Wat te doen met mijn oude eerste jeugd horloge (Titus) ?

Ik kwam hem laatst weer tegen in een laatje: mijn eerste horloge. Een Titus van 30 mm, met de opdruk Geneve.
Het was een “afdankertje” van mijn vader en ik heb hem lang gedragen in mijn jeugd.
Hij moet daarom wel van de (vroege) jaren 50 zijn. Lopen doet hij nu niet meer. Hooguit 5 seconden na een beetje schudden.
De wijzers verzetten gaat nog prima. Ik heb gezocht maar ik kan weinig over een dergelijk horloge vinden.
Zou dit nog iets zijn om op te laten knappen?

2 likes

Jazeker, waarom niet. Het uurwerk een beurtje laten geven, een nieuw glaasje er op en hij kan zo weer om.

1 like

Wat HorloG zegt. Sowieso gewoon doen zo’n Titus, maar je vaders horloge: altijd!

3 likes

Natuurlijk opknappen!! Wat een mooie waarde heeft dat horloge. Zie ook mijn post Palerma Incabloc van opa (1974)

Ga je echt mooi vinden als hij weer in ere is hersteld. Succes en geniet!

1 like

Dank voor jullie reacties!
Ik ben overtuigd en ga er wat mee doen.

4 likes

Misschien mag ik ook een duit in het zakje doen.
Titus is een heel goed en bekend en gekend merk, het wordt veel gedragen in het verre oosten, met name in de maleisische archipel. Vroeger waren alle horloges niet veel groter dan gemiddeld 30 tot max. 32 mm. Het is zeker de moeite waard om dit horloge weer in goede staat te krijgen, eerst vanwege het merk met een kwalitatief hoger materiaal segment en zoals ik het lees ook nog een emotionele waarde. De opwindkroon is kennelijk ooit vervangen want deze is niet origineel. de wijzerplaat kan iets schoner worden gem,aakt, ik zou dat persoonlijk niet teveel doen, gebruikssporen behoren nou eenmaal bij dit uurwerk. Ik denk dat het uurwerk weer perfect in orde is te maken, tja, en dan natuurlijk regelmatig dragen, gewoon met een lederen bandje. Nog een laatste opmerking, de hedendaagse horloges die je nu ziet, met name bij de topmerken, komen allemaal terug op dit simpele model. Prachtig toch?

4 likes

Oh ja, ik vergat nog te melden dat ik onlangs voor een lid een Velona heb gerestaureerd. Een identiek geval van goed horloge en emotionele waarde.

Hallo vinwat,

Mag ik daaruit concluderen dat je dit oude horloge eventueel kunt opknappen ?
(Wijzerplaat een beetje schoonmaken niet teveel klinkt ook goed)
Zo ja, is een globale kosten opgave mogelijk?
Lijkt me niet eenvoudig overigens vanaf een foto. Ik hoor het wel.

mvg,
Alex

P.S. Die Velona ziet er prachtig uit !

1 like

Beste AlexJ,
Helaas, ik heb uitsluitend mijn opmerking gemaakt omdat het merk Titus hier toch wat minder bekend is maar kwalitatief een hoiger segment uurwerk heeft en het zeker de moeite waard is om dergelijke horloges weer terug te brengen in een goed werkende en gangbare situatie. Zelf draag ik bij voorkeur ook horloges uit de jaren 50 en 60. De Velona die ik heb gerestaureerd voor een ander lid was meer uit sentimentele overwegingen.
Mijn opmerkingen op dit forum zijn zeker niet om werk voor mijzelf te genereren maar eerder om specifieke informatie resp. kennis aan te leveren aan enthousiaste horloge geinteresseerde leden. Ik restaureer zakhorloges en polshorloges puur uit liefhebberij en voornaamlijk aangekochte horloges die eigenlijk al lang overleden zijn en dan ook nog voor mijn eigen colectie Jouw vraag of het de moeite waard zou zijn om deze Titus te laten opknappen was dus een aanleiding van mij hoe ik erover denk, probeer het in orde te krijgen en lukt dat niet, neem dan nog eens contact met mij op,misschien heb ik dan een sentimentele bui.

Beste Vinwat,

Ik snap echt wel dat je niet reageert om werk te genereren.
Maar ik wilde iets met dat horloge en ik dacht misschien kun je me daarmee helpen.
Over zakhorloges gesproken: daar heb ik er ook nog 2 van liggen die mijn moeder aan mij gegeven heeft, waarschijnlijk omdat ik de oudste zoon ben. Ze waren van mijn beide opa’s. Ook die horloges lopen inmiddels niet meer natuurlijk.
Ik heb begrepen dat het vroeger in katholieke kringen gebruikelijk was om zo’n horloge cadeau te doen met de eerste communie. Als dat zo is dateren ze uit ongeveer het jaar 1906. Daar wil ik eigenlijk ook nog wat mee doen. Ik heb er nog geen foto’s van gemaakt anders had ik ze wel bijgevoegd.

