Wie kan me iets vertellen over dit Cortebert horloge?

Dit Cortebert horloge komt van mijn vader. Hij heeft dit zelf ooit gekregen dus weet er weinig van. We vragen ons af van welk materiaal de kast is, (rood-goud-koperkleurig) hoe oud het is en of het eventueel verkoopbaar is. Hij loopt maar er ontbreekt een stukje van 6 .

Uploaden…

Die zes hoort zo, afgekapt cijfer ivm de secondewijzer. Cortebert was een best chique merk, maakte eigen uurwerken, leverde die zelfs aan Rolex en verdween half jaren zeventig. Maar dat had je ook kunnen googelen https://en.m.wikipedia.org/wiki/Cortébert_(watch_manufacturer)

Even een kleine kanttekening, we proberen hier een actieve community te zijn, stel je voor, neem deel en kom niet (beeld wat ik nu heb) met dollartekens in je ogen met een jaren vijftig/zestig horloge om te vragen Of het te verkopen is. (Alles is overigens te verkopen, maar tegen welke prijs? :wink:) Overigens denk ik dat dit horloge, doublé maar niet duidelijk in welke staat de goudlaag is, niet duidelijk hoe hij loopt maar een service lijkt me noodzakelijk, een paar tientjes oplevert.

1 like

De kast is van staal waar een laagje (rood) goud op is aangebracht. Waarschijnlijk staat aan een van beide kanten tussen de lugs wel, hoe dik deze laag is. De uiteinden van de lugs zijn al een beetje kaal gesleten.

Met vriendelijke groet,
Inca

1 like

Inca, sorry, ik spreek je dit keer tegen.
Op de bodem staat fond acier. Dan is in 99,9% van de gevallen de kast van een onedel materiaal (messing, argentaan oid), dat verguld of verchroomd is. (in dit geval dus verguld)
Ook de vorm van de lugs maakt het (voor mij bijna) onmogelijk dat dit horloge goud op staal is.

Cor, als je meer wilt weten, moet je iemand vinden die hem voor je openmaakt. Dan kun je een foto van het uurwerk maken en hier plaatsen.

Dank je voor je snelle reactie BG… en je hebt gelijk. Ik had me misschien via internet al wat in kunnen lezen, wat ik ook heel kort heb gedaan waardoor ik wist dat het merk in de 70 er jaren van de markt is gegaan. Van die 6 dat wist ik niet en ben blij dat te lezen, dit geeft een heel ander gevoel dan wanneer je het idee hebt dat iets kapot is. Mijn naam is overigens Corina en dit zal vermoedelijk een eenmalige deelname op dit forum zijn, of er moeten nog meer uurwerkjes uit mijn vaders kast komen. Ik had hier en daar al rondgevraagd of iemand me iets kon vertellen, maar de tips die ik kreeg waren iedere keer hetzelfde, “stel je vraag op een forum”. Dus bij deze… Het is fijn te ontdekken dat er zo’n uitgebreid en actief forum bestaat. Mijn vraag of het eventueel verkoopbaar is komt niet uit het idee om hier rijk van te worden :slight_smile:, verre van dat. Weggooien doen wij niet aan, we zouden het wel heel fijn vinden als het horloge bij iemand terecht komt die het waardeert om wat het is, ook als daar geen geldelijke transactie tegenover staat. Nogmaals dank voor de informatie en nog een fijne dag.

3 likes

Dank je Maurits. Ik zal hem inderdaad vandaag open laten maken en de foto nog even posten. Ik had inderdaad ook al het idee dat het verguld was door de slijtageplekjes op de lugs ? Wat overigens op de foto niet zichtbaar is besef ik nu is dat de achterzijde van de lug? geribbeld is. Zegt dat nog iets over het materiaal?

Nette reactie dit!
Deze uitvoering is in diverse kleurstellingen gemaakt. @Henrik de forum eigenaar heeft of had er ook een dacht ik.
Cortebert was vooral bekend om haar spoorweg horloges, in deze zit dacht ik een cal. 720 uurwerkje.
Op de bay kun je ze nog wel vinden zie bv. hier dan heb je meteen ook een beetje een prijs idee…
Succes!

edit.
Ik zie dat jouw Cortebert niet helemaal overeenkomt met degene achter het linkje dus het zou ook een ander caliber uurwerkje kunnen zijn. Met dit linkje kun je op de bay zoeken of er een gelijke tussen staat…

1 like

Dat mag natuurlijk.
Als er staat “fond acier inoxydable” is het meestal een “stainless steel back”.
Hetgeen slaat op het deksel, niet op de kast.

1 like

Als hij van je vader komt zou ik hem een beurtje laten geven en een van de mannen in de erfopvolging er blij mee maken. Als hij weg is zul je hem nooit meer terug kunnen krijgen.

2 likes

Dank je wel voor je aanvullende informatie Frans. Zodra ik hem open heb laten maken wordt wellicht duidelijk wat voor uurwerkje erin zit…

Graag gedaan en persoonlijk zou ik 'm ook houden zoals hierboven al door Tiktikehv geopperd
of je moet niet al te beste herinneringen hebben aan de ex drager…

Erg leuk horloge, met mooie wijzerplaat.

1 like

Na het plaatsen van mijn vraag , en hier schrik ik van :slight_smile: in mei vorig jaar…is alles weer even stil gevallen. Het vergt veel energie om een nalatenschap uit te zoeken, die overigens van mijn moeder was. Maar daarbij werden ook andere vergeten dingen weer zichtbaar, zoals dit horloge van mijn vader. Hierbij alsnog twee afbeeldingen van de binnenkant van het uurwerkje. Dankbaar voor iedere aanvulling die jullie nog kunnen geven.

1 like