Catawiki

Zullen die muffe mannetjes dan niet ook het gros van de leden op horlogeforum uitmaken? :slight_smile:

5 likes

Ik heb (hier op het forum, van een betrokkene van Catawiki) begrepen dat er vaak mee wordt gedreigd, doch dat de verkoper, in overleg met (danwel op aanraden van) Catawiki, meestal kiest voor het opnieuw aanbieden. Een incasso uitvoeren is een kostbaar, tijdrovend en langdurig traject. In jouw voorbeeld heeft waarschijnlijk het dreigen dus geholpen. Voor een paar 100€ gaat ook Catawiki (liefst) niet een incassotraject starten.

1 like

Heeft vanaf mijn jongste jaren al mijn belangstelling WO II.
Ik heb er ook veel van; boeken (grootboek van de 2e wereldoorlog)
Persoonsbewijzen, ausweissen etc.
Waren het niet de Fokkers D21 die ons luchtruim moesten beschermen ?
Kansloze missie natuurlijk tegen de Messerschmidts en Stuca’s
Enfin on topic maar weer. :sunglasses:

Laat ik dan eens positief zijn over Catawiki.(ik heb er geen aandelen in hoor)
Ik heb er drie horloge’s verkocht , twee voor de vraagprijs en de derde voor € 300 boven de vraagprijs.
Het is maar net waar de interesse van de eventuele kopers naar uitgaat en of ze tegen elkaar gaan opbieden, dat was dus bij het derde horloge het geval.
Je stuurt het horloge pas op als de betaling bij Catawiki binnen is.
Je krijgt uitbetaald drie weken na verzending.
Tot op heden heb ik geen klagen over Catawiki, vooral ook omdat een bod bindend is denk ik. Een nadeel is misschien wel weer dat je een percentage van de verkoopprijs moet betalen.
Op het HF heb ik minder reden tot juichen , daar zitten ook mensen tussen die een bod doen en dan niets meer laten horen ook al stuur je ze een mail of PB.
Catawiki is in ieder geval 100% beter dan Marktplaats, daar heb ik wel eens betaald voor een horloge en nooit meer iets ontvangen of gehoord.(aangifte gedaan bij de politie,geen resultaat)
Tot zover mijn ervaringen met de diverse verkoop mogelijkheden Op internet.

5 likes

Tegenvaller.

OT: ik ben een tevreden catawiki gebruiker - al een aantal leuke vintage horloges aangeschaft. De truuk is om biet oo de usual suspects te bieden en een beetje onderzoek te doen.

Ik zie er geregeld Seiko 5jes op staan “uit de jaren 80 of zelfs 70”. Op het plaatje van de achterkant staat vervolgens 7S26 ( sinds 1996!)…en die gaan dan grif boven de €120,-! Dat moet toch eigenlijk niet kunnen, want beginnende verzamelaars of gewoon iemand die iets vintage wil kopen, moeten kunnen vertrouwen op de aangeboden informatie! “Just my 2 cents”

1 like

Sorry maar sommige advertenties kunnen echt niet. Een fixoflex 14kt goud bandje van 20 gram heeft meneer Pontier geschat op 500-700 euro., Met de huidige koers kom je met moeite op 340 euro. Zo kan ik nog een hele lijst met advertenties noemen die gewoon niet kunnen. Van de hoofdredacteur van de Rikketik mag je toch wel meer eerlijkheid verwachten. Vreemd dat mensen ook die bedragen betalen. Ik vind het een schande iig. Ik snap best dat de bijv. forumleden hier tevreden zijn als ze hoge opbrengsten genereren.
Maar mijn gevoel zegt dat er bepaalde dingen niet kloppen aan deze site. Iedereen heeft tegenwoordig internet tot haar/zijn beschikking en zou toch beter moeten weten.

1 like

Ik heb de afgelopen weken 8 horloges verkocht. Veel naar het buitenland, veel verkocht tegen prijzen die ik op dit forum, ebay of marktplaats nooit zou krijgen, en zelfs met de 9% aftrek dik tevreden.

Elke keer netjes uitbetaald gekregen, ongeveer 2 weken nadat het kavel verkocht is en ik hem dezelfde dag van betaling verzonden heb.

Ik heb nogsteeds heel veel twijfels, maar het werkt wel. Als veilingmeester kan je ook niet alles weten natuurlijk. Ik stuur geregeld wel eens een mailtje als ik weer een goedkope chinees zie van 10 euro op ebay waar dan teksten onderstaan als ‘Hoogstaand duits merk, gemaakt door …, saffierglas, automaat, 316L stainless steel, garantie (lol…) van de maker, nieuwprijs 129 euro.’ Ik neem wel aan dat ze daar wat mee doen, ik krijg in ieder geval altijd netjes een mailtje/bedankje terug. Wat mij opvalt is dat 7/8 horloges die ik verkocht heb naar het buitenland gegaan zijn, duitsland/frankrijk…

Er is nog meer mis met Catawiki. Als je de “veilingstukken” bekijkt word je daarna hinderlijk gevolgd. Hoe je je ook digitaal uit de voeten maakt, overal duiken opeens Catawiki advertenties op, bah. :rage: (moest verboden worden!!)
Ik schoon dan alle cookies en kan dan weer opgelucht door het digitale leven.

1 like

Installeer dan eens de ghostery en privacy badger add-ons, dan ben je er helemaal vanaf.

Dank je! Kan dat op een ‘normale’ PC met Firefox?

Jazeker, ik gebruik ook een Windows 7 PC met FF

1 like

Thanx, heb net Ghostery geïnstalleerd :slight_smile:

Volgens mij moet vooral de koper zich goed oriënteren en bewust zijn van de risico’s. Een horloge kopen voor zo veel geld, zonder 'm in je handen en op je pols te hebben gehad? Goed mogelijk dat je een keer een zeperd thuis krijgt. geldt ook voor MP en Ebay natuurlijk.

Zelf heb ik in de loop van de tijd een aantal vintage horloges gekocht op Catawiki. Gisteren een Ricoh Sakura binnengekregen, waar ik eigenlijk teveel op had geboden. Maar ja, eigen keus. Ik vond 'm geweldig mooi en wilde hem gewoon hebben. Moet zeggen dat ie in het echt nog mooier was dan op de foto. Gelukkig maar.

Een Certina voor minstens vele malen de dagwaarde kopen lijkt gekkenwerk. Maar als je het geld er voor over hebt, of je zoekt 'm al jaren, wat is er dan mis mee.
Vertrouw je het niet, koop het dan niet of ga kijken. Laatst voor een Citizen op pad geweest. Uiteindelijk een kleine 200 km voor jan met de korte achternaam, maar ben blij dat ik ben wezen kijken. Als ik 'm had laten opsturen, dan had het meer gekost dan de benzine en had ik een behoorlijke kater op de koop toe gehad.

2 likes

Lol @ opareactie

Gebruik dan gewoon geen computer. Zo werkt de digitale wereld nu eenmaal…

Ik heb de laatste tijd ook wat meer rondgeneusd op Catawiki en heb dit draadje weer eens opgepakt (en een iets andere naam gegeven).

Ik vroeg me namelijk af wat voor mensen er nu kopen bij Catawiki. De handelaren zijn het niet want daar zijn de prijzen denk te hoog voor (zullen meer de aanbieders zijn). Maar ik kan me ook niet voorstellen dat er zoveel particuliere horlogeliefhebbers in Nederland zijn waar wekelijks 3 of meer veilingen uitverkocht van raken?! Of zijn dat er toch meer dan ik denk?

Het valt me op dat de mensen die daadwerkelijk gekocht en verkocht hebben gewoon tevreden zijn, en de mensen die geen ervaring met Catawiki hebben de meeste opmerkingen hebben.

De koper moet zich denk ik goed oriënteren op het internet en zich niks aantrekken van de schatting van de veilingmeester. Catawiki heeft er natuurlijk ook een belang bij dat de bieding zo hoog mogelijk is.

Ik heb in de veiling van vorige week voor het éérst zelf iets gekocht op Catawiki. Ik veil al bijna een half jaar zelf via catawiki wekelijks ondertussen bijna en ben al sinds… begin 2013(?) Lid bij Catawiki.

Zegt toch genoeg? :wink: Af en toe word er genoeg moois aangeboden. Maar gewoon voor veel te veel geld dat het niet leuk is. De rest is gewoon troep, en ook dat gaat voor veel te veel geld weg - af en toe zelfs voor méér dan de kwalitatieve horloges. Ik kijk elke week bij elke horlogeveiling toch even of er wat bij zit. Begin van de week gaan er een hoop in de favorieten lijst, en vaak houd ik er maar 1 of 2 over op de laatste dag. De rest is dan al te duur geworden en het niet waard imo.

Afgelopen week dus voor het eerste een horloge - vintage - binnengehaald voor een nette prijs, ik had waarschijnlijk het dubbele ook nog wel betaald. Daar word dan weer niet op geboden??

Daarnaast, zoals ik hierboven al genoemd heb, bij alles wat ik verkocht heb is tot nu toe 80% naar het buitenland gegaan…

1 like

Catawiki wordt inmiddels door gebruikers uit heel Europa gebruikt dus niet alleen Nederland. Het meerendeel dat ik aanbied gaat naar Duitsland of Frankrijk, maar Zwitserland en Ibiza heb ik ook al gehad. Je kan wel merken dat de biedingen minder worden.
In het begin was alles nog nieuw en spannend en was er maar 1 horlogeveiling per week. Inmiddels is de nieuwigheid er wel vanaf en zijn er 3 horlogeveilingen per week en dan nog themaveilingen. Je kan dus merken dat het aanbod inderdaad steeds groter wordt en de markt wat verzadigd raakt.

1 like

Dat kan ik bevestigen. Ik merk/zie dat ook in de prijzen van afgelopen weken. Alhoewel, genoeg uitschieters nogsteeds…