Welke Omega Speedmaster?

Ik ben aan het sparen voor een extra horloge in mijn verzameling.
Heb eraan gedacht om er een ander model voor weg te doen maar dat kan ik niet over mijn hart verkrijgen omdat het allemaal droomhorloges van mij zijn.

En dan denk ik aan Rolex maar dat zie ik meer als een latere stap in mijn verzameling, Waarom weet ik niet.

Maar naast de Omega SMPS300 blue ceramic ben ik denk ik meer toe aan een extra Omega.
Zo vind ik de nieuwe omega seamaster 300 master co-axial een plaatje. Ook een super uurwerk en een saffieren achterwand want met zo’n uurwerk ook wel een must is.
Daarbij twijfel ik over de band en over wel of geen titanium en dus de blauwe versie vanwege het krassen op de hoogglans gepolijste delen op de stalen band. Of toch de zwarte met een nato band ala “Spectre”.

Maar ik ben ook wilt van de Speedmaster. Daarvan heb ik er geen in mijn collectie. Top horloge met een top historie. Maar een “nadeel” is dat er zoveel modellen zijn waaruit ik voorlopig niet kan kiezen.
Ga ik voor een vintage uit de jaren '70-'80 of voor een hele nieuwe met plexiglas of toch met saffier. Ik ben namelijk gek van open ruggetjes maar die klassiekers zijn ook mooi door eenvoud en gebolde plexiglas.

Of toch langer door sparen voor de wat modernere '57 uitvoering? Maar die vind ik duur.

Ja ik vind nieuwe horloge met een vintage uitstraling erg interessant!

Mijn favoriet is misschien wel de “Grey Side of the Moon” maar die vind ik voor mij op dit moment zeker te duur.

Of een middenweg en gaan door de “Snoopy Award” uitvoering die in juli uit komt? Nieuw maar toch met een verhaal en met een oplage van 1970 i.v.m. Apollo XIII in 1970 precies mijn geboortejaar 1970? Modern maar toch met een heel verhaal erachter. En een witte wijzerplaat heb ik nog niet in mijn collectie.

Ik hoor graag wat de forumleden zouden kiezen. Niet dat dit mijn keuze erg zal vergemakkelijken, maar vooral omdat ik dit leuk vind om erover te lezen.

3 likes

Heel simpel, een Speedmaster met handopwindbaar uurwerk en plexiglas, 37505000 (modern, cal. 1861) of een 145022 (vintage, cal. 861)

Absoluut een Speedmaster Professional handopwinder. Een nieuwe (1861) als je het kunt betalen: omdat deze klok zo populair is, zijn er veel problematische vintage exemplaren in oploop die niet eens héél veel goedkoper zijn dan een nieuwe. Maar dan wel met plexiglas en zonder de zichtbodem om 'm zo authentiek mogelijk te houden: ik houd niet van al die limited edities.

En let wel: ik ben een Seamaster fan, dus dit is veelzeggend advies :wink:

Wat een geweldig onderwerp!
Ik ben het helemaal met je eens dat je een speedmaster in je collectie wilt hebben.
Ik heb ooit een limited edition, met een speciale achterkant gehad. Deze had een plexiglas. Dat was heel mooi, omdat hij daarmee een vintage uitstraling krijgt.
Ik heb nu een versie met Saffier en die heeft toch minder karakter dan de plexi. Dus als je voor een originele uitstraling gaat van de gewone speedmaster, dan zou ik echt plexi nemen.

Ik heb nu een moonphase, absoluut geweldig en je ziet ze heel weinig. Achterkant is ook fantastisch. Het handopwind uurwerk is echt heel mooi.

Ik heb er nog twee op mijn wishlist. Een Broad Arrow met witte wijzerplaat. En degene die nu op het forum te koop staat. Een speedmaster Co-axial. Maar voor beiden heb ik nu het geld niet…

Van jouw opties vind ik de Snoopy zeer mooi.

Hierbij nog twee plaatjes van mijn maanfase speedy

3 likes

Open ruggetje?

Ik zou zeker de Chronograph Co-axial (9300 cal) aanraden. Nette prijs voor een klok met zo’n prachtig uurwerk!

1 like

Bedankt voor de enthousiaste reacties.
Die moonphase mag er ook wezen. Vind het wel mooi om meteen de eerste handopwinder in mijn collectie te hebben als zijn die 9300 uurwerken ook wel gruwelijk mooi!

@Bwatched…welk horloge is dit. Een 311.33.44.51.01.001?

Yep, dat is hem!

Gaaf!

Die staat dus ook nog op mijn wishlist! Prachtig.

Hij staat toch te koop?

De seamaster 300 master co-axiaal vind ik schitterend. Zou mijn keus zijn. Sterker nog, ik overweeg een ander horloge weg te doen om deze te kopen.
Onlangs gelezen vast hij ook op leer geleverd gaat worden.

Ko

1 like

Ondanks dat ik normaliter ook voor een Speedmaster zou gaan, of het nu een oude of nieuwe is, ben ik recent gevallen voor de looks en binnenwerk van de 300 master co-axial.

De bezel vind ik prachtig en de Seamaster heeft een uiterst geslaagde combinatie van onopvallendheid maar toch speciaal genoeg, vooral dankzij de indices.

Ik zou voor de speedmaster handopwind gaan of de Snoopy, afhankelijk van je huidige collectie.

Wat gaat die snoopy kosten?

Ik heb de (bijna) zelfde vintage gehad. (net een versie later). Dit is een re-issue natuurlijk. Ik vind het een prachtig horloge. Foto geleend bij Willem Wien Watches, die een gebruikt exemplaar aanbiedt, zoals je ziet (heb ik geen banden mee).

[URL=http://s128.photobucket.com/user/marijn_album/media/p1070639_zpsblu8z80m.jpg.html][/URL]

Die is wel een stukje kleiner… 39,7mm geloof ik. Maar indd ook een mooi ding.

Opnieuw bedankt voor de reacties!

@Monasso…de Snoopy kostte eerst 5800 maar voordat deze uit is, is de prijs alweer verhoogd naar 6000.

@Ko-Banden…klopt. Alleen zal die maar 100 Euro minder kosten dan die met de stalen band en dat is dan weer jammer. Aan de andere kant zou ik de stalen band er toch af gooien. Maar het is een plaatje!

Interessant onderwerp, ik heb een beetje hetzelfde “probleem”. Denk dat (buiten de Seamaster 300 die grandioos is) 90% je zal aanraden om de plexi Speedmaster Professional handwinder te nemen. Toch zit ik sterk te twijfelen om ooit de saffier te kopen, met de open rug dus. Dat uurwerk is zo bizar mooi! Daar kan ik uren naar kijken. Dan maar niet het “gevoel” van het origineel plexi… Keuzes… :grin:

Maar waarom is deze heruitgave 39,7mm, terwijl je het horloge ook kan krijgen als heruitgave in 42mm? Ik vind 42mm toch een mooiere maat. Miisschien een betere heruitgave omdat de oude versie ook maar 40mm is.

Ik vraag me af of je op de Speedmaster met open rug ook plexiglas kan plaatsen.
Dan heb je 2 vliegen in 1 klap! :smiley:

De oorspronkelijke maat was ook 40mm, voor zijn tijd een groot horloge. Alles is relatief.
Overigens, het uitbrengen van re-issues is een mode hipe, en zal wel weer overgaan. De vraag is wat dat in de toekomst zal doen met de waarde van het horloge. Ik denk dat mensen uiteindelijk toch naar een echte vintage op zoek zullen gaan ipv een vijf jaar oude re-issue.

Het nadoen van patina door de gele kleur vind ik zelf niet mooi, en maakt wat mij betreft het horloge wat “onecht”.

Daar is wat van te zeggen.

Het is wel zo dat de heruitgave nog nieuw te koop is.
Ik wist alleen niet dat de makers hierbij geler zijn gemaakt om het meer op een vintage te laten lijken!