In ieder geval bedankt voor je reactie en interessante informatie.

Met vriendelijke groet,
Alex

Beste Alex,

Grappig,

Ik heb exact hetzelfde horloge. Zelfs het bandje is identiek :wink:
Ook de schade aan wijzerplaat / wijzers is ongeveer gelijk. Bizar dit.

Erfstuk van mijn oma die tot 1948 in het voormalige Nederlands-Indie woonde.
Ik meen dat ze het horloge al voor de oorlog kreeg, zo midden jaren dertig.

Heb het lang gedragen tot het 10 jaar geleden kapot ging (opwind kroon / as afgebroken).
Twee weken geleden ter reparatie / schoonmaak weggebracht en vandaag opgehaald (Van Loenen, Delft).
Het kostte me 195 euro.

Groet,
Tim Knip

1 like

Toch iets anders? Alhoewel… De achterplaat is ook min of meer identiek, behalve dat bij mij staat: “swiss - waterresistant - incablock - steel back - antimagnetic”

1 like

Mooi! :+1:

Jammer dat de radium emulsie tussen de urenwijzer en ook bij de minutenwijzer gedeeltelijk is afgebrokkeld. Bij de minutenwijzer lijkt het er zelfs op dat de emulsie ook over de rest van de wijzer is gekomen, vermoedelijk ooit eerder getracht te repareren of de wijzer is andersom erop gezet. Zo te zien is er wel meer aan gerommeld, want ik zie 2 verschillende radium kleuren. Jammer.

1 like

Beste Vinwat,

Goed mogelijk. Maar gaat me puur om de emotionele waarde. Ben blij dat ie weer loopt.
Zou zoiets in principe nog te restaureren zijn?
Al vraag ik me af of je dat sowieso wel moet doen, gezien de algemene staat. De “nieuwe” wijzers detoneren dan bij de rest heb ik het idee.

Ja dat kan ik begrijpen, zeker omdat je zo weinig mogelijk wilt aanpassen. Je moet er ook geen nieuwe wijzers opzetten. Als het mijn horloge zou zijn, dan zou ik de wijzers goed schoonmaken en de restanten van de emulsie eraf halen. Dan zou ik kijken of er een nieuwe emulsie op aangebracht kan worden in dezelfde kleur of bijna dezelfde kleur. Dan heb je de originele wijzers er nog steeds op en heb je tevens het radium effect weer terug. Ik zag trouwens op de foto dat de cijfer aanduiding groen is, wel die emulsie is in die kleur te krijgen. Ik denk ook dat het aanzicht met deze wijzers ook heel mooi is als de emulsie helemaal weg is dus dan heb je als het ware skelet gevormde wijzers. Het is alleen maar een idee, meer niet.

2 likes

Ik zal er over nadenken, maar ja, heb 'm net vandaag opgehaald bij de horlogemaker :slight_smile:
Goed te weten dat er mogelijkheden zijn.

Hartelijk dank!

Beste Tim,

Wat leuk dat je (bijna) precies hetzelfde horloge hebt. Het enige verschil wat ik zie is inderdaad het woordje “Swiss” op de achterplaat. En mooi dat het horloge weer loopt.
Die van mij is ook weer opgeknapt (door zeer gewaardeerd forumlid Vouwfietser). Binnenkant schoongemaakt, wijzerplaat ook voor zover mogelijk, nieuw glaasje, nieuwe tiretteveer (over laten komen uit Australie). De wijzers zijn ook opgeknapt (was nog radium).
Foto van de horlogemaker:

En nog een foto van mijzelf. Ik heb er een zwarte perlon band op gezet. Dat staat hem goed en volgens mij heb ik hem indertijd zo gekregen.

Ter info nog: zit een prima ETA 1080 uurwerk in volgens de horlogemaker.
En de kroon lijkt bij mijn horloge ook al eens vervangen te zijn, maar dat was dan voordat ik hem kreeg.

Groet,
Alex

2 likes

Alex,

Mooi geworden!

En goed te weten hoe de wijzers er gerestaureerd uitzien.

Heb wat gegoogled naar de ETA 1080, kwam uit in 1950. Da’s later dan ik dacht, maar zou kunnen.
Ik ga eens navraag doen bij mijn familie en de horlogemaker.

Bedankt voor de info, en veel plezier ermee :wink:

Tim

Leuk deze weer terug te zien. Volgens mij heb ik de wijzers ook gerelumed of niet?
Ik vind de rode secondewijzer ook erg fraai.