Wat is deze vondst?

Goedemorgen, mijn eerste topic. Afgelopen weekend tijdens het ruimen van de rommelkamer kwam ik een aantal horloges tegen, waaronder een Avia horloge die van mijn oma is geweest. Wat we weten is dat het horloge in ieder geval voor 1970 stamt, omdat ze deze zelf gekocht heeft toen ze nog leefde en in 1970 is overleden.
Het horloge tikt wat onregelmatig. Heb hem nog niet kunnen dragen vanwege het ontbreken van het originele bandje. Vandaag wordt er een nieuw bandje geleverd. Bij het opwinden loopt ie niet verder, dat zou betekenen dat het horloge helemaal is opgewonden maar hij loopt niet continu, valt stil en bij tikken/schudden slaat hij weer even aan.
Ik zal hem waarschijnlijk ook niet dragen voor zijn functie maar omdat het een mooi klokje is met een mooie achtergrond, maar enig idee of dit nog op te lossen is?

Ik kan erg weinig vinden over het merk Avia, dus de hamvraag is: wat heb ik hier in mijn hand? Wie kan mij wat meer vertellen over dit merk, of beter nog over dit specifieke horloge?

Omdat ik maar een foto kan plaatsen: de informatie op de achterkant: Avia. Stainless steel back. Swiss made. 5331 5557

image

3 likes

Hierbij wat info over Avia horloges zoals te vinden in het boek 100 jaar horloges van Arjan Bernard van Vakschool Schoonhoven. Een absolute aanrader.

7 likes

Welkom hier op het Horloge Forum.

Avia is een van de vele Zwitserse horlogemerken die met de komst van de veel goedkopere Japanse quartz horloges ( de Quartz Crisis), begin jaren '70, ten onder zijn gegaan. Over het algemeen zitten er heel nette uurwerkjes in. (leuke info @Cricket33 !)
Op de Mikrolisk database voor horlogemerken vind je meerdere referenties over de herkomst.

‘Degoumois’ lijkt mij de meest relevante. Ik schat de leeftijd van jouw Avia op begin / medio jaren '60.

Het onregelmatig lopen van je horloge komt dat door de ouderdom het waarschijnlijk flink vervuild is. Ingedikte smeermiddelen en slijtresten aan de onderdelen. Als je het horloge wil gaan dragen is het zeker noodzakelijk om het door een goede horlogemaker een servicebeurt te laten geven. Geen juwelier, die alleen maar horloges verkoopt. Die stuurt het alleen maar door en rekent daar dan nog weer extra geld voor.
Het is een klein dameshorloge met een zeer geringe waarde (vrijwel nihil). De uiterlijke staat is ook niet geweldig fraai meer. De kosten van een opknapbeurt zijn dus alleen relevant als het horloge voor jou wel een hoge emotionele waarde heeft. Van Oma geweest, dus ik denk het wel.

3 likes

Yes idd alleen doen als het emotionele waarde heeft anders is jet de moeite niet.
Mocht je interesse hebben ik kan er wel naar kijken voor je.

2 likes

Inderdaad een mooi boek . Ook de tentoonstelling gezien van deze horloges in Schoonhoven.:ok_hand:

1 like

Even verplaatst voor je.
Succes

Super bedankt voor al jullie antwoorden! Leuk om te zien waar dit klokje zijn roots heeft. Inmiddels kan ik hem dragen, nieuw bandje is geleverd, en ik vind’m prachtig. Ik overweeg inderdaad vanwege de emotionele waarde die er aan zit wel om hem langs de juwelier te brengen om in ieder geval te laten kijken of het alleen olie verversen betreft, of dat er een dure reparatie achter schuilt.

3 likes

Het zal sowieso niet alleen de olie verversen zijn. Het is immers geen auto.

Als je het horloge laat servicen dan gaat hij helemaal uit elkaar, wordt elk onderdeel schoongemaakt en eventueel vervangen waar nodig, en de boel wordt weer in elkaar gezet. Met een drupje olie waar nodig.

Ik zou liever naar een horlogemaker gaan dan naar een juwelier. Succes

2 likes

Hier is een lijst met op het forum bekende horlogemakers:

Een Juwelier is geen horlogemaker; zij sturen het ook door naar een horlogemaker, maar houden er meestal nog wel even wat geld tussenuit.

1 like

Dankjewel! Ja de juwelier waar ik heb geïnformeerd hebben hun eigen atelier en zijn wel bekend met het servicen van horloges.
Ik zou een vrijblijvende prijsopgave van ze kunnen krijgen, indien ik er dan toch vanaf wil zien kan dat. En anders zal ik eens informeren bij een van de horlogemakers van hierboven!

1 like

Je kan het ook eens proberen bij de leden hier die horlogemaker zijn!

Het moet mogelijk zijn elkaar privé berichten te sturen maar ik kan die optie even nergens vinden. Ik weet niet of wij een beetje bij elkaar in de buurt zitten, maar anders zou ik daar wel interesse in hebben!

Oppassen met deze kleine horloges hoor. Je vraagt service. Ze steken er zo voor een paar 10tjes een nieuw uurwerk in.

Bedankt voor de waarschuwing, dat wil ik natuurlijk voorkomen!

1 like

Hallo allemaal,

Inmiddels bijna een jaar verder, maar ik wilde jullie nog even up to date houden. Ik heb uiteindelijk het klokje laten repareren bij een horlogemaker, de balansas was gebroken en deze hebben ze gerepareerd. Hij tikt al ruim 8 maand dagelijks om m’n pols :slight_smile:
!

31 likes

Mooi hoor, en die balans as is het hart van een horloge, Nu is je oma voor altijd weer bij jou

3 likes

kijk, top, een antwoord terug hoe het afgelopen is. Altijd leuk om te lezen

5 likes