Welke Omega Speedmaster?

Jep
Deze heb ik ooit bijna gekocht.
Blijft mooi

Met tot ik die foto weer zag wist ik het: de Speedy Pro met plexi. De standaard, de normale maar daardoor ook de meest pure misschien.

Een klassieker! Maar ik zal het toch niet kunnen weerstaan om even de FOIS te proberen om de pols denk ik.

Hoe mooi de prijs is van 3440,- ik ga toch proberen een moonwatch te zoeken voor rond de 2500,- Ik moet een uitdaging hebben he :wink:

Dit is ook een waanzinnige knaller.
Alles wat de FOIS heeft. En nog wat extra :slight_smile:

7 likes

Kan je er niet uitkomen met @Henkjan91 op het verkoopforum ?

1 like

Mooie klok die van Henkjan91: alleen ik zoek een anderen

Ok, maar was een reactie op HansKlok.

Mooie klok Helden!
Deze oogt zeer stijlvol. Leuk om te zien die verschillende Speedmasters. Toch denk ik dat ik 'm nu gevonden heb in de klassieke Speedmaster Pro maar we kunnen nooit genoeg Speedmasters zien hier natuurlijk!

@watchagain

Bedankt! Ik zal zeker eens informeren :slight_smile:

Ikmkan natuurlijk gaan voor een relatief nieuwe Speedmaster Pro (pas een paar jaar oud) of een oudere van misschien wel 30+ jaar oud. Ik zie zelf weinig verschil, buiten dan de oudere modellen tritium hebben. Verder zal een oud model het 861 caliber hebben en de nieuwe 1861. Ook hier lijkt er weinig verschil te zijn.

Het voordeel van een oude is misschien het gevoel van ā€œvintageā€ en de tritium

Het voordeel van een nieuwere is , nieuwer dus waarschijnlijk minder problemen en werkende lume. Mocht dit belangrijk zijn.

Ik kan me voorstellen dat een uurwerk dat al 30+ jaren mee gaat natuurlijk meer ā€œwear & tearā€ heeft ondervonden dan een nieuwe die pas een paar jaar om de pols heeft gezeten.

Het zal liggen aan hoe er met het horloge om is gegaan, maar dat is altijd lastig te achterhalen.

Iemand zelf ervaring met de keuze tussen een oudere Speedmaster kopen of een vrijwel nieuwe?

Mijn persoonlijke mening dus kijk maar of je er wat aan hebt.

Ik heb ook vintage horloges gehad.
Gruwelijk mooi bij ā€œbepaaldeā€ modellen en verkleuringen.
Maar ik vind het meer geschikt voor mensen met meer kennis, mensen die zelf met de specifieke techniek om kunnen gaan of mensen die een flink reserve potje hebben voor reparaties en miskopen.

Omdat ik het alledrie nog niet ruim voldoende bezit ga ik voorlopig enkel voor nieuw/safe.
Het scheelt vaak weinig met een vintage of is zelfs goedkoper.
Een vintage is een horloge met extra uitstraling als je daar tenminste voor valt. Maar eigenlijk ook een oud horloge. Al is het met ervaring. Een Horloge met een verhaal van vorige eigenaren die je eigelijk niet kent en waarbij het voor velen een gok is vwb de originaliteit van onderdelen, combinaties van onderdelen en wat ermee gebeurt is.
Je kan als leek zomaar een '85 denken te kopen en dan blijkt het tich een '90-er.

Tot het schip met geld komt ga ik voor safe en volledige garantie. Dan weet je wat je hebt.
In geval van een Speedmaster kan je het horloge bijna ongewijzigd nieuw kopen.
Voor mij dus geen risico.

Vintage kan gruwelijk mooi zijn maar het kan ook vaak gevallen of verpeste meuk zijn. En dan is vintage een duur woord voor ouwe troep.

Tot slot vind ik prijzen niet altijd reƫel. Als een horloge echt zeldzaam is okƩ.

4 likes


De Omega speedmaster co-axiaal. Ref. 311.30.44.50.01.002.
Een model speedmaster die je niet vaak tegenkomt. De looks van een
klassieke speedmaster met drie kleine wijzers maar dan een automaat met
co-axiaal uurwerk en datum, 44mm.

Heerlijke klok!

5 likes

Ja daar heb ik ervaring mee. De nieuwe speedmaster die ik had gekocht was ik binnen een week zat. Ik heb een vintage een paar maanden geleden gekocht en sindsdien is er een andere vintage bijgekomen. Ik vind de nieuwe banden met dat gepolijste randje niet interessant. Doe mij maar een oude 1171 band!

Zo veel mensen, zo veel smaken. Ik snap dat het ā€˜oudeā€™ handopwind model erg populair is, maar voor mij blijft mijn broad arrow (automaat) favorietā€¦

http://www.horlogeforum.nl/uploads/db9961/original/3X/3/f/3f64f1942c2ffd482af48179605a5f85cd473526.jpg

7 likes

Die is ook gewoon heel mooi!

Bijzonder fraai!:ok_hand:

Ben zelf helemaal weg van de speedmaster mark II racing die met oranje details ( 2014?) Vraag me af of die ooit is uitgebracht in handwinder met plexi?

1 like

Voor mij de FOIS; retro maar zonder ā€œfauxtinaā€, beschaafde maat, mooie wijzers.

Dat was een re-issue van een model uit de late sixties. Het origineel was een handopwinder en had inderdaad plexi.

Mijn ex:

De Mark Ii had geen plexi maar glas

2 likes

Is dat glas? Ik heb altijd gedacht dat het plexi was.

Mineraalglas :slight_smile:

De vorm is vaak een indicatie, ik heb nog nooit een volledig vlakke plexi gezien, die zijn altijd domed.

2 likes

Ah, weer wat geleerd. Dank! :+1: