca

2 likes

Of dat zo is been je snel genoeg achter. Als jij dat horloge wil, maar het spotjesmodel laat je staan omwille van iets dat in jou ogen niet in de hak is, dan zal hij vermoedelijk wel zijn voorraad aanspreken als het lijkt dat je anders weg loopt.
Als hij hem echt niet heeft, laat hij je gaan… Kom je eventueel later terug.

1 like

Dat ja.

Ik heb wel eens gezocht op dit onderwerp, en deze link opgeslagen met een checklist. Het is een modeforum, maar wel een bijdrage van een WIS. De tweede post op:
http://www.fashionbeans.com/forums/general-fashion-and-style-discussion/27899-what-do-you-guys-look-watch-before-you-buy.html

1 like

Gelukkig dat er meer mensen zijn die er de tijd voor nemen.
Juweliers lijken dat niet vaak mee te maken, Of ze lijken het niet echt te waarderen.
Soms (meestal :smirk:) voel ik me nogal bezwaard (Zeikerig) als ik een uitgebreide controle doe. En zie er daardoor soms ook een beetje tegen op.

En tijdje terug had ik een horloge op het oog, Ik wilde het horloge hebben na het gecontroleerd te hebben, Waarna het vrouwtje die bij de Juwelier werkte 4x de band liet kletteren op de toonbank, Ik heb toen niet meer gecontroleerd maar wel gezegt geen interessen meer te hebben.

1 like

Je hebt zeker gelijk hoor. Een vriend van mij kocht een ‘nieuwe’ ingenieur bij een gerenommeerde juwelier. Had helaas zijn leesbril vergeten. Elkaar ontmoet in de stad, nadat hij hem had opgepikt. Ik dacht serieus dat hij een derdehandse had gekocht,… ding zag eruit,… gewoon belachelijk.
Kortom terug en ze zouden hem wel even polijsten. Niet dus, gewoon een nieuwe geëist. Werd ook niet heel moeilijk gedaan, maar dit was ook overduidelijk.

Ik heb heel eerlijk gezegd nog nooit ergens op gelet bij een juwelier. Altijd van uit gegaan dat het wel goed is en ook nooit een probleem gehad verder. Ook bij particuliere aankoop niet zo scherp opgelet eigenlijk. Ja krasjes op de kast of band en glas en that’s it. En of de doos en papieren zoals omschreven er zijn.

En misschien ben ik wel te makkelijk maar nog nooit onprettig verrast iig.

“Gewoon” alles bekeken en vertrouwen gehad; in Maastricht een heel prettige zaak waar ik zó even binnen kon lopen, uitgebreid advies en bedenktijd gekregen!
Ik kom er graag!!

Goede strategie en dan een betere prijs bedingen. Verkoper wil verkopen en weet dat je ook zo weer wegloopt dus geeft hem wat extra druk om een goede prijs te maken.

1 like

Overigens weer een nuttig topic. Zie toch wel e.e.a. voorbij komen wat best handig is ja om even te checken. [quote=“Bos, post:1, topic:119320”]
Ik word namelijk soms best raar aangekeken :rofl:
[/quote]

Klopt, dat heb ik ook wel als ik wat vragen stel die blijkbaar weinig gesteld worden. Gewoon technische vragen waarvan je zou mogen verwachten dat ze die kunnen beantwoorden. Maar goed, niks van aantrekken want het is jouw geld waar je het mee moet kopen. En als ik merk dat ze het “vervelend” vinden loop ik lekker weg.

1 like