Wat is jouw pats horloge?

4 likes

Deze!

Minder dan twee seconden afwijking in een heel jaar, zonder externe synchronisatie! Als dat geen patser is weet ik het ook niet meer.

4 likes

Vanaf morgen deze kanjer…om eens écht de blits te maken :wink::laughing:

8 likes

Kun je gewoon een digitale PP van maken :stuck_out_tongue_winking_eye::stuck_out_tongue_winking_eye:

2 likes

Heerlijk! Ik ga full patser… :sunglasses:

1 like

11 likes

Dikke Breitling mien jong :sunglasses: :+1:

1 like

Zucht voorlopig droom ik nog even verder.

8 likes

Patsen doen we met Yema’s :slight_smile:

1 like

Voor mij meer een strakke duiker! Geen patser in ieder geval.

Naast topper-horloge ook een leuk grid op de achtergrond. Plotseling herinneringen aan kaart-teken practicum van “vroegah” toen alles nog met potlood en inkt ging.

1 like

Deze horloges vallen mogelijk in deze categorie:

2 likes

Dit is een z.g. “Wulff net”. Wordt gebruikt in de mineralogie (heb ik geen verstand van), en voor nog allerlei andere zaken waarbij stereografische projectie een rol speelt. Ik gebruik het in het universeel astrolabium, een middeleeuws meetinstrument waarmee toentertijd de tijd werd gemeten.


Voor de gemiddelde gebruiker was het universeel astrolabium lastig te bedienen. Meer algemeen was het planisferisch astrolabium:

Die is makkelijker in het gebruik, maar heeft als nadeel dat een van de onderdelen (de tympaan) voor elke geografische breedte anders is.
Mijn avatar is een foto van een door mijzelf gemaakt model van een planisferisch astrolabium, ingesteld op mijn geboortedatum en -tijd.

1 like

Het is bijna 30 geleden dat ik er voor het laatst mee heb gestoeid maar wij gebruikten div. projectie-schalen om o.a. richtingen van plooien en breuken (geologisch) weer te geven. Daar zou ik weer even in moeten duiken om het uit te vogelen. Projectiegrid, transparantje erover en lijnen trekken maar, gebaseerd op de punten die je invoert.

1 like

Hee, leuk! De voorzitter van de sterrenkundige vereniging regio Den Helder is (ook ?) geoloog. Hij kende het Wulff net en heeft er ook mee gewerkt :slight_smile:

1 like

Niet wat prijs betreft. Maar meer de maat.

1 like

Nice V.H.P. :ok_hand:t2:

Deze blinkt in ieder geval het hardst :slight_smile:

6 likes

De eerste vind ik een mooie klokje.

1 like

Deze is dik

1 like