Soms hebben we hier wel non-discussies over prijs/kwaliteit etc.
Seiko is simpelweg een top-merk en 1 van de meest succesvolle horloge fabrikanten
Seiko heeft in elk van de prijssegmenten en (duik)horloge met juiste prijs/kwaliteit verhouding
De MM300 is in mijn beleving bijzonder omdat er in zijn prijssegment weinig aanbod is
Ik doel dan op duikers met manufacture uurwerk (toch?)
Wat continue blijft is de “cognitieve dissonantie” -> hoge prijs voor een volume merk als Seiko
Ik heb de proef op de som genomen en mijn IWC 3717 Flieger ingeruild op een Grand Seiko
Heb te weinig echte kennis om mijn SBGR083 te vergelijken met bijvoorbeeld mijn DJII
Het “voelt” echter als minimaal dezelfde zo niet een hogere kwaliteit
Ja het gevoel van een Rolex is anders dan van een (Grand) Seiko
Maar het gevoel van/bij een Grand Seiko is toch ook bijzonder
Het is natuurlijk luxe dat ik beide horloges in bezit heb dat realiseer ik mij terdege
De MM300 is zeker in mijn vizier omdat ik toch in mijn beperkte collectie graag een duiker wil
Al is het maar voor de beperkte weken in de zon tijdens de vakantie
Twijfel nog wel of een Sumo of Shogun wellicht “goed genoeg” is
Aanbod op de occassion markt voor de MM300 is helaas niet zo groot als voor de andere modellen
Dit imago stamt uit de automarkt van de jaren 70 toen vanwege de oliecrisis de Europese markt werd overspoeld door goedkope Japanse auto’s.
De Europese en Amerikaanse modellen van die tijd waren erg duur, onzuinig en onbetrouwbaar. Onderdelen gingen erg vaak stuk en waren duur, waar de autofabrikanten weer op verdienden.
De Japanse auto’s waren goedkoop, zuinig en hadden vergeleken met de andere auto’s weinig onderhoud nodig. De vroege dealers gingen al snel het schip in door veel reserveonderdelen te bestellen voor het onderhoud, terwijl er weinig nodig was.
In de loop der jaren staat Japan made hierdoor voor betrouwbaar en degelijk. Bovenstaand verhaal gaat echter al lang niet meer op, omdat vrijwel alle merken tegenwoordig dezelfde werkwijzen erop na houden (lean manufacturing, kaizen, enz.).
Ik wil wel bronnen zien van jouw bewering dat Japanse producten tegenwoordig op nagenoeg elk terrein de allerhoogste kwaliteit neerzetten, want dat lijkt me grote onzin.
De negatieve ondertoon van Japanse merken bij consumenten komt denk ik omdat deze merken minder en minder agressief aan marketing doen op de Europese markt. Daarnaast hebben ze producten over een hele range van prijscategorieën, waardoor ze in het topsegment niet serieus worden genomen door consumenten. O.a. de reden dat Toyota, Nissan en Honda in Amerika een ander label voeren voor hun premium modellen.
Thnx, Zojuist PB gestuurd
ff nadenken welk horloge ik nu moet verkopen
Heb mezelf ten strengste verboden meer dan 8 holroges te bezitten
Trouwens … mijn 3714 staat hier nog ergens verdwaald
Amerikanen rijden massaal Japanse auto’s omdat Amerikanen wel naar betrouwbaarheid kijken en wij meer naar uitstraling en imago. De Toyota Camry en Honda accord zijn daar de meest verkochte auto’s en in het topsegment is Lexus toch echt met enorme afstand de betrouwbaarste auto.
De betrouwbaarheid van de echte Japanse auto’s is nog steeds ongeevenaard. Lees maar eens een autoboekje. Ik wil wel een merk als voorbeeld noemen, Volkswagen heeft nu grootschalige problemen met distributiekettingen oliezuipende TSI motoren enz. Een Porsche 996 motor die de 100000km haalt is een grote uitzondering en toch heeft dat merk een ijzersterk imago en dat terwijl ze bewezen onbetrouwbaar zijn. De betrouwbaarheid van de Toyota Prius is spreekwoordelijk en dat met zijn ingewikkelde techniek daar kunnen we hier alleen maar van dromen. Ik had het ook graag anders gezien maar dit is ook vandaag nog steeds de waarheid. Vraag je een Amerikaan naar de betrouwbaarste automerken dan krijg je altijd het antwoord Toyota en Honda en dat is een feit. Ook ik heb met veel plezier Porsche gereden, maar ze zijn bewezen onderhoudsgevoelig.
Ik heb inmiddels eentje kunnen bemachtigen en wat is het onwijs gaaf. Misschien voor sommige mensen aan de grote kant, maar voor mijn polsen is het uitstekend.