Wie kan/wil service workshop geven?

Laat even weten welke locatie jouw interesse id.

1 like

mocht Rotterdam niet lukken dan heb ik een hele grote studio in Bergen op Zoom ;). Gratis :wink:

1 like

Interessante ideeën hier! Ik blijf ook hangen/volgen en indien mogelijk qua tijd (datum!) ga ik kijken of ik deel kan nemen.

Juist, bedankt, jouw lijst is vrijwel identiek aan mijn lijst.
Ik ben nu bezig om het een en ander in kaart te brengen.
kosten locatie enz.

1 like

Voldoende oefenmateriaal! Was er een sponsor? :wink:

https://link.marktplaats.nl/m1272155457

Leuk initiatief! Ik heb oefenmateriaal voor andere deelnemers (ongeveer 12 dezelfde nieuwe uurwerkjes, handopwinders die ik al jaren in een laatje heb liggen, wachtend op NU) die ik beschikbaar stel :grinning: En het lijkt me uiteraard ook erg leuk om mee te doen!

13 likes

Hee dat is helemaal top!

1 like

Dat is enorm leuk en een prachtig innitiatief, alvast bedankt voor het aanbod.
Het is echter verstandiger om met een simpel zakhorloge te beginnen omdat het uurwerk wat groter is en gemakkelijker te demonteren en te monteren is. Ook beter als alle deelnemers hetzelfde uurwerk hebben.
Uw aanbod is mogelijk goed te gebruiken in een later stadium als er daarna nog interesse is voor een aantal geïnteresseerde deelnemers om verder te gaan met de opgedane kennis en ervaring.

1 like

Is het dan geen idee om van die Unitas klonen te beginnen? Die kosten ook niet de wereld (heb ik een keer hier op het forum voor volgens mij 25,- aangeschaft om op te oefenen) en die zijn ook lekker groot.

1 like

Het aanbod staat en blijft onverkort van kracht :grinning: Ik vind het servicen van een uurwerk een ongelofelijk knap staaltje werk en ik begrijp dat een groter uurwerk prettiger werkt in de leerfase. Ik verheug me erop om er bij te mogen zijn en veel te mogen leren :+1:

1 like

Aangezien het al vastere vormen aanneemt en aanmeldingen via pb/mail zijn gedaan, is een upje wel op z’n plaats?

Zekers! Kijk er naar uit

1 like

30 April en 7 mei in Utrecht dus. Plus de 22e a.s. naar de Rikketik voor gereedschap.

Een paar weken geleden ging het hier over de workshops die bij Paul van Zeeland worden gegeven en toevallig (nou ja niet helemaal toevallig als je je opgeeft) ben ik daar gisteren geweest. Voor wie interesse heeft volgt nu een korte beschrijving.
Ze doen dit ongeveer 2 x per jaar voor een klein groepje van circa 6 man. Je wordt ontvangen in het horlogemakers atelier en mag daar letterlijk een dagje op de plek van een professional zitten. Ateliermanager Bob Lemmers en horlogemaker Ajad Alazawi begeleiden je in het demonteren en weer in elkaar zetten van een ETA 2824 uurwerk. Zij doen dat met hun ervaring van o.a. Breitling, Carter en Omega waarschijnlijk zelf geblinddoekt nog beter dan wij. Aardige kerels overigens.
Voor ons was een leuke introductie, maar zeker ook wel een pittig dagje. Start was om 8.30 uur en afgezien van een slok koffie en een korte lunch wordt er tot bijna 17.00 uur vrij serieus doorgewerkt. Naast de feitelijke uitvoering door is er wat theorie en uiteraard ook alle ruimte om gezellig te bomen over horloges. Natuurlijk kun je in die ene dag niet alles proppen wat in een uitgebreidere cursus wel aan de orde komt, maar het leuke is wel dat je binnen een half uur na aankomst al met een loepje voor het oog zit te schroeven. Omdat de vakmannen je niet uit het oog verliezen kan er niet heel veel fout. Hoewel sommige onderdeeltjes verbazingwekkende afstanden kunnen wegspringen.
Tenslotte krijg je zo rond 17 uur nog even een hapje en een drankje in de winkel. Ook daar bijzonder vriendelijke mensen. Ik heb zelf absoluut geen ambitie om horloges te gaan onderhouden, maar vond het desondanks van toegevoegde waarde om eens relatief diep met de achterliggende techniek bezig te zijn.

7 likes

Eerste sessie (te Utrecht) was zeer geslaagd. In één avond een uurwerkje gedemonteerd en al weer zo goed als in elkaar gezet. Volgende week de puntjes op de “i” en wat verdieping.
Dank aan alle initiatiefnemers en uitvoerenden, en ook de medecursisten :wink:

14 likes

Leuk om te lezen en zien. Morgenavond in Rotterdam, zin in! :sunglasses:

2 likes

Mochten er weer ‘nieuwe’ avonden in Utrecht of beter nog jongen in Arnhem/Nijmegen heb ik ook zeer veel interesse!

1 like

Ik heb erg veel zin in morgen!! Thanks voor de update

2 likes

Ik vond het ook echt super! Ik kan niet wachten tot volgende week :wink:


@vinwat heel hartelijk bedankt voor deze ervaring, en @sWingens natuurlijk bedankt voor het beschikbaar stellen van de locatie :+1:

4 likes

Mocht er in de toekomst 1 in de regio Eindhoven zijn, houd ik mij aanbevolen!

1 like