🔒 Welke vintage draag je vandaag? Deel II

En weer zo’n strakke wijzerplaat - steeds meer respect voor je NA’s tegenwoordig Nils

1 like

Thanks! Maar deze heb ik al een tijdje!:grin:

1 like

Misschien een eigenaardige vraag, maar wanneer spreekt men eigenlijk over een vintage horloge. Voor een bepaald jaar geproduceerd of zijn er andere factoren in het spel?

1 like

Net als met auto’s, 25 jaar en ouder is vintage :wink: wat mij betreft.

Eens, al moet er naar mijn gevoel toch pre 1990 gekeken worden. Puur gevoelsmatig dan.

2 likes

Goeie vraag hoor :slight_smile:

1 like

Ik vind 25 jaar best kort; antiek is 100 jaar en ouder. Nou snap ik best dat het bij horloges gezien het kortere bestaan ervan wat anders ligt maar een jaartje of 30, 40 ligt voor mijn gevoel meer in de richting.

Vintage: check. Rond: nee Vierkant: nee - zo’n dag dus :sunglasses:

Seikootje 5 in anthracietgrijs

14 likes

Dan vind ik hem nog mooier :laughing:

1 like

Voor antiek kun je niet klakkeloos 100 jaar nemen. Het ligt aan het object.
Een antieke computer kan geen 100 jaar oud zijn. Ik heb een aantal zeer antieke bromfietsen en de eerste bromfiets kwam pas in 1948 op de Nederlandse weg.

1 like

Dank je :smiley:. Het was een leuke dag in de dierentuin!

1 like

Ergo; er bestaat niet zoiets als een antieke bromfiets… :wink:

Wat mij betreft alles voor 1980

Olympic compressor vandaag

12 likes

Natuurlijk wel man

Nee man, wat jij bedoelt zijn oude bromfietsen :stuck_out_tongue_winking_eye:
Heeft niets met antiek te maken…

Laatste woord wille hebben oké jongen

Heb het volledige horlogeforum nog niet kunnen doorsnuffelen. Giga databank met giga informatie. Zit me af te vragen waarom nu precies 1991? Da’s ja dus nu 27 jaar geleden. Een horloge als vintage beschouwen voor 1991, ok. Een zakhorloge? Die bestaan toch al veel langer…

2 likes

Oke jongen, je moet gewoon nog ff geduld hebben :wink:

Criteria

De belangrijkste criteria die bepalen of een voorwerp antiek is, zijn:

Het voorwerp moet door mensenhand gemaakt zijn (met hooguit beperkt gebruik van machines).
Het moet een zekere ouderdom bezitten. Doorgaans wordt daarbij uitgegaan van een leeftijd van 100 jaar; in bepaalde gevallen is een voorwerp echter al antiek als het 75 jaar oud is.
Bij boeken geldt een wat minder streng criterium: zij zijn antiek als ze ten minste 75 jaar oud zijn. Boeken van recenter datum, die echter niet meer leverbaar zijn bij de uitgever, heten zeldzaam. Bij het zogenaamd modern antiquariaat (of "ramsj") is er in het geheel geen ouderdomscriterium: hier gaat het om (recente) uitgeversrestanten die voor een fractie van de prijs worden verkocht.

Nu blij ?