Waterdichtheid Invicta (pro diver 20283)

Hallo,

Heeft iemand ervaring met de waterdichtheid van Invicta?

Ik heb zelf een pro diver 20283 en ik ga op vakantie naar Kroatië en dan aan de zee.

Op het horloge staat 100 meter waterdicht, dus ik zou er gewoon mee kunnen zwemmen in de zee neem ik aan?

Iemand ervaringen?

Alvast bedankt!

Mocht je het onlangs nieuw gekocht hebben, dan kan het horloge spatwater verdragen.
Als het een onbekende geschiedenis heeft zou ik het horloge niet met water laten kennis maken.
Zoek maar eens op het www op waterdichtheid van horloges.

Met vriendelijke groet,
Inca

‘Pro diver’.
Licht misleidend in dit geval als je het mij vraagt…

1 like

Laatst een pro diver gekocht, 200M WR
Na wat snorkelen zat er water in…
Dat is mijn ervaring, ik kan natuurlijk net pech hebben.

100 meter is best kritiek wanneer je plotseling van relatief warm of koud het water in springt, dan is de temperatuurwisseling vaak oorzaak van lekkage.

1 like

Ik koop zelf geen Invicta’s maar heb de indruk (na heel veel lezen op WUS met name) dat je “nogal eens” een exemplaar kunt treffen wat niet waterdicht is.

Je kunt hem natuurlijk even laten afpersen bij een horlogemaker, dat hoeft helemaal niet duur te zijn en dan weet je of hij dicht is.

Wat bedoel je precies? (Dat een rating van 100m krap aan is voor zwemmen of dat op 100m diepte de druk altijd zo hoog is?)

Gewoon proberen, gaat ie stuk… jammer dan, kan je direct een echt merk kopen :wink:

7 likes

3 Atm

30 meter

bestand tegen regen en spatwater
5 Atm

50 meter

bestand tegen douchen of zwemmen, mits geen grote temperatuursverschillen optreden!

Advies: beter niet aanhouden bij douchen of zwemmen, omdat temperatuursverschillen toch lekkage kunnen veroorzaken.

10 Atm

100 meter

geschikt voor meeste vormen van watersport zoals zwemmen surfen, zeilen of snorkelen in ondiep water, dus niet voor torenspringen (duikplank) of duiken met perslucht.

Advies: toch voorzichtig zijn met grote temperatuursverschillen (vermijd een hete douche of sauna)

20 Atm

200 meter

(of meer)

geschikt voor alle vormen van watersporten en sportduiken

groetjes Lenno

1 like

Uw bericht is tijdelijk verborgen en wordt zo spoedig mogelijk beoordeeld.

Dat is met citizen ook raar, op mijn aqualand uit 98 staat wr 200 meter /20 bar, daar ben ik tot 44 meter diep mee geweest geen pijntje maar op mijn nighthawk citizen staat ook 200m en 20 bar maar daar word bij gezegd niet mee duiken?? Ik snap hem niet

1 like

Lenno heeft hierboven al een stukje geschreven met wat ik bedoel.
over 100m WR en temperatuurverschil.

grt. Gerard

Zelf een Invicta duiker met 200m wr.
Het is een automaat dus hoeft nooit open. Heb er tot 30m mee gedoken, meerdere keren.
Geen probleem!

Ik ben natuurlijk bekend met dat lijstje. Overigens hanteren verschillende fabrikanten verschillende adviesen bv 50m is wel om mee te zwemmen of niet. Opgezocht: Steinhart. Hm.

A. Ik voel me in het zwembad ook beter met een certified diver met 200m WR dan met een 100m. Volgens Casio mag je met een 100m rated horloge wel duiken, maar alleen van de kant. Niet van de hoge plank. Toch kun je beter met een 100m certified horloge zwemmen dan met de duiker die te lang niet is getest.

B. Ik heb me er van laten overtuigen dat het temperatuursverschil verhaal een fabeltje is. Net als dynamische druk (zwemmen is gevaarlijker dan stil liggen). En dat van een hoogte duiken inderdaad wél een verhoogd risico geeft.

C. Er staat een verhaal van WUS van een duiker die 30 m dook met een 30m rated horloge, de FW91 van Casio (10 a 20 euro). Gaat prima. Dit bewijst NIETS maar is leuk om hier neer te zetten).

Bottom line imo: Met 100m rating zwemmen kan prima als je een horloge hebt die goed onderhouden is (regelmatig pakking verversen en vervolgens afpersen) en eigenlijk liefst ook van een “”"“goed”""" merk. (Ik zou niet zo benauwd zijn met een Rolex Eplorer/Damasko/Seiko/“fatsoenlijke” microbrand etc. met een 100m rating, maar wat meer met een Alpha/Parnis. Of een Invicta/Ju Mingdao Xixi. Ik zou met de laatsten ook een slag om de arm houden bij een hogere rating. (las deze zomer van een Invicta 1000m met waterlekkage van zwemmen aan de oppvervlakte, maar kan de link niet vinden). Even afpersen. Vaak is het overigens een gebrekkige controle op de montage van de pakkingen, er zit heus geen gat in die horloges.

(I have own quite a bunch of Invicta watches and only ONE of them has no fogging problem. Model contains screw down crown, press in crown; WR of 1000m, 500m, 300m, 200m and 100m. And JUST ONE is trouble free! ) etc etc. zie het internet.

Hij houdt het goed vol!

6 dagen achter elkaar al in de zee gezwommen / gesnorkeld en er is geen teken van waterschade.

3 likes

Jammer :pensive: :stuck_out_tongue_winking_eye:

3 likes

Volgens mij hanteert Seiko ook twee verschillende ratings van 200m? Een gewone 200m en een 200m diver. Hierbij horen dan ook verschillende dingen die je er wel en niet mee kunt doen. Ik herinner me in ieder geval zoiets uit de handleiding van mijn monster.

De 200 meter ‘diver’ is ISO gecertificeerd.
Het ISO nummer weet ik zo even niet.

Grt.

Na het zwemmen/snorkelen het horloge goed naspoelen met schoon water :wink:
Het zout in zeewater versneld corrosie.

Grt.

1 like

Bedankt voor de tip, dat deed ik sowieso al. Anders bleven er witte stukken zout tussen de chrono knoppen zitten.

1 like

Hij heeft het de volle 2 weken volgehouden. Bijna elke dag gezwommen in de zee.

Hier nog een paar foto’s:

1 like