Wat het horlogeforum mij heeft gebracht

Ergens in augustus 2015, na de aanschaf van mijn Hamilton, sloeg de vonk over en gingen mijn ogen open; echte horloges hebben een heartbeat! Of zoals Alfaromeo het brengt: “Without heart we are mere machines”.

Natuurlijk zijn de pacemakers onder de horloges ook wel leuk maar de delicate mechanische aspecten van een écht mechanisch horloge zijn simpelweg fascinerend. Ik dwaal af; rond diezelfde tijd ontdekte ik het horlogeforum en realiseerde me wat een schat aan informatie er op het forum is ingebracht door de leden. Ik heb veel gelezen over gereedschappen (glas) polijsten, voor en na rapportage en technische wetenswaardigheden, in oktober heb uiteindelijk besloten om lid te worden.

Het technisch archief en het hele internet werd een inspiratiebron. Uiteindelijk wilde ik toch ook begrijpen hoe horloges nu echt werken dus kocht ik een aantal oefenuurwerken en begon de zoektocht naar schroevendraaiers, pincetten, oliegevers, kast openers enzovoort. Gelukkig is er nu een thread gestart door @HorloG “Wat heb je nodig om zelf uurwerken te gaan services” die daarover gaat.

Een van de motieven om dit allemaal te willen doen was mijn moe gestreden “vintage” Seiko die plots weer uit een la tevoorschijn kwam. Een horloge met een verhaal:

Het serienummer geeft aan dat dit horloge in januari 1975 is geproduceerd, in dat jaar kreeg ik het horloge voor mijn 18e verjaardag. In de daaropvolgende jaren was het mijn trouwe metgezel tijdens kampeervakanties in het buitenland, sporten, fietsend in de regen naar colleges. Soms was ie wat beslagen maar even op de verwarming loste dat probleem wel op. Daarna mee de militaire dienst in, op oefening in de regen, de sneeuw en de zon en door elkaar geschud in de Landrover op de Duitse hei. In die periode kocht ik een Citizen analoog/digital horloge waar ik natuurlijk heel zuinig op was :joy: , die ging niet mee op oefening!

De Seiko belande in een la waar hij af en toe nog wel uitkwam als er “ruige” activiteiten waren zoals huis verbouwen. Uiteindelijk verdween het horloge in de spreekwoordelijke la waar het zo’n tien jaar geleden werd herontdekt door mijn toen vijftienjarige zoon die het wel een “cool” horloge vond. De hele gebruikscyclus begon weer opnieuw inclusief op de verwarming leggen om te drogen maar deze keer werd er ook golf en hockey gespeeld met het horloge, ging het weer mee op buitenlandse reizen en werd opnieuw ingezet voor de “ruige” activiteiten waar mijn zoon zijn andere horloge niet aan bloot wilde stellen :disappointed_relieved:.
Vorig jaar ging het horloge voor een maand mee naar Argentinië en na terugkomst was het allemaal teveel geworden. De seconde wijzer maakte schokkende bewegingen om aan te geven dat er nog wel een zwakke hartslag was, de wijzers waren echter niet meer in beweging te krijgen. :disappointed:

Dat was het moment waarop ik het horloge herontdekte, de mouwen opstroopte en begon te doen waarover ik al zoveel had gelezen.

Dit is het resultaat:

Minuten pijp (canon pinion) en uurwiel zaten volkomen vast:

Uurwerk schoongemaakt, gerepareerd en afgesteld. Face lift voor glas, de behuizing en band (polijsten en satineren) op basis van “sympathieke restauratie” dus kleine onvolkomenheden die het horloge leeftijd en karakter geven zijn niet allemaal weg gepolijst.

Wat heeft het horlogeforum mij gebracht:

Een hoop kennis, een hoop nieuwe vaardigheden, een nieuwe (winter) hobby, een hoop horloges, een hoop voldoening, een hoop uitdagingen, een hoop communicatie en goede ervaringen met forumleden en nog een hoop meer, teveel om allemaal op te noemen.

Aan iedereen die heeft willen delen of het nu kennis was of vriendelijke horloge prijzen: Bedankt!

Alle horloges die ik gekocht heb hier op het forum draag ik, of mijn zoon of echtgenote, met veel plezier!

Ik hoop dat ik in de toekomst wat terug kan geven aan het forum!

110 likes

Dat heb je zojuist gedaan👌

4 likes

Klasse :clap:

Top verhaal en wat mooi gedaan die seiko

Mooi verhaal.
En mooie foto’s ook trouwens.

En zo wordt een Seiko van onschatbare waarde.
Ik heb genoten van je verhaal en hoop dat je nog bijzonder veel genoegen zult beleven op het forum. :+1:

met vriendelijke groet,
Aad

Leuk verhaal, mooi dat je die vermoeide veteraan weer spirit hebt gegeven. Hoed af.

Geweldig!! Het verhaal en het resultaat. Heel inspirerend allemaal. Chapeau!! :ok_hand:

Wauw dit is nog eens een leuk verhaal, klasse :+1: chapeau dat u deze Seiko 5 zelf kan herstellen. is het getoonde boek nog ergens te verkrijgen ? lijkt mij geweldige lectuur :slight_smile:

Prachtig verhaal, bedankt voor het delen.:+1:

Interessant topic, mooi verhaal en top resultaat. :+1:

Dit soort onderwerpen lees ik graag meer.

Grt.

Een mooi verhaal waar ik blijkbaar ook nog iets aan heb bij kunnen dragen!

Een Seiko 5 wordt misschien gezien als een budget horloge maar de uurwerken zijn kwalitatief goed en ook zeker niet makkelijk om te servicen. Zou je misschien anders eens een fotoreportage willen maken van een servicebeurt? Dat wordt hier altijd zeer gewaardeerd.

1 like

Mooi verhaal, leuk om te lezen; Het heeft wel wat overeenkomsten met mijn ervaringen hier. Ik ben intussen ook zelf uurwerken aan het servicen, iets wat ik voordat ik hier op het forum kwam absoluut niet zag aankomen. :sunglasses:
Ga zo door, zulke reportages zijn om van te smullen. En zoals HorloG al zegt, ietsje meer detail over de service van het uurwerk zelf zou nog een mooie aanvulling zijn.

Kijk dat is een mooi verhaal op de zondagmorgen :smile: Leuk om te lezen en prachtig om je horloge zo weer in top staat te brengen.

Super post, dank je wel voor het delen!

Wat zijn die Diashock veren trouwens vreselijk, altijd weer spannend of ik een uurwerk kan servicen waar ik er niet eentje weg laat springen.

Amai, indrukwekkend! Bedankt voor het verhaal te delen.

Prachtig verhaal, mooie foto’s en wat een verademing na het topic: Afgekoeld, na het lezen van dit stuk van jou krijg ik weer zin om vaker hier rond te neuzen, ga zo door!!

4 likes

Dank voor deze top bijdrage :+1: