Wie weet waar dit vandaan komt (hele specifieke tachymeter / snelheidsmeter)

Op een rommelmarkt kocht ik dit ding.

Het is een mechanische stopwatch, maar een aparte.
Het hele ding heeft maar één hele specifieke functie en dat intrigeert mij.

Zoals af te leiden van de wijzerplaat heeft hij de volgende eigenschappen:

  • hij meet snelheid, geen tijd. Dit doet hij in meter per seconde.
  • Hij meet de snelheid door de tijd te meten die iets over 300 meter doet.
  • De wijzer gaat rond in 18 seconden.
  • Hij kan snelheded meten van 61km/h tot maximaal 500km/h, met de grootste nauwkeurigheid tussen de 60 en 150km/h. Het lijkt daarom gemaakt te zijn voor auto’s.

Heeft iemand een idee waarom er een speciaal uurwerk is gemaakt dat snelheden tussen de 60-150 km/h meet over een afstand van 300 meter?

Details:
Behalve een nummer (95225) staat er niets in gegraveerd.
Het binnenwerk ziet er kwalitatief goed uit, wat opvalt is een apart vakje met reserveonderdelen.
Het was van een oude man die het weer van zijn schoonvader heeft. Ik schat dat het ruim vóór 1950 is.
Seconde wordt gespeld met een ‘k’. De wijzerplaat is plat glas, niet bol dus.

6 likes

Ik vermoed een creatie van Junghans gezien de Duitse spelling en de typische secondewijzer die je ook op torpedotimers ziet.

Ik weet het niet, maar het bakje met reserve marteriaal vind ik geweldig! Doet inderdaad Junghansachtig aan… :slight_smile:

Is dit niet zo een torpedo stopwatch???

dit is er zo een:

Ik gok van wel. Ik heb er een met dezelfde indeling als die van jou

Maar gegoogel op “Asdic stopwatch” levert alleen deze engelse dails op, met een indeling in yards ipv meters…

Ik heb even een paar van mijn stopwatches bekeken, alleen de excelsior parks hebben dat bij mij,(wel met een ander uurwerk, en misschien dat dit ook door andere fabrikanten werd gedaan hoor)
Maar misschien in die hoek zoeken?
En staat er onder de balans ook iets? Vaak staat daar een klein merkje oid van de fabrikant vd ebauche.

Nope. Zeker dat het geen torpedo-watch is. Wel bedankt voor het meedenken!!

Een torpedo gaat met constante snelheid. Dat zie je aan de lineare schaal.
Dit is echt een snelheidsmeter, wat je ziet aan de aparte schaal. De indicatie is ook m/sek; hij meet snelheid, geen afstand.

(wel geweldig om te hebben, zo’n torpedo-watch, maar dat is iets anders).

Ik heb gechecked naar merktekens. Er zijn 4 letters, ook zichtbaar aan de linkerkant van mijn foto van het binnenwerk. Een F/S, dat ‘fast/slow’ kan betekenen, want er zit daar een stelschroef met een indicator.
En - leesbaar op de foto - een soort van ‘A’ met een lange rechterpoot (links van de schroef) en een ‘R’ met een lange linkerpoot rechts van de schroef.

1 like

A= Advance. Versnellen
R= Retard. Vertragen

1 like

edit

welke functie heeft deze dan???

Er is een mogelijkheid om een tussentijdse stop, en daarna laten doorlopen, en een reset.

Nog steeds een gewone stopwatch alleen met 100 seconden, schijnt in laboratia handiger te zijn maar vraag me niet naar de details.

Normaliter geen 100 seconden. Maar 60 seconden op een decimale schaal. Zo kan je berekeningen doen met je gegevens ipv altijd terug te moeten omzetten naar minuten en seconden.

1 like

he ik struikelde net op the bay over zon ding. Ik vond dat vakje met reserve onderdelen geniaal…

Ik heb het net gecontroleerd. Inderdaad, 60 seconden op een decimale schaal. :+1:

Heb ook nog een decimale rattrapante van Heuer dermee dat ik het weet :wink:

1 like

Die van mij zat in een doosje van heuer…

Doe je toevallig dat doosje niet weg? :wink:

misschien wel.